اتحادیه اروپا به‌دنبال تنظیم قانونی برای ارتقاء دوام اسمارت‌فون‌ها است

اتحادیه اروپا پیش‌نویس قانون جدیدی را تدوین کرده که بر اساس آن الزامات قانونی سخت‌گیرانه‌تری برای شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. این‌بار قانون جدید شامل فهرستی از چندین مورد الزامی به‌صورت همزمان است. به‌عنوان مثال اتحادیه اروپا قصد دارد تا شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند را ملزم به تامین حداقل 5 قطعه مختلف برای مراکز ارائه‌دهنده خدمات ظرف مدت 5 سال پس از ورود دستگاه به بازار نماید.

همچنین مصرف‌کنندگان بایستی قادر به خریداری باتری‌، نمایشگر، شارژر جدید، کاورهای پشتی و حتی سینی‌های مخصوص سیم‌کارت و کارت حافظه باشند. این امر قابلیت نگهداری اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها را ارتقاء داده و تاثیرات کربنی آنها در اروپا را کاهش می‌دهد. بر اساس گزارشات رسانه‌ای، افزایش چرخه عمر گوشی‌های هوشمند به مدت 5 سال معادل حذف 5 میلیون خودرو از جاده‌ها خواهد بود.

اتحادیه اروپا مدعی است که تصویب این قانون می‌تواند به کاهش میزان تولید زباله‌های الکترونیکی، افزایش سطح بازیافت و کاهش هزینه‌ها کمک قابل‌توجهی کند. بعلاوه از یک برچسب جدید بهینه‌سازی انرژی نیز رونمایی خواهد شد که از نظر معنایی مشابه با برچسب مورد استفاده برای تلویزیون‌ها و لوازم خانگی خواهد بود. این برچسب شامل اطلاعاتی در مورد محافظت از دستگاه در برابر نفوذ آب و گردوغبار و حتی مقاومت آن در برابر سقوط خواهد بود.

بر اساس شنیده‌ها چنان‌چه تولیدکنندگان نتوانند عرضه باتری‌ها برای مدت 5 سال را تضمین نمایند؛ در این‌صورت بایستی با انجام برخی آزمایشات مطمئن شوند که باتری پس از 1000 چرخه شارژ کامل کماکان 80 درصد ظرفیت اسمی خود را حفظ خواهد کرد. نهایتا تولیدکنندگان بایستی از عدم تاثیرگذاری منفی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بر طول عمر باتری گجت‌های خود اطمینان حاصل نمایند. شایان به ذکر است که این قوانین شامل حال اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های مجهز به نمایشگر انعطاف‌پذیر و همچنین گوشی‌های هوشمند ضد ضربه نخواهند شد. با این‌حال حتی این گروه از گجت‌ها نیز بایستی الزامات قانونی مربوط به عمر باتری و قابلیت نگهداری اسمارت‌فون‌ها خصوصا در بخش بودجه‌ای را رعایت نمایند.

کمیسیون محیط زیست اروپا (ECOS) تاکید می‌کند که شرکت‌ها بایستی باتری‌هایی با دوام بالا را تولید نموده و در عین‌حال با ارائه قطعات یدکی به پشتیبانی بلندمدت از دستگاه‌های تولیدی خود ادامه دهند. هنوز مشخص نیست که این طرح جدید چه زمانی به قانون تبدیل خواهد شد. پیش از این اتحادیه اروپا طی تصمیمی تاریخی، استفاده تمامی دستگاه‌های موبایلی از پورت USB-C را الزامی اعلام کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH