اختلالی که به قاچاق موبایل کمک می‌کند؛ دلیل عدم ارسال پیامک رجیستری سامانه همتا چیست؟

پیامک سامانه همتا که یکی از اصلی‌ترین روش‌های شناخت گوشی قاچاق از گوشی‌های قانونی به شمار می‌آید به تازگی دچار قطعی و اختلال گسترده شده و این اتفاق خریداران را دچار سردرگمی کرده است.

خریداران با استفاده از پیامک سامانه همتا می‌توانند اطمینان حاصل کنند که گوشی مورد نظر که قصد خرید آن را دارند به شکل قانونی وارد کشور شده و اصالت آن قابل تایید است، اما قطعی سامانه پیامک همتا ممکن است خطرات مالی و قضایی بسیاری را برای خریداران به همراه داشته باشد.

تاکنون اپراتور پاسخگوی مرکز تماس سامانه همتا نیز این مشکل را تایید کرده و اذعان داشته که این مشکل عمدتا از سمت سیم‌کارت‌های همراه اول است. به نظر می‌رسد که مشکلات مالی همراه اول با وزارت صمت و وزارت ارتباطات منشا بروز چنین مشکلی بوده و هرچه سریع‌تر لازم است تا مقامات مسئول نسبت به حل این اختلافات اقدام لازم را انجام دهند.

در همین رابطه مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با اشاره به مشکل قطع پیامک‌های سامانه همتا بیان کرد: گویا مشکلات مالی میان اپراتورها و سامانه همتا باعث بروز این اختلال شده و همین قضیه موجب متضرر شدن خریداران می‌شود. چنین اتفاقی شرایط وارد شدن گوشی‌های قاچاق به جای گوشی‌های با اصالت به بازار را فراهم می‌کند.

وزارت صمت و ارتباطات باید این اختلال را رفع کنند

محبی تاکید کرد که مسئولین وزارت صمت و ارتباطات مسئول اصلی این مشکل هستند و مسئولین این دو وزارتخانه باید با اپراتورهای تلفن همراه وارد گفتگو شوند تا این اختلال سریعا رفع شود.

به اعتقاد رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی این اتفاق باعث ایجاد آشفتگی در بازار شده و به زودی مشخص خواهد شد که چه حجمی از گوشی‌های قاچاق وارد بازار شده است.

وی با بیان این که هنگام واردات گوشی تلفن همراه حقوق ورودی گمرکی بابت ارسال پیامک همتا از واردکننده اخذ می‌شود، تاکید کرد که مردم نباید ضرر کم‌کاری و اختلافات مالی ارگان‌های دولتی را بپردازند.

مهدی محبی در خصوص مسئولیت اصناف در اختلال ارسال پیامک سامانه همتا متذکر شد: اصناف و خریداران تلفن همراه هیچ مسئولیتی بابت اختلافات مالی ارگان‌های دولتی با اپراتورهای تلفن همراه ندارند.

حجم گوشی‌های قاچاق دربازار افزایش می‌یابد

وی در خصوص تبعات عدم ارسال پیامک سامانه همتا به جهت تشخیص اصالت تلفن‌های همراه موجود در بازار توضیح داد: طبیعتا قاچاقچیان از این فرصت استفاده می‌کنند و ممکن است در سایه نبود پیامک‌های رجیستری، حجم انبوهی از گوشی‌های قاچاق و سرقتی وارد بازار شود.

محبی با بیان اینکه پیامک‌های همتا شامل اطلاع‌رسانی از وضعیت رجیستری و نام مالک آن است، گفت: همین موضوع اختلال گسترده‌ای در وضعیت نقل و انتقالات تلفن همراه و رسوخ گوشی‌های قاچاق در کشور ایجاد خواهد کرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH