طرح جایگزینی خودروهای فرسوده

شرایط استفاده از سهم 20 درصدی جایگزینی خودروهای فرسوده

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنگام اعلام تاریخ و زمان دقیق دوره سوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه، سهم‌بندی آن و شرایط لازم برای جایگزینی خودروی فرسوده را هم اعلام کرد.

امید قالیباف در رابطه با سهم‌بندی سومین دوره قرعه‌کشی سامانه یکپارچه عرضه خودرو اعلام کرد:

  • قرار بر عرضه حدود 60 هزار خودرو است
  • 50 درصد ظرفیت این قرعه کشی، به طرح جوانی اختصاص می‌یابد
  • 20 درصد ظرفیت به طرح جایگزینی خوردوهای فرسوده تعلق دارد

طبق گفته قالیباف، بر اساس بند (ف) تبصره 7 قانون 1401، باید تنها 10 درصد از ظرفیت خودروهایی که در روند قرعه‌کشی هستند، به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص یابد؛ ولی تصمیم بر آن شده است که مجموعاً 20 درصد (10 درصد از مرحله دوم و 10 درصد از مرحله سوم) از ظرفیت عرضه این خودروها، به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تعلق گیرد.

همان‌طور که متوجه شده‌اید، درصدی در مرحله اول برای دارندگان خودروهای فرسوده و دارای شرایط طرح جایگزینی آن، در نظر گرفته نشده بود. سخنگوی وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) در این رابطه اعلام کرد: در این مرحله، افرادی که خودروهای فرسوده دارند می‌توانند با ثبت نام، دریافت کد و استعلام از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، جهت دریافت خودروی نو و جایگیزینی خودروی فرسوده خود، اقدام کنند. البته شرایط لازمی هم برای این کار وجود دارند.

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و شرایط لازم آن

یکی از شرایط لازم برای کسانی که می‌خواهند شامل طرح جایگزینی خودروهای فرسوده شوند، اسقاط خوردو طی دو ماه آینده است. طبق گفته قالیباف، متقاضیان دریافت خودروی جایگزین باید تا دو ماه آینده خودروی خود را اسقاط کنند و با ارائه گواهی اسقاط، در صورت برنده شدن، خودروی جدید و جایگزین خود را تحویل بگیرند.

امید قالیباف در این رابطه ادامه داد: خودروسازان مکلف هستند بر اساس ماده 10 قانون سامان‌دهی خودرو، به ازای هر 4 خودروی تولید شده، یک گواهی اسقاط خودرو ارائه دهند تا خودروها قابل شماره‌گذاری باشند.

وی اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت خودرو و نبود ساز و کارهای تشویقی و یا تنبیهی، شرایط مناسبی برای ارائه گواهی اسقاط خودرو وجود ندارد.

طبق اعلام این مقام، متقاضیان طرح جایگزینی خودروی فرسوده در صورت واجد شرایط بودن، باید درخواست خود را در بازه زمانی برگزاری سومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، طی روزهای 16 تا 18 شهریور ماه، ثبت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH