یک سایت واسط به عنوان “اینترنت کودکان” رونمایی شد!! + آموزش

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز از اینترنت کودکان رونمایی کرد.

چهارمین جلسه کارگروه راهبردی و تدوین الگوی عملیاتی و مقررات عمومی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، در راستای اجرایی سازی بند الف ماده 4_1 سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که در جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور مصوب شده بود، امروز به میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این جلسه مواردی همچون معرفی طرح اینترنت کودک و ارائه نظام‌نامه رده‌بندی سنی محتوا و خدمات همچنین گزارش تلوبیون توسط سازمان صدا و سیما از موارد بررسی در این نشست بود.

در ابتدای این هفته، عیسی زارع‌پور از راه‌اندازی اینترنت ویژه کودکان خبر داده بود و حالا این خدمت به حقیقت پیوست. البته شرایط استفاده و نوع خدمت‌رسانی اینترنت کودکان با اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد رخ دهد بسیار تفاوت دارد.

اینترنت کودکان چگونه کار می‌کند؟

درواقع خبری از اینترنت ویژه کودکان نیست، بلکه یک سایت واسط به موتور جستجوی ذره‌بین طراحی شده تا کودکان از این سایت استفاده کنند. در این سایت والدین می‌توانند با چند روش، دسترسی فرزندان خود را به سایت‌های مختلف اینترنتی مدیریت کنند.

چه اتفاقی در سایت 456 رخ می‌دهد؟

هیچ چیز! این سایت تنها یک واسط میان کاربران و موتور جستجوی ایرانی ذره‌بین است. شما هرگونه سرچ و جستجویی در سایت 456 انجام دهید به سایت ذره‌بین هدایت شده و نتایج جستجوی آن موتور جستجو را مشاهده می‌کنید. درواقع تفاوتی میان استفاده از سایت 456 و موتور جستجوی ذره‌بین وجود ندارد.

کودک به راحتی با بستن این سایت و رفتن به گوگل می‌تواند مجددا به محتوای صیانت نشده دسترسی داشته باشد. البته بخش ویکی‌پدیا نیز درسایت 456 وجود دارد که با آن به نتایج ویکی‌پدیا فارسی که با ویکی‌پدیا اصلی تفاوت دارد، دسترسی خواهید داشت. در ویکی‌پدیا فارسی نیز بخشی از محتوای غیراخلاقی، خشونت بار و سیاسی حذف شده و محتوای صیانت شده به کودکان نشان داده می‌شود.

درواقع سایت 456 صرفا یک درگاه واسط میان کودکان و محتوای مناسبت برای آن‌ها است و اتفاق خاص دیگری در این خصوص رخ نمی‌دهد، نکته تامل برانگیز آن است که چرا راه‌اندازی سایتی به این سادگی این همه مدت به طول انجامیده است؟ چنین سایت واسطی را می‌توان در چند ساعت طراحی و عرضه کرد.

همچنین در بخشی از سایت به رده‌بندی یا لیست سایت‌های اینترنتی اشاره شده که با ورود به این بخش چهار عنوان سایت‌ با رنگ‌بندی سبز، سفید، زرد و نارنجی مشاهده می‌شود که هر کدام لیستی از سایت‌هایی که برای دسترسی کودکان و نوجوانان مناسب هستند را دربردارند، البته وجود باگ‌های زیاد در این لیست و سایت‌هایی که در چند رده‌بندی وجود دارند خود قابل تامل است.

نحوه استفاده از سایت 456

از این لینک وارد سایت 456 شوید، در کادر میانی صفحه عبارت مورد نظر را جستجو کرده و اگر به دنبال جستجوی این عبارت در سطح وب هستید، گزینه ذره‌بین را انتخاب کرده و اینتر یا دکمه جستجو در کیبورد گوشی خود را بزنید.

اگر به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یک عبارت به خصوص هستید، میتوانیدبا انتخاب ویکی‌پدیا، آن عبارت را در ویکی‌پدیا فارسی جستجو کنید. همچنین اگر به دنبال تصویر و ویدیو از یک محتوای خاص هستید، می‌توانید گزینه عکس و ویدیو را انتخاب کنید.

والدین با شماره‌گیری کد دستوری *456# می‌توانند بر روی محتوای مورد استفاده فرزندانشان مدیریت داشته باشند.

اینترنت کودکان

نا گفته نماند سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال 1398 در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسطه آن اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کوکان و نوجوانان در فضای اینترنت انجام شود و امکاناتی را در اختیار والدین و خانواده‌ها برای کمک به فرزندانشان قرار دهد، در نهایت این سند در 17 خرداد ماه سال گذشته به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH