برخلاف نظرات عمومی، ثبات قیمت بیت کوین می‌تواند خبر خوبی باشد!

اخیرا تحلیلگران در عرصه ارز دیجیتال اعلام کرده‌اند که تجارت در بازار بیت کوین به ثبات رسیده است؛ ولی این عدم نوسان اصلا چیز بدی نبوده و در واقع شانه‌هایی از پایین آمدن قیمت‌ها نیز می‌تواند باشد.

پس از اینکه ارزهای دیجیتال در سال 2021 شاهد افزایش قیمتی معادل با 68990 دلار بود، اکنون شاهد آن کاهش قیمت‌ها هستیم. سپس قیمت آن در چند ماه گذشته نیز حدود 20000 دلار افزایش یافته است. این تغییر می‌تواند نشانه‌ای از کاهش نوسانات ارزهای دیجیتال در بازار باشد.

بر اساس داده‌هایی که از تحقیقات شرکت تحقیقاتی کریپتو کایکو به دست آمده است، نوسانات ارز دیجیتال در طی این 20 روز از شاخص‌های نزدک و اس اند پی 500 نیز پایین‌تر آمده است که این برای اولین بار از سال 2020 بسیار بی‌سابقه بوده است.

فدرال وابسته به ارز دیجیتال و کریپتو کارنسی در ایالات متحده در سال جاری اقداماتی برای افزایش نرخ بهره ارزهای دیجیتال و سهام‌های موجود در بازار انجام داده بود که باعث شد ارزش این ارزها به شدت کاهش یابند.

به تدریج ارتباط بیت کوین با سهام ارزهای دیجیتال نیز افزایش یافت چون سرمایه‌گذاران سازمانی بیشتر ترجیح می‌دادند که در بخش ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

اما همانطوری که در ابتدا نیز اشاره کردیم، اخیرا قیمت بیت کوین به ثبات خاصی رسیده است. برخی از سرمایه گذاران نیز این کاهش نوسانات را نشانه خوبی در بازار می‌دانند چون در آخر منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

ویجی آیار که رئیس بخش بین‌المللی صرافی رمزارز لونو است اخیرا اعلام کرده که بیت‌کوین در طی 4 ماه در بین 18 تا 25 هزارتا بوده است! این به تنهایی نشانه ثبات و الگوی به شدت نزولی است. البته شاخص دلار نیز به صورت روزانه در حال افزایش یافتن است.

در سال 2015 نیز زمانی وجود داشت که ارزش ارز دیجیتال DXY به بالاترین حد خود رسیده بود. در آن زمان ارزش بیت کوین بسیار پایین بود. چنین الگویی اکنون نیز در حال اجرایی شدن است پس جای نگرانی وجود ندارد.

آنتونی ترنچف که یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال Nexo است گفته است که عدم نوسان در ارزش بیت‌کوین می‌تواند نشانه‌ای از به بلوغ رسیدن ارز دیجیتال و انواع سکه‌های موجود در این بازار باشد؛ در نتیجه با این وجود آشفتگی زیادی را در این بازار نخواهیم دید.

آیا به پایان روزهای سخت ارز دیجیتال نزدیک می‌شویم؟

امسال شاهد کاهش ارزش ارزهای رمزپایه بودیم. این سکه‌ها اولین بار از سال 2021 بود که ارزش بالایی کسب کردند ولی سپس ارزش 2 تریلیون دلاری خود را از دست دادند. بیت کوین نیز که بزرگترین سکه دیجیتال جهان محسوب می‌شد، در آبان ماه به کاهش 70 درصدی در میزان ارزش خود رسید.

روزهای سخت ارز دیجیتال یا به اصطلاح زمستان این سکه‌ها، در نتیجه تلاش‌های فدرال ایالت متحده بوده است. فدرال آمریکا مبنی بر ارز دیجیتال سعی کرده که برای کنترل تورم‌های موجود در این بازار، نرخ‌های بهره را زیاد کند. سرمایه‌گذاران بزرگ در این حیطه نیز بی‌تاثیر نبودند! آنها با انجام شرط‌بندی‌های به اصطلاح هرمی مانند Three Arrows Capital قیمت‌ها را بیشتر تحت فشار گذاشتند در نتیجه بازار با کاهش ارزش سریع‌تری روبه‌رو شد.

با این حال، نظر برخی از سرمایه‌گذاران این است که به زودی قرار است این روزهای سخت بازار ارز دیجیتال و کریپتو کارنسی پایان یابد.

البته باید خاطرنشان کرد که اکنون در مرحله انباشت قرار داریم. در این مرحله، سرمایه‌گذاران سازمانی دوست دارند شرط‌بندی‌هایی را روی بیت‌کوین انجام دهند. آنها شاهد رکود قیمت‌ها نیز هستند.

توقف بیت‌کوین در چنین مرحله‌ای باعث می‌شود افراد حس خوبی نداشته باشند و به نوعی خسته شده باشند. ولی وقتی که خرده‌فروشان ارز دیجیتال دیگر به معامله ارز دیجیتال رغبت نشان ندهند، ارز دیجیتال شروع به افزایش و انباشته شدن خواهد کرد.

ماتیو دانته پروسیو که ریاست بین‌المللی شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال Wave Financial را به عهده دارد، گفته است که او شاهد بوده که سرمایه‌گذاران سازمانی سنتی تقاضای زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها و ارز دیجیتال داشته‌اند. این هنگامی رخ می‌دهد که افراد دیگر به ارز دیجیتال موجود در بازار علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

گرچه قیمت‌های ارز دیجیتال و علاقه خرده‌فروشان در این صنعت رو به کاهش است، همچنان موسسات مالی علاقه دارند در حوزه ارزهای دیجیتال گام بردارند.

مسترکارت با ارائه سرویسی اکنون به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا معاملات ارز دیجیتال و کریپتو کارنسی خود را در این صنعت انجام دهند. این شرکت در گذشته نیز برای امنیت بیشتر در این صنعت توانسته بود برای صادرکنندگان کارت، ابزار بلاک چین را ارائه دهد. سپس ویزا با همکاری همه‌جانبه صرافی ارز دیجیتال FTX نیز توانست به عرضه کارت‌های نقدی مرتبط با حساب‌های تجاری کاربران دست پیدا کند.

گلدمن ساکس اکنون خاطرنشان کرده که احتمالا داریم به پایان روزهای سخت نزدیک می‌شویم. این دوره به شدت نزولی دیگر در آخرین روزهای خود قرار دارد. در یادداشتی که جدیدا منتشر شده است شاهد هستیم که معاملات مشابهی نیز با بیت کوین در نوامبر 2018 انجام شده بود. در آن زمان، بازار بیت کوین مانند امروزه خیلی جالب نبود و شاهد ثبات قیمت‌ها بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH