کارت گرافیک ماین شده

آیا کارت گرافیک ماین شده خرید خوب و بدون ریسکی است؟

در این مقاله به تمام جوانب خرید کارت گرافیک ماین شده می‌پردازیم و ارزش خرید و ریسک آن را می‌سنجیم.

فرآیند استخراج ارز دیجیتال یک فرآیند پیچیده است و ساده‌ترین توضیحی که می‌توان درمورد آن داد این است که یک ماینر (کارت گرافیک یا دستگاه اختصاصی) با پردازش‌ عملیات‌های مختلف ریاضی، ارز دیجیتال به دست می‌آورد. در طول چند سال اخیر ارز دیجیتال اتریوم که با کارت گرافیک‌ها استخراج می‌شد، بسیار محبوب شده و سود بسیار زیادی را برای ماینرها فراهم می‌کرد.

این اتفاق باعث شده بود تا روز به روز به تعداد ماینرها افزوده شود. این جامعه به قدری گسترش یافت که دیگر خرید کارت گرافیک برای اکثر جامعه ممکن نبود! چرا که به محض عرضه کارت جدید، موجودی آن توسط ماینرها به اتمام می‌رسید.

اتریوم با ادغام جدیدی که امسال انجام داد، فرآیند تولیدش را تغییر داد و استخراج آن به‌کل به اتمام رسید. تا زمان نوشتن این مقاله، ارز دیجیتال جدیدی نتوانسته به خوبی جایگزین اتریوم شود و برای این تعداد ماینر، سودآور باشد. این بدین معنی است که حجم بسیار زیادی از کارت گرافیک‌ها، دست افراد زیادی باقی مانده که دیگر سود قدیم را ندارند. برای همین، بسیاری از آن‌ها تصمیم به فروش کارت‌های خود گرفتند.

این فروش در ابعاد بزرگ، جدا از تاثیر بسیار بزرگی که در قیمت بازار کلی کارت گرافیک‌ها گذاشته، باعث شده تا کسانی که به دنبال خرید کارت گرافیک بودند وارد دوراهی مهمی شوند: خرید کارت گرافیک نو یا خرید کارت گرافیک ماین شده با قیمت بسیار پایین‌تر؟

در آی‌تی‌رسان بخوانید: معرفی بهترین کارت گرافیک های بازار

اما افراد بسیار زیادی وجود دارند که ادعا می‌کنند خرید کارت گرافیک ماین شده کاری اشتباه و احمقانه است. ما در این مقاله قصد داریم تا تمام جوانب این ادعا را بررسی کنیم و در انتها به نتیجه‌ای برسیم. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

طول عمر

تمام محصولاتی که در دنیا تولید می‌شوند، یک طول عمر مفید دارند؛ از غذا گرفته تا محصولات الکترونیکی. برای برخی از محصولات، این عمر کم‌تر و برای برخی بیش‌تر است. در دنیای تکنولوژی، محصولاتی که قطعه محرکی ندارند، اگر به خوبی از آن‌ها مراقب شود می‌توانند چندین و چند سال به فعالیت خود ادامه دهند.

خرید کارت گرافیک ماین شده

تمام قطعات الکترونیک جوری طراحی، ساخته و تست می‌شوند که در شرایط عادی بدون مشکل تا مدت‌ها به کار خود ادامه دهند، یعنی اگر برای مثال دمای کارت از حدی بالاتر نرود و کنترل شده باشد، کارت به مشکل خاصی نخواهد خورد. این یعنی تا دلیل خاصی برای خراب شدن وجود نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی نیز وجود ندارد.

به‌طور کلی قطعات الکترونیک دائما یک سری خطاهای ریز دارند، این خطاها حتی در محصولات کاملا نو نیز موجود است. به مرور زمان این خطاها بیشتر و بیشتر می‌شود تا زمانی که برخی مشکلات جدی را ایجاد می‌کند. این خطاها کاملا اتفاقاتی عادی هستند و در اصل قطعات امروزی روی وجود این خطاها حساب می‌کنند تا بدون مشکل به کارشان ادامه دهند.

پس در حالت کلی این روند بسیار طبیعی است، اما اگر قطعه مورد نظر ما که در این مقاله درمورد کارت گرافیک‌ها صحبت می‌کنیم، دمایش کنترل نشود و یا اورکلاک سنگینی روی آن اعمال شود، این خطاها از روند نرمال خارج می‌شوند و از طول عمر کارت می‌کاهد.

در ادامه به بررسی این دو شرط هنگام فرآیند ماین، می‌پردازیم:

شدت کار استخراج ارز دیجیتال

شاید برای‌تان عجیب باشد، اما فرآیند استخراج ارز، آن قدر که فکر می‌کنید فرآیند سنگینی برای کارت‌ گرافیک‌ها نیست! درست است که ماین کردن با کارت، فرآیند سنگینی محسوب می‌شود، اما در مقایسه با بازی کردن، فشار به مراتب کم‌تری به کارت وارد می‌شود. برای مثال کارت گرافیک AMD 6600XT، در فرآیند استخراج اتریوم، دمای 55 درجه‌ای را تولید می‌کند، اما در بازی‌ها این عدد به 80 نیز می‌رسد!

از طرفی فرآیند استخراج ارز دیجیتال باید سودده باشد! اگر این استخراج را بسیار کلی‌تر بررسی کنیم، عملا کارت گرافیک‌ها برق گرفته و پول خروجی می‌دهند. به‌همین علت، ماینرها دائم قصد دارند تا مصرف برق کارت‌ها را کاهش دهند تا با خرج کم‌تر به سود بیشتری دست یابند. همچنین استخراج ارز اتریوم بیشتر متکی به حافظه وی‌رم کارت است تا هسته‌های پردازشی آن.

ترکیب دو دلیل بالا باعث می‌شود که تمام ماینرها به جای اورکلاک (Overclock)، کارت‌های خود را آندرولت (Undervolt، یعنی دقیقا برعکس اورکلاک) کنند. این اتفاق باعث می‌شود، هم فشار اورکلاکی به کارت وارد نشود و هم دمای آن بالاتر از حد نرمال نرود و بسیار پایین‌تر از حالات دیگری مانند گیم باشد.

پس کارت گرافیک های ماین شده، دو شرطی که در بخش طول عمل گفتیم را رعایت می‌کنند و مشکلی از این بابت ندارند، یعنی ماین کردن آسیبی به عمر عادی کارت گرافیک‌ها نمی‌زند.

فن‌ کارت‌گرافیک‌ها

در مقدمه بخش طول عمر این مقاله شرطی گذاشتیم مبنی بر این که محصولاتی که قطعه محرکی ندارند، طول عمر بسیار بلندتری دارد. کارت گرافیک‌ها یک قطعه محرک نیز دارند: فن‌ها!

فن مهم‌ترین بخشی است که هنگام خرید کارت گرافیک ماین شده، باید به آن دقت کنید، چرا که این قطعه محرک هنگام فعالیت کارت، دائما در حال کار است و از طرفی کارت گرافیک نیز دائما در حال استخراج است! یعنی کارت گرافیکی که دو سال در حال استخراج ارز دیجیتال است، خودش توانایی تحمل فشار را دارد اما فن آن نیز به مدت دو سال بدون توقف کار کرده است!

خرید کارت گرافیک ماین شده

همان‌طور که بخش قبلی گفتیم، بازی کردن فشار بیشتری به کارت وارد می‌کند ولی ماین کردن فشار بسیار زیادی را به فن وارد می‌کند.

البته حواستان باشد که این اتفاق به این معنی نیست که فن در فرآیند ماین حتما خراب می‌شود، چرا که سازندگان هنگام طراحی سیستم خنک‌کنندگی کارت‌ها، به این نکات بلند مدت نیز دقت کرده‌اند. منظور ما این است که اگر قرار باشد بخشی از کارت گرافیک ماین شده آسیب ببیند، آن قطعه فن خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که فن کارت‌ها قابل تعویض است! یعنی اگر کارتی که خریده‌اید که فن آسیب دیده‌ای دارد، شما می‌توانید (اگر فن مناسب را در بازار پیدا کنید) با هزینه بسیار کمی، فن آن را تعویض کنید.

جمع‌بندی خرید کارت گرافیک ماین شده

توجه داشته باشید با این که در این مقاله با بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که خرید کارت گرافیک ماین شده، مشکل و ایراد خاصی ندارد، اما هرچه که باشد بازهم شما در حال خرید یک محصول دست دوم هستید! خرید محصولات دست دوم همواره مشکلات و ریسک‌های خاص خود را دارند. پس بهتر است نتیجه این مقاله را این‌گونه مطرح کنیم: خرید کارت گرافیک های ماین شده، ریسک بیشتری نسبت به خرید کارت گرافیک‌های دست دوم عادی ندارد.

اگر سوالی در این زمینه یا زمینه‌های دیگر داشتید، می‌توانید در بخش نظرات، از کارشناسان ما بپرسید.

2 در مورد “آیا کارت گرافیک ماین شده خرید خوب و بدون ریسکی است؟”

  1. کارت گرافیک ماین شده اونم شبانه روزی فرقی با کارت گرافیک دست دومی که برا گیم بوده نداره، اتفاقا خیلی فرق داره حالا من بهت میگم فرقش چیه ، شما یک ماشینی در نظر بگیر هر روز توی جاده باشه و بدون وقفه یکسال رو بیاد و بره و هر بار برای بنزین زدن مقداری استراحت کنه یا راحت ترش کنیم یه مسیره ۱۰۰ کیلیومتری رو بیاد و بره بیاد و بره ، سرعت استهلاک این ماشین رو با یه ماشینی مقایسه کن که توسط یک جوان که اهل گردش و گذاره و ماشین رو زیادم استفاده میکنه مقایسه کن، حالا درسته مقایسه دقیق توصیف شرح کارتهای گرافیک نیست ولی میتوان با قطعیت گفت اون ماشینی که دائم تو جاده بدون وقفه بوده میزان استهلاک ۵ الی ۷ ساله یه ماشین عادی رو تدی یکسال طی کرده و موتور و بسیاری از قطعاتش عمر مفیدشون رو کردند و اگر چنین ماشینی رو بخری باید ظرف مدت کوتاهی هزینه یه ماشین نو رو براش انجام بدی!

  2. نخرید گرافیکی که 1 تا 2 سال ماین شده انگار 10 سال باهاش بازی کردن
    گرافیک نو بدون گارانتی بخرید اما سمت ماین شده نرید
    فنهای موجود در بازار رو با فنهای اصلی کارت نمیشه مقایسه کرد
    اطلاعات غلط ندید

    2
    9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH