شرکت استخراج بیت‌کوین Core Scientific

یکی از شرکت‌های بزرگ استخراج بیت‌کوین در آستانه ورشکستگی قرار دارد

شرکت استخراج بیت‌کوین کور ساینتیفیک (Core Scientific)، در بیانیه‌ای به کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که این شرکت در خطر ورشکستگی قرار گرفته است. همچنین شرکت مذکور فاش کرد که بدهی‌های خود در اواخر ماه اکتبر و اوایل ماه نوامبر را پرداخت نمی‌کند.

سهام شرکت آمریکایی Core Scientific در روز پنجشنبه، پس از اعلام این بیانیه، تا ۷۷ درصد کاهش یافت. از زمان همکاری نزدک (یکی از بازارهای بورس آمریکا) با یکی از شرکت‌های SPAC (شرکت چک سفید)، ارزش بازار Core Scientific به 90 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است؛ این رقم، حتی نسبت به ارزش ۴٫۳ میلیارد دلاری این شرکت سهامی عام در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ افت داشته است. در حال حاضر، سهام این شرکت بیش از ۹۷ درصد کاهش‌یافته است. در صورت اعلام خبر ورشکستگی، مدیرعامل شرکت استخراج بیت‌کوین Core Scientific احتمال می‌دهد که دارندگان سهام عادی، «کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده» خود را از دست بدهند.

شرکت Core Scientific، استخراج بیت‌کوین را از طریق مکانیزم اثبات کار (POW) انجام می‌دهد. این فرایند شامل انتقال نیرو به مراکز داده در سراسر کشور آمریکاست که از طریق کامپیوترهای فوق‌تخصصی، معادلات ریاضی را به‌منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد توکن‌های جدید خرد می‌کنند. این فرایند برای میسر شدن، به تجهیزات گران‌قیمت، دانش فنی بالا و مقدار زیادی برق نیاز دارد.

این شرکت استخراج‌کننده بیت‌کوین، شاهد کاهش قیمت توکن، از بالاترین رقم تاریخی خود به مبلغ ۶۹ هزار دلار در ماه نوامبر ۲۰۲۱ به حدود ۲۰۵۰۰ دلار بوده است. وجود فضای رقابتی در میان ماینرها و افزایش قیمت انرژی، می‌تواند به‌عنوان دلایل کاهش ۷۰ درصدی سهام Core تلقی شود.

این ماینر ارز دیجیتال می‌گوید که «فرایند عملیاتی و نقدینگی شرکت، به شدت تحت‌تأثیر کاهش طولانی‌مدت قیمت بیت‌کوین، افزایش هزینه‌های برق و همچنین افزایشِ هش ریتِ (Hash Rate) شبکه بیت‌کوینِ جهانی قرار گرفته است». هش ریت، اصطلاحی است که برای اندازه‌گیری عملکرد ماینرها در شبکه بیت‌کوین به کار می‌رود.

این بیانیه همچنین دلیل اصلی مشکل مالی Core را دعوای حقوقی این شرکت با شرکت سلسیوس و سایر شرکای آن می‌داند. سلسیوس که یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در فضای وام‌دهی ارز دیجیتال بود، در بهار امسال با کمال تعجب اعلام ورشکستگی کرد.

شرکت Core Scientific با وجود فروش تمام بیت‌کوین خود در ماه ژوئن، با ضرر ۲۶٫۶ میلیون دلاری مواجه شده است. اگرچه ماینر Core ، بیت‌کوین را برای ذخیره مجدد خزانه خود استفاده می‌کند (با توجه به ارزش ۷۷۰ هزاردلاری بیت‌کوین در روز چهارشنبه)، اما این شرکت همچنان هشدار می‌دهد که احتمال دارد تا پایان سال از استخراج بیت‌کوین منصرف شود.

یک استخراج‌کننده فعال بیت‌کوین در آستینِ ایالت تگزاس می‌گوید که «شرکت Core ممکن است به دنبال منابع جایگزین برای تأمین مالی سهام یا بدهی خود باشد.» این شرکت همچنین فروش دارایی‌ها و ایجاد تأخیر در هزینه‌های سرمایه‌‌ای بزرگ‌تر، از جمله پروژه‌های ساختمانی را در نظر دارد.

شرکت استخراج بیت‌کوین Core Scientific در بیانیه خود پیرامون طلبکاران شرکت نوشت که آن‌ها آزاد هستند که از شرکت، به دلیل عدم پرداخت به‌موقع حقوق شکایت کنند و در رابطه با دریافت وثیقه و باقی‌مانده بدهی خود اقدام نمایند.

البته تحلیلگران معتقد هستند که شرکت استحراج بیت‌کوین Core Scientific از فصل 11 قانون ورشکستگی ایالات متحده استفاده می‌کند؛ این قانون اجازه می‌دهد که سازمان‌های ورشکسته، تحت قوانین کشور آمریکا دوباره سازماندهی شوند.

تحلیلگران Compass Point باور دارند که با کاهش قابل‌توجه قیمت دکل‌های استخراج بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲، این احتمال را به وجود می‌آورد که طلبکاران شرکت Core، به جای اقدام برای دریافت بدهی خود، تصمیم به تغییر ساختار بگیرند. آن‌ها پیرامون قانون ۱۱ ورشکستگی آمریکا می‌گویند:

ما فکر می‌کنیم که شرکت Core Scientific باید برای بقای خود، از قانون ۱۱ به صورت جدی استفاده کند، به ویژه اگر قیمت بیت‌کوین بیشتر از سطح فعلی کاهش یابد.

ماینر Core Scientific، یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان زیرساخت‌ها و مدیریت بلاک‌چین و همچنین یکی از شناخته‌شده‌ترین استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال در آمریکای شمالی است. این شرکت می‌تواند به مانند شرکت Compute North، از قانون 11 ورشکستگی استفاده کند. در ماه گذشته، شرکت Marathon Digital Holdings گزارش داد که با بدهی ۸۰ میلیون دلاری مواجه شده و در معرض ورشکستگی قرار گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH