داستان عجیب‌وغریب پلی‌استیشن 4 و سونی، سوددهی همراه با ضرر

ps4-hrdware-large18

شرکت سونی در نسل حاضر کنسول‌های بازی به‌عنوان برنده فعلی رقابت شناخته می‌شود ولی این موضوع به این معنی نیست که شرایط کنسول بازی سونی و شرایط کلی این شرکت ایده آل است و باید بدانید که داستان عجیب‌وغریب پلی‌استیشن 4 و سونی، سوددهی همراه با ضرر را برای این غول ژاپنی به ارمغان آورده است.

سونی در آخرین آمار و گزارش درآمدی خود از رشد نزدیک به 100 درصد فروش دستگاه‌های پلی‌استیشن 4 در سراسر دنیا خبر داد که به‌طور حتم این رقم برای هر شرکتی می‌تواند خوشحال کننده باشد؛ ولی ماجرا روی دیگری نیز دارد که سونی را نگران کرده است، این شرکت درمجموع بابت هزینه‌های سنگین طراحی و عرضه کنسول نسل هشتمی خود در حال ضرر دادن است و تا به امروز پلی‌استیشن 4 برای سونی هیچ سود رسمی‌ای نداشته است.

البته شرایط کلی سونی نیز مطلوب نیست و این شرکت در طول سه ماه گذشته میلادی موفق به کسب سود عملیاتی برابر با 25.7 میلیارد ین شده است که این رقم برابر با 250 میلیون دلار است ولی این رقم‌ها با محاسبه هزینه سنگین واحد تحقیقات، نسبت به سال‌های پیشین  از کاهش سود و به‌عبارت‌دیگر از ضرر کردن سونی در سرمایه‌گذاری‌های جدید این شرکت خبر می‌دهد.

این شرایط به نحوی است که سونی توانسته است در بخش‌هایی مانند فروش پلی‌استیشن به درآمد بالایی دست یابد ولی این درآمدها هنوز در بخش تأمین بودجه طراحی و توسعه این محصول هستند و نمی‌توانند به بدنه اصلی شرکت تزریق شوند و به همین دلیل نیز کازو هیرایی به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی سونی اعلام کرده است که این شرکت انتظار مواجه شدن با یک ضرر هنگفت و 50 میلیارد ینی را در سال 2014 را دارد و این گفته مدیر سونی در یک تبدیل نرخ ارز نشان از ضرر دهی نزدیک به 500 میلیون دلاری برای این غول خوش‌نام شرق آسیا دارد.

جالب اینجاست که یکی دیگر از مواردی که در سه ماه اخیر برای سونی سوددهی داشته است، اکران نسخه دوم از سری فیلم‌های مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز است که توانسته است فروش 706 میلیون دلاری را از خود برجای بگذارد؛ علاوه بر این فیلم جدید و دیگر این شرکت با نام 22 Jump Street نیز در حال اکران است و فروش مطلوبی داشته و سونی را امیدوار به کسب سودی مطلوب از این بخش کرده است.

سونی که به‌تازگی کازو هیرایی را پس از موفقیت چشمگیر در بخش بازی‌های کامپیوتری به مدیریت کل مجموعه منصوب کرده است، شرایط نامساعدی را تجربه می‌کند، تلویزیون‌های این شرکت دیگر مانند سابق محبوب نیستند و اوضاع باری تلفن‌های همراه سونی نیز بهتر از این نیست و درمجموع سونی با افتی روبرو شده است که یک چالش بزرگ برای این کمپانی محسوب می‌شود ولی نمی‌توان انتظار داشت که سخت‌کوشان ژاپنی به‌راحتی تسلیم شوند و مسلما تلاش برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای خروج از این بحران خواهند داشت.

SONY-Xperia-C3-..

فروش پلی‌استیشن 4 به‌طور دقیق نسبت به سه ماه پیش‌ازاین گزارش، میزان 96 درصد رشد داشته است که برای این شرکت درآمدی برابر با 4.3 میلیارد ین را به همراه داشته است. پروفسور مارک اسکیلتون که یکی از اساتید شهیر بخش تجارت است درباره این رشد می‌گوید: «رشد 96 درصدی در بخش فروش کنسول‌های بازی، یک رقم شگفت‌انگیز است زیرا شرایط به‌شدت پیچیده شده است و شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت برای صنایع بازی و محتوای تحت وب خود توانسته‌‌اند تغییراتی ایجاد نمایند که هر رقیبی را به چالش خواهد کشید. البته در این میان باید گفت که سونی خوش‌شانس بوده است زیرا ارزش برابری ین نسبت به دلار در این مدت تغییر کرده است و این تغییر به نفع شرکت تمام شده است. درباره این رشد فروش 96 درصدی نیز تنها می‌توان گفت که بار دیگر ثابت شد که قرار دادن یک قیمت مناسب بر روی یک کنسول بازی تا چه حد می‌تواند بر بازار فروش تاثیرگذار باشد.»

سونی برای جبران ضررهای احتمالی خود در سال جاری میلادی از هم‌اکنون برنامه‌هایی را آغاز کرده است که در نخستین بخش آن، این کمپانی تعدادی از ساختمان‌های اداری خود را در سراسر جهان به فروش رسانده است تا بتواند با درآمد حاصله از فروش این ابنیه، بخشی از ضرر دهی خود را جبران کند.

همچنین سونی بخش تولید کامپیوترهای خانگی خود را نیز واگذار کرده است و یک شرکت مستقل با نام وایو ازاین‌پس لپ‌تاپ‌هایی که پیش‌ازاین محصول سونی بودند را تولید خواهد نمود. البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی این حرکت سونی را یک اقدام به‌موقع ارزیابی کرده‌اند زیرا کل صنایع تولید پی‌سی در جهان با افول روبرو بوده است و بسیاری از شرکت‌ها در این بخش با ضرر دهی و افت چشمگیر فروش روبرو شده‌اند.

البته تنها اوضاع سونی به این منوال نیست و شرکت پاناسونیک نیز در گزارش سه‌ماهه دوم میلادی از افت 25 درصدی فروش خبر داده است که این امر تنها به‌واسطه حضور این شرکت در بازار تلفن‌های همراه هوشمند، رقم بزرگ‌تری را نشان نمی‌دهد. تنها چیزی که مسلم است این است که اوضاع اقتصادی برای غول‌های شرق آسیا چندان جالب نیست و باید دید در طول چند سال آینده شاهد چه تغییراتی در رویکرد قطب‌های فناوری در این بخش از جهان خواهیم بود.

11 در مورد “داستان عجیب‌وغریب پلی‌استیشن 4 و سونی، سوددهی همراه با ضرر”

  1. تو اقتصاد باید گرگ باشی !! به مشتری نباید رحم کرد باید هر جور شده جنست رو بهش قالب کنی! نکنی فاتحه موند رو دستت !! بعدشم همش میگن اینقد دوام میاره 50% درسته بقیه ش تبلیغات هستش!

  2. سونی همیشه بهترین چیزها رو دست مشتریش داده از تلویزیون های براویا که بهترینن تا کنسول هاش امید وارم یکی از بهترین شرکت های دنیا از این افول اقتصادی بیرون بیاد

  3. برای من جالب اینه که سونی هرچقدرم ضرر بده باز جنساش بهترین و با کیفیت ترینن، اما بعضی از شرکتای کره که میلیاردی سود میکنن جنس بنجل و بی کیفیت میدن دست دنیا.مثلا من تلویزیونای سونیرو با هیچ مارکی عوض نمیکنم چون واقعا هیچ برندی به گردش نمیرسه.

  4. بخش اسمارت فون سود داده،بخش دوربین سود داده،بخش کنسول و سونی پیکچرز هم سود داده،بخش تلویزیونم سود بسیار کمی داده. اما سونی همچنان در حال ضرر دهیست!!! دلیل این ضرردهی ها کدام بخشه خدا میدونه. ولی سونی بزودی پایان میده با برنامه ریزی درست این بحران هارو.

  5. برنا طالبی

    ببخشید فکر کنم اینجا متن که نوشتید:”البته شرایط کلی سونی نیز مطلوب نیست و این شرکت در طول سه ماه گذشته میلادی موفق به کسب سود عملیاتی برابر با 25.7 میلیارد ین شده است که این رقم برابر با 250 میلیون دلار است ولی این رقم‌ها نسبت به سال‌های پیشین از کاهش سود و به‌عبارت‌دیگر از ضرر کردن سونی در سرمایه‌گذاری‌های جدید این شرکت خبر می‌دهد”اشتباه باشه چون gsmarena نوشته”Sony has released its financial results for the three months ending June 30, or the first fiscal quarter for the company. In this time Sony has made $265 million of net income on around $17.9 billion of total revenue – a 5.8% increase compared to last year’s Q1.”که جمله آخرش حرف شما رو زیر سوال میبره

    1. احمد محمدحسینی

      منبع های خبری متلف از گزارش مالی این شرکت نوشتن و منبعی که من ازش استفاده کردم و چند منبع دیگه به این ترتیب بودن که تنها از ارقام استفاده نکردن برای مقایسه سود در حالی که در جی اسم ام تنها از مقایسه ارقام استفاده شده

      1. برنا طالبی

        لطف کنید این منابع رو برام بفرستید چون دنبال یه سایت که قشنگ توضیح داده باشه میگشتم

        1. احمد محمدحسینی

          اجازه بدین تو آرشیوم نگاه کنم اگر لینک رو ذخیره کرده باشم حتما براتون میفرستم دوست من

    2. احمد محمدحسینی

      من فکر می کنم که شما ماجرا رو از بیخ اشتباه متوجه شدید
      ما رد محاسبات مالی شرکت ها چند نوع سود داریم که در نهایت سود خالص برای شرکت ها مهم هست و در عین حال این سود در برخی از موارد باید بازگشتی به منابع تحقیقاتی تیم داشته باشه که درمورد سونی این اتفاق افتاده
      از نظر رقم سود رشد داشته به ظاهر ولی به خاطر هزینه بالای تحقیقات انجام شده( که رد متن هم بهش اشاره کردم) این سود به نوعی سود کاذب محسوب میشه و نمیتونه به بدنه شرکت تزریق بشه
      فکر کنم که الان متوجه منظور بنده شده باشید دوست گرامی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH