نحوه رفع مشکل مصرف بالای CPU در ویندوز

آیا کامپیوتر ویندوزی شما از مصرف بالای CPU تا 100٪ رنج می‌برد؟ با نحوه رفع مصرف بالای CPU در ویندوز آشنا شوید.

آیا سرعت چرخش فن‌های رایانه شما اغلب به سرعت بالا می‌روند، سرعت پردازش رایانه شما کاهش می‌یابد و آیا متوجه شده‌اید که استفاده از CPU شما به 100٪ می رسد؟ این ایراد بسیار آزاردهنده است، به خصوص اگر در حال انجام کاری نباشید و خودبه‌خود اینگونه شده باشد.

به طور کلی، می‌توانید با دور ماندن از برنامه‌های سنگین، از به حداکثر رساندن توان CPU خود جلوگیری کنید. با این حال، گاهی اوقات، یک باگ یا ایراد می‌تواند باعث شود که استفاده از CPU از کنترل خارج شود، مانند باگ بدنام WmiPrvSE.exe.

در بیشتر موارد، می‌توانید به راحتی مشکل اصلی را برطرف کنید و مصرف بالای CPU را کاهش دهید، و ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید.

CPU چیست؟

CPU (واحد پردازش مرکزی) که همچنین به عنوان پردازنده شناخته می‌شود، مغز کامپیوتر شما است و تمام فرآیندهای فعال را مدیریت می‌کند. مانند مغز خودتان، اگر با فرآیندهای بیش از حد بمباران شود یا اگر یک برنامه یا کار، توجه بی‌موردی را به خود اختصاص دهد، می‌تواند کند و ناکارآمد شود. همانطور که ممکن است هنگام احساس خستگی، تمرکز کردن برای شما دشوار باشد، پردازنده شما نیز در صورتی که به یکباره مقدار زیادی از آن درخواست شود، می‌تواند تا حد خزیدن، کند شود. حالا بیایید ببینیم چه چیزی CPU شما را کند و ضعیف می‌کند.

آیا WMI Provider Host (WmiPrvSE.EXE) باعث استفاده زیاد از CPU می‌شود؟

فرآیند WMI Provider Host که با نام Windows Management Instrumentation یا WmiPrvSE.exe نیز شناخته می‌شود، بخشی از ویندوز است و به سازمان‌ها در نظارت و عیب‌یابی تعداد زیادی از سیستم‌ها در یک شبکه کمک می‌کند. با این حال، خارج شدن فرآیند از کنترل در این بخش اتفاقی غیرمعمول نیست.

با باز کردن تسک‌منیجر (Control + Shift + ESC) و جستجوی فرآیند WmiPrvSE.exe می‌توانید متوجه شوید که این بخش دلیل مشکل شماست یا خیر. اگر استفاده از CPU آن بیشتر از چند درصد باشد و برنامه‌ای را اجرا نکنید که بر آن تأثیر بگذارد، بدان معناست که به درستی کار نمی‌کند.

مصرف بالای cpu

WMI Provider Host را مجددا راه اندازی کنید تا میزان مصرف بالای CPU را برطرف کنید

مایکروسافت اخیراً تعمیر رسمی خود را برای این بخش ارائه داده است. تنها گزینه‌ای که اکنون برای شما باقی مانده است راه اندازی مجدد دستی سرویس است.

  • کلید Windows + S را فشار دهید، Services را وارد کرده و Enter را فشار دهید.
  • در پنجره باز شده به دنبال Windows Management Instrumentation بگردید.
  • روی آن کلیک راست کرده، سپس Restart را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل، سرویس را به طور کامل متوقف کنید یا به سادگی رایانه خود را راه اندازی مجدد کنید.

مصرف بالای cpu

با استفاده از Event Viewer، مشکلات مداوم WMI Provider Host را شناسایی کنید

اگر مشکل WmiPrvSE.exe همچنان برمی‌گردد، از Windows Event Viewer برای شناسایی علت آن استفاده کنید. این مشکل می‌تواند یکی دیگر از فرآیندهای سیستمی باشد که میزبان ارائه دهنده WMI را مشغول نگه می‌دارد و در نتیجه باعث استفاده زیاد از CPU می‌شود.

  • در ویندوز 10 و 8 روی دکمه Start کلیک راست کرده و Event Viewer را انتخاب کنید.
  • در ویندوز 7، از منوی Start برای یافتن و راه اندازی Eventvwr.msc استفاده کنید.

در داخل برنامه Event Viewer، به Applications and Service Logs > Microsoft > Windows > WMI-Activity > Operational بروید.

اکنون در لیست operational events حرکت کنید و ورودی‌های خطای اخیر را پیدا کنید.

برای هر خطا، ClientProcessId را شناسایی کنید. توجه داشته باشید، هر بار که فرآیندی را مجدداً راه اندازی می‌کنید، شناسه آن تغییر می‌کند، بنابراین بررسی خطاهای قدیمی‌تر فایده‌ای ندارد.

مصرف بالای cpu
اگر مشکوک هستید که یکی از این فرآیندها باعث استفاده زیاد از CPU شده است، می‌توانید از شناسه آن برای پیدا کردن آن در Task Manager و شناسایی فرآیند معیوب استفاده کنید.

Task Manager را باز کنید (Control + Shift + ESC را فشار دهید)، به تب Services بروید و همه سرویس‌های در حال اجرا را بر اساس PID، یعنی شناسه فرآیند آن‌ها مرتب کنید. اگر پردازش مقصر همچنان ادامه دارد، می‌توانید آن را شناسایی کرده و بیشتر تحقیق کنید.
روی فرآیند کلیک راست کرده و Open File Location را انتخاب کنید تا نرم افزار متعلق به آن را بررسی کنید. به‌روز‌رسانی یا حذف برنامه مربوطه ممکن است مصرف بالای CPU در WMI Provider Host را برطرف کند.

در نهایت، این احتمال وجود دارد که این سرویس یک کرم یا ویروس باشد. در هر زمان باید فقط یک نسخه از فرآیند را ببینید و اگر آن را از طریق پنجره Services متوقف کنید، فرآیند باید متوقف شود. اگر دو نسخه از آن را مشاهده کردید، یا روند متوقف نشد، فوراً اسکن ویروس یا آنتی‌ویروس خود را اجرا کنید.

آیا System Idle Process باعث مصرف بالای CPU می‌شود؟

کاربران ویندوز گاهی اوقات فرآیندی به نام System Idle Process را اجرا می‌کنند که باعث استفاده زیاد از CPU می‌شود. به نظر می‌رسد این فرآیند مبهم تمام توان CPU را که احتمالا می‌تواند مصرف می‌کند.

در واقع، System Idle Process صرفاً رشته‌ای است که چرخه‌های CPU را مصرف می‌کند، که در غیر این صورت استفاده نمی‌شوند. در عوض، این فرآیند به دلیل برخی از ویژگی‌های بسیار محرمانه در کدنویسی استفاده می‌شود، که گاهی اوقات ترجیح داده می‌شود و حتی برای یک پردازنده می‌تواند کارآمدتر باشد چرا که باعث می‌شود در مواقع بی‌کاری مفیدتر بوده و چیزی را اجرا کند.

ویندوز این فرآیند را در Task Manager نمایش می‌دهد، بنابراین کاربران آن را می‌بینند و تصور می‌کنند چیزی اشتباه است یا مشکلی پیش آمده.

این بدان معنا نیست که وقتی System Idle Process مصرف بالای CPU را نشان می‌دهد، قرار نیست مشکلات عملکردی را تجربه کنید، اما مشکل در جای دیگری است.

در واقع، باید انتظار داشته باشید که گزارش System Idle Process را ببینید که 95٪ (یا بیشتر) CPU شما را زمانی که ویندوز بیکار است مصرف می‌کند. اگر اینطور نیست، چیز دیگری بدون اطلاع شما چرخه‌های پردازنده را مصرف می‌کند.

آیا Svchost.exe (netscvs) برای استفاده بالای CPU مقصر است؟

اگر Task Manager را بررسی کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که فرآیند svchost.exe (netscvs) باعث مصرف بالای حافظه یا CPU می‌شود. در حالی که این فرآیند گاهی اوقات با بدافزار همراه است، اما در درجه اول یک فرآیند قانونی و حیاتی برای سیستم ویندوز است. اگر مطمئن نیستید، از ابزار جستجوی svchost.exe استفاده کنید تا ببینید فرآیند به کدام سرویس اشاره دارد.

غیرفعال کردن Network Discovery

اگر بدافزار نیست، svchost.exe ممکن است مشغول اسکن دستگاه‌های plug-and-play باشد. برای حل این مشکل:

  • در نوار جستجوی منوی استارت Control Panel را وارد کرده و آن را انتخاب کنید.
  • به Network and Internet > Network and Sharing Center بروید و روی Change advanced sharing settings کلیک کنید.
  • در اینجا گزینه Turn off network discovery را انتخاب کنید.

مصرف بالای cpu

Windows Update را بررسی کنید

Svchost.exe (netsvcs) همچنین مصرف بالای CPU را هنگام بارگیری به‌روزرسانی‌ها نشان می‌دهد. پس از نصب ویندوز معمولاً آن را در حال استفاده از 25٪ یا بیشتر از ظرفیت CPU مشاهده خواهید کرد. در این صورت، فقط اجازه دهید Windows Update کار خود را تمام کند.

در ویندوز 10، نمی‌توانید به‌راحتی آپدیت ویندوز را به تأخیر بیندازید یا متوقف کنید. در حالی که می‌توانید زمان نصب به‌روزرسانی‌های جدید را برنامه‌ریزی کنید، ویندوز در صورت نیاز به‌روزرسانی‌ها را دانلود می‌کند. این ممکن است به طور تصادفی باعث شود svchost.exe استفاده از CPU خود را افزایش دهد. اما چیزی که می‌توانید تغییر دهید این است که آیا رایانه شما به‌روز‌رسانی‌های دانلود شده را با همتایان به اشتراک بگذارد یا خیر. برای حفظ پهنای باند و قدرت پردازش، آن را خاموش کنید.

به Settings > Update & Security > Windows Update بروید، روی گزینه‌ Advanced options کلیک کنید، سپس روی Delivery Optimization کلیک کنید. در اینجا می‌توانید دانلودها را از رایانه‌های دیگر مجاز کنید، اما باید این تنظیم را روی «خاموش» تنظیم کنید.

از Delivery Optimization، یک بار دیگر روی Advanced options کلیک کنید. در صفحه بعدی، می‌توانید پهنای باند دانلود یا آپلود ویندوز و به‌روز‌رسانی برنامه‌ها را محدود کنید. شما باید حد دانلود را روی حداقل 5% و همچنین محدودیت آپلود ماهانه را بسیار پایین تنظیم کنید، البته در صورتی که اجازه دانلود از رایانه‌های شخصی دیگر را داده‌اید.
تنها راه حل دیگر برای کاهش مصرف بالای CPU مربوط به دانلود به‌روز‌رسانی، غیرفعال کردن موقت Windows Update است. این کار از دانلود آپدیت‌های ویندوز جلوگیری می‌کند. با این حال، ما این راه حل را توصیه نمی‌کنیم.

مصرف بالای cpu

آیا تعداد زیادی از فرآیندهای پس زمینه CPU شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

فرآیند و پراسس پس‌زمینه، برنامه‌ای است که روی رایانه شخصی شما اجرا می‌شود، حتی اگر پنجره آن باز نباشد. یک رایانه معمولی دارای بسیاری از فرآیندهای پس‌زمینه است که به طور همزمان اجرا می‌شوند، زیرا خود ویندوز برای اجرا به برخی از آن‌ها نیاز دارد. اما با نصب برنامه‌ها در طول سال‌ها، ممکن است موارد مشابه بیشتر و بیشتری جمع‌آوری کنید و در نهایت رایانه‌تان را غرق در پردازش‌های پس‌زمینه کنید.

کلید Windows + X را فشار دهید، سپس Task Manager را از لیست انتخاب کنید. تب Processes به صورت پیش‌فرض ظاهر می‌شود و نه تنها مصرف کلی CPU، بلکه میزان استفاده هر برنامه را نیز نمایش می‌دهد.

شما باید این کار را در حالی انجام دهید که هیچ برنامه دیگری برای جلوگیری از سردرگمی باز نیست. به فرآیندهایی توجه کنید که به نظر می‌رسد حداقل از 10 درصد از توانایی پردازنده شما به طور مرتب استفاده می‌کنند.

در ویندوز 10، به تب Startup در Task Manager بروید.

مصرف بالای cpu

در ویندوز 7، از Task Manager خارج شده و msconfig.exe را از طریق Windows Search یا پنجره Run (کلید Windows + R) باز کنید. در پنجره System Configuration، به تب Startup بروید.

اکنون موارد Startup مرتبط با آن‌هایی را که ایراد یا بی‌دلیل مصرف بالایی داشتند را پیدا کنید. تیک آن‌ها را بردارید، روی ok کلیک کنید و سپس کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. این کار باعث می‌شود آن برنامه‌ها در هنگام بوت سیستم، راه اندازی نشوند.

ایراد ممکن است از سمت یک آنتی ویروس آزاردهنده باشد

آیا متوجه شده‌اید که کامپیوتر شما در زمان‌های به ظاهر تصادفی کند می‌شود و این زمان‌ها اغلب با فعالیت بالای دیسک همراه است؟ مشکل شما ممکن است آنتی ویروس‌تان باشد.

هنگامی که به طور فعال دیسک خود را برای یک تهدید جستجو می‌کنید، یک برنامه آنتی ویروس می‌تواند مقدار شگفت انگیزی از بار پردازنده ایجاد کند. این پردازش معمولاً برای ایجاد تأخیر در یک رایانه رومیزی مدرن یا لپ‌تاپ پیشرفته کافی نیست، اما سیستم‌های قدیمی‌تر یا ضعیف‌تر ممکن است به میزان قابل توجهی تحت فشار تضعیف شوند.

رفع این مشکل آسان است. تقریباً همه برنامه‌های  آنتی‌ویروس دارای یک عملکرد زمان بندی هستند که به شما امکان می‌دهد زمان اسکن خودکار را تنظیم کنید. برنامه را به زمانی تغییر دهید که از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید و دیگر اذیت نخواهید شد.

استفاده زیاد از CPU ناشی از بدافزار است

بدافزارها نیز می‌توانند باعث استفاده زیاد از CPU شوند. سیستمی که آلوده است ممکن است فرآیندهایی را در پس‌زمینه اجرا کند، و ممکن است با ارسال بدافزار به دیگران از طریق ایمیل، شبکه شما یا منابع دیگر، خود را گسترش دهد. همه این‌ها به قدرت پردازش نیاز دارد که می‌تواند به عملکرد ضعیف ترجمه شود.

تایید وجود بدافزار به صورت دستی آسان نیست و برای افرادی که متخصص نیستند بیش از هر چیز یک حدس و گمان است. اگر آنتی ویروس ندارید، یک برنامه ‌ضدبدافزار یا همان آنتی‌ویروس رایگان دانلود کنید و آن را اجرا کنید. در واقع، ممکن است بخواهید چندین ابزار ضد بدافزار را امتحان کنید، زیرا بدافزاری که قبلاً نصب شده است، ممکن است بتواند از هر برنامه آنتی ویروسی مخفی شود.

هنگامی که مشکل را پیدا کردید، می‌توانید آن را با برنامه آنتی ویروسی که برای اسکن استفاده می‌کردید حذف کنید.

دلیل مصرف بالای CPU ممکن است هر چیزی باشد

ردیابی مصرف بالای CPU ممکن است سخت باشد. در حالی که مشکلات ذکر شده در این مقاله از رایج ترین دلایل هستند، ممکن است متوجه شوید که مصرف CPU حتی پس از امتحان کردن همه موارد پیشنهاد شده، همچنان بالا است. اگر این مشکل هنوز شما را آزار می‌دهد، یک انجمن پشتیبانی ویندوز را پیدا کنید که در آن می‌توانید از کاربران در مورد برخورد با موقعیت خاص خود راهنمایی بخواهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH