اتحادیه اروپا نخستین قانون هوش مصنوعی در جهان را تصویب کرد

هر روزه به محبوبیت فناوری‌های هوش مصنوعی در جهان افزوده می‌شود. تقریبا تمامی محصولات، برنامه‌ها و خدماتی که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم؛ یا دارای هوش مصنوعی بوده و یا در حال دستیابی به آن هستند. با این‌حال چنین وضعیتی برخی چالش‌های خاص را به‌همراه دارد.

آژانس‌های رگولاتوری در سراسر جهان اصرار دارند که توسعه سریع هوش مصنوعی بایستی تحت نظارت قرار گرفته و از قوانین خاصی تبعیت نماید.

اکنون این نهادها بالاخره به هدف خود دست پیدا کردند؛ چرا که اتحادیه اروپا نسخه نهایی قانون هوش مصنوعی را تصویب کرد. این اقدام به منزله یک حرکت پیشگامانه در دنیای مقررات هوش مصنوعی قلمداد می‌شود.

اتحادیه اروپا اولین قانون گسترده خود برای نظارت بر هوش مصنوعی را تصویب کرد. هدف از تصویب این قانون، تضمین پیشرفت و کاربری ایمن، اخلاقی و آگاهانه از حقوق بشر است.

این قانون با استفاده از یک استراتژی مبتنی بر ریسک، مقررات سخت‌گیرانه‌تری را برای سیستم‌های پرخطر اعمال می‌کند. بعلاوه قانون جدید، برخی اقدامات غیراخلاقی را ممنوع نموده و شفافیت و نیاز به ارائه توضیح در سیستم‌های هوش مصنوعی را الزامی می‌کند.

انتظار می‌رود که این قانون به توسعه و استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی کمک کرده و آن‌را به ابزاری ارزشمند برای جامعه تبدیل نماید. نکات اصلی قانون مصوب به شرح زیر است:

  • رویکرد ریسک‌گرا: سیستم‌های هوش مصنوعی بر اساس سطوح احتمالی آسیب طبقه‌بندی می‌شوند. سیستم‌های پرخطر نظیر تشخیص چهره یا امتیازدهی اعتباری مشمول اعمال مقررات سخت‌گیرانه‌تری خواهند بود.
  • برنامه‌های ممنوعه: اعمال غیراخلاقی مانند استفاده از تکنیک‌های پنهان یا دستکاری احساسات افراد در سیستم‌های هوش مصنوعی ممنوع خواهد بود.
  • شفافیت و توضیح‌پذیری: ارائه اطلاعات درباره نحوه عملکرد و تصمیم‌گیری برای سیستم‌های هوش مصنوعی الزامی خواهد بود.
  • تبعیض، تعصب و بی‌عدالتی: به منظور جلوگیری از تبعیض، تعصب و بی‌عدالتی در سیستم‌های هوش مصنوعی نیز اقداماتی در قانون گنجانده شده است.

قانون هوش مصنوعی گامی مهم برای آینده این فناوری محسوب می‌شود. هدف این قانون، حمایت از توسعه و استفاده مسئولانه و اخلاقی از هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا و فراتر از آن، ترویج هرچه بیش‌تر تبدیل هوش مصنوعی به ابزاری سودمند برای جامعه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH