گزارش 2021 فانتوری؛ چطور یک استودیو ایرانی به 40 میلیون دانلود در گوگل پلی و درآمد دلاری رسید؟

شروع همه­‌گیری کرونا، صنایع زیادی را تحت تاثیر خود قرار داد اما صنعت بازی­‌های ویدئویی به سبب این همه­‌گیری در سال 2020 و 2021 رونق گرفت؛ زیرا با توصیه­‌های ماندن در خانه و دستور العمل­‌های قرنطیه در بسیاری از کشورها، بازی­‌های ویدئویی به یکی از اصلی ­ترین گزینه­‌های سرگرمی در میان همه­ گروه‌­های سنی تبدیل شد. به سبب همین مسائل، بازی­‌های موبایل نیز رشد خارق‌العاده­ای را تجربه کردند.

در سال­‌های اخیر یکی از ژانرهای بازی­ موبایل به نام هایپرکژوال رشد محسوسی پیدا کرد.

قبل از پرداختن به جزئیات، نیاز است کمی با این سبک از بازی آشنا شویم تا درک بهتری از مکانیزم‌­ها و فرآیندهای این ژانر داشته ­باشیم:

هایپرکژوال‌­ها، بازی‌­هایی با مکانیک ساده هستند که حجم کمی از موبایل شما را اشغال می‌­کنند. ترکیب مکانیک ساده و رابط کاربری مینیمال، تجربه کاربری فوق العاده جذابی را برای بازیکن فراهم می­‌کند و برخلاف سایر ژانرها، طیف مخاطبان در این دسته‌­بندی گسترده ­است. شاید بتوان منحصر به فردترین ویژگی این سبک را روش درآمدزایی آن دانست؛ زیرا توسعه­‌دهندگان تنها با نمایش تبلیغ در خلال بازی کسب درآمد می‌­کنند و خبری از پرداخت‌­های درون برنام‌ه­ای نیست.

رشد این ژانر دلایل متعددی دارد ولی سادگی تولید و طراحی اقتصاد بازی را میتوان به عنوان مهم­ترین آن­ها نام برد.

در ایران نیز توسعه­‌دهندگان زیادی به این سبک علاقه نشان دادند و شروع به تولید بازی هایپرکژوال کردند. فانتوری یکی از بزرگ­ترین کسب­‌و­کارهایی­‌ست که به‌طور تخصصی حول محور این سبک بازی توسعه یافته ­­است. این مجموعه فعالیت خود را از سال 2020 با تولید و نشر بازی‌­های هایپرکژوال شروع و تا به امروز انتشار بیش از 50 بازی را در کارنامه خود دارد. نکته قابل ­توجه این است که اکثر این بازی‌­ها توسط توسعه­‌دهندگان فردی تولید شده و انتشار و رشد آن­ها در بازارهای بین‌المللی توسط فانتوری صورت گرفته­ است.

اخیرا انتشار گزارش سالانه‌­ی­ این مجموعه توجه زیادی را به پتانسیل‌­های کسب درآمد از این سبک بازی جلب کرده‌­ است. این گزارش که اولین نمونه از ارائه داده سالانه توسط یک استودیو و ناشر بازی ایرانی­ست، حاوی اطلاعات جالبی درباره وضعیت این قسمت از اکوسیستم تولید بازی به همراه سرنخ­‌هایی از بهبود محصول می‌­باشد که می‌­تواند دید خوبی به فعالان صنعت گیم ارائه­ دهد.

نگاهی اجمالی به فانتوری در سال 2021

یکی از فعالیت‌­های فانتوری به عنوان ناشر، تست اولیه جهت ارزیابی پتانسیل رشد بازی­‌هاست. در این فرآیند کمپین‌­های تست اجرا می‌­شوند و براساس معیارهای استاندارد بازی­‌های هایپرکژوال، در خصوص قابلیت درآمدزایی و ادامه همکاری با هر پروژه تصمیم‌­گیری می‌­شود؛ که در سال گذشته میلادی 25 بازی این فرآیند را آغاز کرده و 6 بازی به مرحله درآمدزایی (Scale Up) رسیدند.

فانتوری با دارا بودن 5 بازی با دانلود بالای 1 میلیون، تنها در سال 2021 به رقم قابل توجه 24 میلیون دانلود از گوگل پلی و رشد درآمدی 3.5 برابری در مقایسه با سال 2020 رسیده­ ­است.

بر اساس اطلاعات تصویر زیر که پراکندگی جغرافیایی و درآمدزایی از کاربران را نشان می‌­دهد، بیشترین سهم درآمدی متعلق به کشورهای آمریکای شمالی بوده، در حالی که بیشترین تعداد کاربر از کشورهای آمریکای لاتین و جنوبی جذب شده­است.

جالب است بدانید 51 درصد از کاربران بازی‌­های فانتوری زنان و 49 درصد آن­ها مردان هستند. در سال­‌های اخیر جمعیت زنان گیمر در همه پلتفرم­‌های بازی افزایش یافته و ژانر هایپرکژوال نیز از این قاعده مستثنی نبوده؛ به طوری که تعداد زیادی از بازی­‌های تولید شده در این سبک با تم فعالیت‌­های مربوط به زنان مانند آرایش و پوشش توسعه یافته­‌اند.

درآمدزایی (Monetization)

بخشی از گزارش سال 2021 فانتوری، به تشریح شاخص‌­های تاثیرگذار بر درآمدزایی اختصاص یافته ­است. طراحی بهینه جایگاه­‌های تبلیغاتی از نکاتی‌­ست که در این گزارش به آن اشاره می‌­شود­. از آنجایی که نمایش بیش از حد تبلیغ منجر به نارضایتی کاربر و ترک بازی می‌­شود، رسیدن به نقطه­‌ی بهینه در طراحی نمایش تبلیغ بسیار حائز اهمیت­ است.

نکته مهم دیگر، تفاوت درآمد حاصل از هر هزار نمایش کامل تبلیغ یا eCPM در مناطق جغرافیایی مختلف می‌­باشد. با توجه به داده‌­های ارائه شده، کشورهای آمریکای شمالی دارای بیشترین و کشورهای حوزه خاورمیانه و آفریقا داری کمترین eCPM در مقایسه با سایر مناطق هستند، که این مساله به ارزش بالای کاربران کشورهایی با سطح درآمد بالا اشاره دارد.

براساس نمودار زیر، میانگین درآمد بازی­‌­های فانتوری در سال 2021 در مقایسه با سال 2020 رشد قابل­ توجهی داشته­ است. فانتوری به کمک دانش محصول و مارکتینگی که در مدت فعالیت خود کسب کرده، توانسته بهبودهای چشم­گیری را در فرآیند جذب کاربر و درآمدزایی از بازی‌­­های خود کسب کند.

جذب کاربر (User Acquisition)

بخش دیگری از این گزارش به تغییرات روند جذب کاربر در سال 2021 پرداخت ه­است. بر اساس دیتای گزارش شده در نمودار زیر، فانتوری در شش ماه پایانی 2021 استراتژی جذب کاربر خود را تغییر داده و روی جذب کاربر از کشورهایی با درآمد سرانه بالاتر متمرکز شده ­­است.

بیشترین هزینه جذب کاربر در کدام منطقه جغرافیایی صورت گرفته؟

همانطور که در نمودار سمت چپ مشخص است، 45 درصد از هزینه‌­های تبلیغات در منطقه آمریکای شمالی و بعد از آن بیشترین هزینه در کشورهای اروپایی صورت گرفته؛ نکته­‌ی قابل تامل این نمودار اینجاست که هزینه تبلیغات در کشورهای حوزه منا، شرق آسیا و آمریکای لاتین تقریبا باهم مساوی و پایین‌­تر از نواحی ذکرشده ­­است.

در نمودار سمت راست، توزیع کاربران جذب ­شده در مناطق جغرافیایی مختلف قابل ­مشاهده­ است. با وجود اینکه منطقه آمریکای شمالی بیشترین سهم از هزینه‌ها را داشته­­، تنها 15 درصد از کاربران جذب ­شده از این منطقه بوده که علت این موضوع هزینه بالای هر نصب در این کشورهاست.

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، تولید بازی­‌های هایپرکژوال به دلیل مکانیک ساده و محیط مینیمال، آسان­­تر از تولید سایر انواع بازیست و آمارهای منتشر شده توسط فانتوری نشان می­‌دهد کیفیت محصولات تولید شده در ایران قابل رقابت با رقبای جهانی بوده و امکان انتشار آن­ها در فضای بین المللی وجود دارد.

عامل دیگری که تولید این ژانر بازی را جذاب می‌­کند، کسب درآمد دلاری­ست؛ با در نظر گرفتن پایین بودن هزینه توسعه بازی در ایران، تولید این ژانر بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

بررسی تحلیل گزارش سال 2021 فانتوری، به روشنی رشد این مجموعه از ابتدای شروع فعالیت خود را به تصویر می‌­کشد که نشان­‌دهنده‌­ی رشد بالای صنعت گیم در ایران و منطبق شدن فعالان این صنعت با ترندهای روز بازار است.

گزارش کامل فانتوری در سال 2021 را می‌توانید از اینجا دریافت و مشاهده کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید
TCH