آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس با طراحی جدید دوربین سلفی معرفی شدند

دقایقی پیش رویداد اپل FAR OUT به پایان رسید و تیم کوک و دیگر مدیران اپل بر روی استیج آمده‌اند تا سری جدید پرچمداران آیفون را معرفی کنند. سری آیفون 14 جدیدترین پرچمداران شرکت اپل هستند که البته تغییرات زیادی نسبت به نسل قبل ندارند.

آیفون 14 پرو و پرومکس، قدرتمندترین و اصلی‌ترین پرچمداران اپل هستند که دقایقی پیش در رویداد فار اوت این شرکت رونمایی شد و آپدیت‌های عمدتا نرم‌افزاری نسبت به نسل قبل خود دریافت کردند.

بزرگ‌ترین تغییری که از نظر ظاهری در آیفون 14 پرو و پرومکس دیده می‌شود طراحی تازه دوربین سلفی در بالای نمایشگر است که از بریدگی بزرگی که در نسل قبل وجود داشت به یک حفره بیضی شکل و کپسول مانند تبدیل شده که در آن دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی به همراه سنسور سه‌بعدی SL 3D قرار دارد. افزوده شدن اوتو فوکوس به دوربین سلفی، یکی دیگر از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید آیفون 14 پرو و پرومکس است.

طراحی جدید حفره دوربین سلفی که داینامیک آیلند یا جزیره داینامیک دارد، همراه با قابلیت‌های مختلف نرم‌افزاری ارائه شده و این بخش را به یکی از وجه تمایز‌های آیفون 14 پرو و پرومکس با دیگر آیفون‌های تاریخ تبدیل کرده است.

مشخصات آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس

مشخصات

آیفون 14 پرو

آیفون 14 پرومکس

ابعاد
147.5 در 71.5 در 7.9 میلی‌متر 160.7 در 77.6 در 7.9 میلی‌متر
وزن
206 گرم 240 گرم
نمایشگر
6.1 اینچی سوپر رتینا XDR اولد 120 هرتز 6.7 اینچی سوپر رتینا XDR اولد 120 هرتز
پردازنده
 A16 در اندازه 4 نانومتر  A16 در اندازه 4 نانومتر
پردازنده گرافیکی
Apple GPU Apple GPU 
رم
6 گیگابایت 6 گیگابایت
حافظه داخلی
128، 256، 512 گیگابایت و یک ترابایت 128، 256، 512 گیگابایت و یک ترابایت
سیستم عامل
iOS 16 iOS 16
دوربین اصلی
سه‌گانه 48 +12 +12 مگاپیکسلی سه‌گانه 48 +12 +12 مگاپیکسلی
دوربین سلفی
12 مگاپیکسل به همراه سنسور SL 3D 12 مگاپیکسل به همراه سنسور SL 3D 
باتری
4323 میلی‌آمپرساعت و پشتیبانی از شارژر 30 واتی

حفره کپسولی شکل بالای نمایشگر درواقع با تمام نوتیفیکیشن‌ها و دسترسی‌های سریع ادغام شده تا کاربر تجربه خاص و متفاوتی از دریافت نوتیفیکیشن‌ها داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که به موسیقی گوشی می‌دهید، اگر به صفحه اصلی بیایید، اپلیکیشن موسیقی با یک افکت به داخل داینامیک آیلند رفته و این کپسول مشکلی به شکل نرم افزاری بزرگ‌تر می‌شود، به این ترتیب شما نام موسیقی را در یک بخش ایلند و ویژوالیزر را در یک بخش دیگر کپسول می‌بینید.

همچنین دیگر اپلیکیشن‌ها مانند آلارم، تماس، مپ، فعال یا غیرفعال کردن دارک مود و خیلی از قابلیت‌های دیگر با این بخش هماهنگ شده و با داینامیک آیلند ادغام شده‌اند.

در پشت گوشی سه ماژول دوربین معروف اپل دیده می‌شود و یکی دیگر از بزرگ‌ترین تغییرات این سری در این بخش است، اپل پس از سال‌ها بیخیال دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی شده و از یک دوربین 48 مگاپیکسلی در  میان ست دوربین اصلی خود استفاده کرده است. این دوربین علاوه بر افزایش اندازه سنسور و پیکسل‌های تصویربرداری، قابلیت‌های متعدد بسیاری دارد.

در هر دو مدل سنسور دوربین 65 درصد بزرگ‌تر شده است، همچنین فوکوس بهبود پیدا کرده که هم در عکس و هم در فیلم‌برداری تاثیرگذار خواهد بود. این دوربین از پیکسل‌های چهارگانه بهره می‌برد که با قابلیت فوتانیک موتور با هم ادغام شده و پیکسل‌ها به صورت مجزا تجزیه و بررسی می‌شوند تا تصویر نهایی بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد.

قابلیت دیگر دوربین‌ها ویژگی اکشن مود است که با تکنولوژی جدید به میزان بیشتری لرزش و تکان‌های ویدیو را می‌گیرد و اپل قول داده تا حتی در هنگام دویدن و لرزش شدید هنگام رانندگی یا هر نوع تکان دیگر، به خوبی لرزش‌ها را مهار کرده و ویدیو نهایی بسیار نرم و روان خواهد بود.

مدیران اپل در این مراسم اعلام کردند که بخش رابط کاربری و عملکرد دوربین آیفون 14 پرو و پرومکس از نظر نرم‌افزاری آپدیت چشمگیری نسبت به نسل قبل پیدا کرده و حالا با دوربین 48 مگاپیکسلی قابلیت‌های جذب نور، تطبیق رنگ‌ها و ادیت‌های گرافیکی باعث ثبت بهترین عکس با جذاب‌ترین حالت رنگ و نور می‌شوند.

طراحی و شکل ظاهری آیفون 14 پرو و پرومکس نسبت به قبل تغییری نکرده و شاهد استفاده از همان ماژول دوربین سه‌گانه، بدنه فلزی ضد زنگ و صیقلی با گوشه‌های گرد و مشابه با آیفون 13 پرومکس هستیم.

نمایشگر دارای روکش سرامیک شیلد است که در برابر خط و خش مقاومت بالایی دارد، آیفون 14 پرو با نمایشگر 6.1 اینچی و نمایشگر آیفون 14 پرومکس با نمایشگر 6.7 اینچی عرضه می‌شوند. در هر دو مدل حاشیه باریک‌تر شده‌ است، از HDR پشتیبانی می‌کنند و رنگ‌ها غنی‌تر به نمایش در می‌آیند.

اپل در این دو مدل بر روی افزایش نور صفحه کار کرده و در حالت HDR نور صفحه تا 1600 نیت و در حالت عادی حتی تا 2000 نیت می‌رسد که عددی قابل توجه است.

همچنین قابلیت‌‌های شخصی‌سازی برای لاک اسکرین افزایش پیدا کرده و نوتیفیکیشن‌ها با داینامیک آیلند هماهنگ شده‌اند، در لاک اسکرین رفرش ریت به 1 هرتز می‌رسد تا ذخیره باتری بیشتر باشد همچنین هر دو مدل از Always On Display پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده A16 با تمرکز بر روی سه اصل بازدهی بیشتر، نمایشگر و دوربین ساخته شده است، این پردازنده 4 نانومتری از 6 میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و سریع‌ترین پردازنده اپل تاکنون است. این تراشه همچنین 20 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند تا به بهبود شارژدهی باتری کمک کند. در تراشه A16 بخشی برای پردازش عصبی وجود دارد که 17 ترلیون پردازش را در ثانیه انجام می‌دهند.

آنطور که پیش‌بینی می‌شد، در این مدل هم خبری از درگاه USB-C نیست و برای شارژ یا اتصال گوشی به رایانه باید از کابل لایتنینگ استفاده کنید. همچنین هنوز ظرفیت باتری آیفون 14 پرو و پرومکس به طور دقیق منتشر نشده ولی در این رویداد اعلام شد که باتری جدید این دو مدل شارژدهی بالاتری دارد.

اما یکی دیگر از قابلیت‌های سری جدید آیفون که در تمامی مدل‌ها وجود دارد، قابلیت اتصال به ماهواره برای مواقع اورژانسی است که حتی در مکان‌های پرت و دورافتاده‌ای که هیچ آنتنی ندارید، می‌توانید به ماهواره‌های مدار کره زمین متصل شده و اتصال خود را به مراکز اورژانسی برقرار کنید. برای این بخش نرم‌افزار خاصی طراحی شده که با چرخش گوشی مشخص می‌کند که در کدام جهت می‌توانید به ماهواره متصل شوید.

نکته نهایی در خصوص این سری آن است که بخش‌هایی از آن‌ها توسط مواد بازیافتی ساخته شده‌اند. این دو مدل در چهار رنگ مشکی، سیلور، گلد و بنفش تیره به بازار می‌آیند. همچنین آیفون 14 پرو با قیمت پایه 999 دلار و آیفون 14 پرومکس با قیمت پایه 1099 دلار به فروش می‌رسند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH