استارلینک در ایران فعال است

به نقل از یک منبع معتبر، اینترنت استارلینک در ایران فعال است!

استارلینک در ایران فعال است! به گفته منبعی به نقل از ایلان ماسک، اینترنت استارلینک در ایران فعال است؛ اما چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

موضوع داغ بحث این روزها که در میان اختلالات گسترده و قطعی‌های اینترنت به سر می‌بریم، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است.

زمزمه‌های ورود استارلینک به ایران، از همان ابتدای شایعات قطع اینترنت شروع شد. ایلان ماسک در پاسخ به توییت یک کاربر ایرانی که درخواست راه‌اندازی استارلینک در ایران را داشت، اعلام کرد که درخواست معافیت از تحریم‌ها برای ارسال تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران را دارد. سپس وزارت خزانه‌داری آمریکا با این درخواست ایلان ماسک موافقت کرد. می‌توانید شرح کامل تمام این اخبار و ماجرای ورود استارلینک به ایران را در مطلب «اینترنت ماهواره‌ای در ایران» بخوانید.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در رابطه با این موضوع گفت که استارلینک برای هرگونه فعالیتی در ایران نیاز به اخذ مجوز دارد. وی احتمال هرگونه فعالیت بدون مجوزی از سوی استارلینک در ایران را بعید خواند. پس از آن‌که ایلان ماسک رسماً اعلام کرد درحال فعال‌سازی استارلینک در ایران است، با خبر فیلتر شدن وب‌سایت رسمی استارلینک مواجه شدیم. این اتفاق برای ایلان ماسک، اقدامی بدیهی از سوی دولت برای مخالفت با راه‌اندازی و فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران بود.

اینترنت استارلینک در ایران فعال است؛ اما چگونه باید از آن استفاده کرد؟

روز گذشته، یک پژوهشگر و آنالیزور ایرانی که منبع نسبتاً قابل قبولی محسوب می‌شود، در توییتر خود این‌گونه نوشت:

من با ایلان ماسک درباره استارلینک در ایران صحبت کردم و او این اجازه را به من داد که از او این‌گونه نقل قول کنم: «استارلینک اکنون در ایران فعال است. برای استفاده از آن نیاز به ترمینال (دستگاه‌های گیرنده اینترنت ماهواره‌ای) درون کشور وجود دارد. به نظر من اینگونه می‌رسد که دولت ایران با این موضوع مخالف است؛ ولی هرکسی بتواند به ایران ترمینال وارد کند، استارلینک کار خواهد کرد.»

صبحت‌های ایلان ماسک نشان می‌دهد که اینترنت استارلینک در ایران فعال است، ولی «در دسترس» نیست! برای دسترسی به این اینترنت نیاز به گیرنده‌های آن وجود دارد که هرچند قیمت دلاری آن‌ها خیلی بالا نیست، ولی اگر به تومان حساب کنیم، گران قیمت محسوب می‌شوند.

این منبع در ادامه گفت که وزرای دولت بایدن نسبت به ارسال ترمینال‌های گیرنده استارلینک به ایران نظر مثبتی دارند، ولی با دو چالش بسیار بزرگ همراه هستند: تدارکات و هزینه!

آماده‌سازی ارسال هزاران گیرنده به ایران، میلیون‌ها دلار هزینه خواهد داشت؛ هرچند این چالش نسبتاً قابل برطرف شدن است. چالش بزرگ‌تر تدارکات و برنامه‌ریزی صادرات این محصولات است! ایلان ماسک و شرکت USG به تازگی بیش از ۱۵ هزار پکیج کامل استارلینک را به اوکراین فرستاده‌اند، ولی دولت اوکراین رابطه خوبی با آن‌ها دارد و هم‌کاری می‌کند.

وی بر این باور است که این چالش هم رفع‌شدنی است، ولی حمایت زیادی از استارلینک و USG نیاز دارد و علاوه بر آن، کمک مغز متفکرهای ایرانی‌ که بسیاری از آن‌ها هم از دوستان ایلان ماسک هستند، لازم است.

2 در مورد “به نقل از یک منبع معتبر، اینترنت استارلینک در ایران فعال است!”

  1. شده کلیه بفروشم یدونه از ترمینال هاش رو میخرم
    یبار هزینه میکنم یه عمر حالشو میبرم
    فقط بگید از کجا میشه خرید؟
    و چطور اشتراکش رو تهیه کنیم؟
    سالهاست خفه شدیم از این همه حماقت، حقارت و کج فهمیه وزیرو صغیرو کبیر
    تا سالها جونمون رو به لبمون رسوندن با فله ای فیلتر کردن سایت ها و اون سایت پیوندهای تهوع آور
    بعد که ADSL اومد میگفتن سرعت بالای ۱۲۶ کیلو بیت بر ثانیه به کاربر خونگی نمیدیم
    بعد چند سال تازه توی مغز بیمار و فسیلشون رفت که سرعت بالاتر خطر نداره
    ولی خب باز قطعی، سرعت کند و هزار بدبختیه دیگه همیشه بود
    هرچی دلخوشی داشتیم هم کیلویی فیلتر شد
    فیسبوک، یوتیوب، بی تاک، وایبر، لاین، تلگرام، تاینی مووی و…
    میگفتن وایبر توی فلان روستا در فلان شهر شاکیه خصوصی داشته و با رای فلان قاضی فیلتر شده!!!
    به همین سادگی و خنده داری
    الانم مدتهاست که تن و بدنمون رو با اسم صیانت لرزوندن
    هر روز یه داستان یه بازی یه برنامه
    اینترنت تنها سرگرمی و دلخوشیه منه
    بخدا هر چی پول استارلینک باشه بازم خریدنش ارزش داره

    1. سلام. وایبر رو چند وقت پیش نصب کردم ببینم چطوریه ولی پاکش کردم چون کسی توش نبود. محیطش عین واتساپ بود و خیلی خوب بود از این جهت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH