رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ

معاون اسبق ستاد امر به معروف‌ونهی از منکر: ادامه فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ غیرقانونی است

حمید صالح مفتاح، حقوقدان و معاون اسبق ستاد امر به معروف و نهی از منکر و فعال سیاسی اصولگرا به تازگی اعلام کرد که فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ با اصل 79 قانون اساسی مغایرت دارد.

حمید صالح مفتاح در خصوص تداوم فیلترینگ در کشور گفت: طبق اصل 79 قانون اساسی، در شرایط جنگ و شرایط مشابه با آن، دولت می‌تواند در صورت تصویب مجلس، به شکل موقت، محدودیت‌های ضروری برقرار نماید، اما مدت 30 روزه برای این محدودیت قرار داده شده و در صورتی که دولت بخواهد این محدودیت‌ها را ادامه دهد، مجددا باید از مجلس مجوز کسب کند.

وی تاکید کرد که بر اساس قانون،تداوم فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام با تصمیم شورای امنیت ملی در تضاد با اصل 79 قانون اساسی است.

معاون اسبق ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد دارد که هم در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ و هم در خصوص محدودیت‌های بسیاری که در گذشته اعمال شده، اصل 79 قانون اساسی رعایت نشده است.

حمید صالح مفتاح در خصوص تصمیم‌گیری در زمینه فیلترینگ توضیح داد: قوه‌قضاییه هم در زمینه فیلترینگ می‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد، اما چنین تصمیمی باید بر اساس شکایت، کیفر خواست و برگزاری دادگاه با حضور هیات منصفه و طی شدن روند قانونی صورت بگیرد. اما صدور حکم در شورای امنیت کشور یا شوراهایی از این دست تکلیفش مشخص است.

وی ادامه داد: هر محدودیت 30 روز اعتبار دارد و پس از آن باید در صحن علنی مجلس بررسی شود و برایش رای بگیرند. سپس به شورای نگهبان برود و آن‌جا هم تایید شود و با این وجود باز هم 30 روز اعتبار خواهد داشت.

به این ترتیب فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ در این شرایط وجاهت قانونی ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH