تفاوت آریسان ۲ با معمولی

تفاوت وانت آریسان ۲ با آریسان معمولی در چیست؟

در این مقاله مشخصات فنی و طراحی دو وانت آریسان معمولی و آریسان ۲ را که قرار است تا چند روز دیگر به بازار عرضه شود، با هم مقایسه خواهیم کرد تا تفاوت آریسان 2 با آریسان معمولی را متوجه شوید.

ایران خودرو پس از سال‌ها تولید و عرضه پیکان وانت در کشور و در دست داشتن بازار وانت‌های شهری، به دنبال بازنشستگی پیکان وانت، از یک مدل جدید با آپشن‌های بهتر و طراحی به‌روزتر به نام آریسان رونمایی کرد.

وانت آریسان جانشین پیکان وانت است که حالا نزدیک به 10 سال است که تولید می‌شود و در تابستان امسال نسخه دوم آن رونمایی شد. آریسان ترکیبی از پژو 405 و پرشیاست که با موتور پیکان و اضافه شدن کمپرسور کولر و پمپ هیدرولیک فرمان ساخته شده و از نظر استقبال مانند پیکان وانت موفق نبوده است.

اولین مدل آریسان در بین سال 1392 تا 1393 تولید شد، حالا پس از حدود 10 سال، دومین نسخه از آریسان در آستانه عرضه به بازار است.

همانطور که گفتیم، ایران خوردو برای اولین بار آریسان ۲ را در ماه تیر و مراسم رونمایی از کراس‌اور ایرانی ریرا به خبرنگاران نشان داد. پس از آن اطلاعات و مشخصات این خودرو فاش شد و حالا در آستانه اولین طرح فروش این وانت هستیم. طبق اعلام ایران خودرو آریسان 2 با قیمت 285 میلیون تومان با موعد تحویل 30 روزه عرضه خواهد شد.

پیش از هر چیزی بهتر است مشخصات آریسان معمولی با آریسان 2 را بر روی جدول مقایسه کنیم تا در ادامه بیشتر به تفاوت مشخصات این دو مدل بپردازیم:

نام خودرو

آریسان ۲

آریسان

نوع موتور
CNG- XU7P
OGVG ll
حجم موتور
1761 سی‌سی
1696 سی‌سی
حداکثر قدرت
96.5 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه (بنزین)
96.5 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه (گاز)
86 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه (بنزین)
73 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه (گاز)
حداکثر گشتاور
146 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه (بنزین)
146 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه (گاز)
140 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه (بنزین)
128 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه (گاز)
نسبت تراکم
9.3
10.5
تعداد سوپاپ
8
8
نوع سوخت سازگار
بنزین بدون سرب اکتان 95، گاز طبیعی‌ CNG
بنزین بدون سرب اکتان 95، گاز طبیعی‌ CNG
سیستم انژکتوری
پاششی چند نقطه‌ای
پاششی چند نقطه‌ای
حداکثر سرعت
170 کیلومتر بر ساعت (بنزین)
170 کیلومتر بر ساعت (گاز)
 160 کیلومتر بر ساعت (بنزین)
145 کیلومتر بر ساعت (گاز)
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت
13.8 ثانیه (بنزین)
16.7 ثانیه (بنزین)
14 ثانیه (گاز)
سیستم انتقال قدرت
5 دنده دستی
5 دنده دستی

مقایسه آریسان ۲ با آریسان

یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که به وانت آریسان وارد بود، مربوط به استفاده از شاسی دو تکه برای بدنه و قسمت بار است که برای خودروهای وانت این طراحی پیشنهاد نمی‌شود. استفاده از این مدل طراحی باعث می‌شود در زمانی که بار سنگین بر روی خودرو باشد، احتمال شکستن محل اتصال بدنه به قسمت بار و دو تکه شدن وانت افزایش پیدا کند!

به جز استفاده از شاسی یکپارچه، می‌توان به استفاده از موتور ارتقا یافته XU7 دوگانه‌سوز، گیربکس تقویت شده BE، مخزن 75 لیتری CNG و باک بنزین 40 لیتری خودرو به عنوان تعدادی از اصلی‌ترین ‌تغییرات آریسان ۲ نسبت به نسل قبلی خود اشاره کرد.

موتور قدیمی اما آپدیت شده آریسان ۲

در خصوص پیشرانه نباید فراموش کنیم که موتور OHV قبلی جای خود را به موتور 8 سوپاپ جدید داده است. این موتور همچنان مانند مدل قبلی صدای زیادی دارد و از سری پیشرانه‌های قدیمی UX است اما نسبت به نسخه قبلی به لحاظ سرعت و قدرت ارتقا پیدا کرده و با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی قابلیت تولید 96.5 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

قدرت پیشرانه نسبت به نسخه قبل 12 درصد و گشتاور 4.3 درصد افزایش پیدا کرده است.

مقایسه آریسان 2

همچنین سیستم انتقال قدرت از دیفرانسل عقب به دیفرانسل جلو تبدیل شده است، به این ترتیب شتاب صفر تا صد خودرو از 16 ثانیه به 13.8 ثانیه رسیده که حدودا 14 درصد بهبود یافته است. در آریسان ۲ سرعت حدی با 6 درصد افزایش به 170 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

تفاوت آریسان ۲ با آریسان معمولی در مصرف سوخت

در آریسان 2 آلایندگی پیشرانه از یورو 4 به یورو 5 ارتقا پیدا کرده؛ این خودرو در هر صدکیلومتر 8.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند که نسبت به پیشرانه OHV نمونه قبلی 22 درصد بهبود پیدا کرده است.

مخزن سوخت این وانت به دو بخش تبدیل می‌شود، مخزن CNG در آریسان 2 از 70 لیتر به 75 لیتر افزایش پیدا کرد اما مخزن بنزین از 52 لیتر به 40 لیتر کاهش پیدا کرد تا آریسان 2 طبق خواسته رانندگان، بیشتر به سمت گاز‌سوز شدن حرکت کند.

طراحی قسمت بار

در قسمت بار آریسان ۲ هم تغییراتی مشاهده می‌شود که به بهبود کلی کیفیت خودرو براساس یک مدلی که برای حمل بار استفاده می‌شود، کمک کرده است. ایران خودرو برای آریسان 2 میل‌گاردان را حذف کرده، دیفرانسل هم به جلو منتقل شده و به این ترتیب گفته که سر و صدا و همچنین لرزش قسمت بار بهبود یافته است.

ظرفیت بار آریسان 2 حداکثر 750 کیلوگرم اعلام شده است.

مقایسه آریسان 2

یکی از مشکلات بخش اتاق آریسان، وجود چرخ زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو بود که باعث کوچک‌شدن فضا داخلی کابین می‌شد، اما حالا چرخ زاپاس به زیر اتاق بار منتقل شده تا فضای اتاق برای راننده و سرنشین جلو افزایش پیدا کند.

از دیگر امکانات آریسان ۲ می‌توان ترمز ABS، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع، پنجره‌های برقی، ستون فرمان تلسکوپی، مه‌شکن‌های جلو و سنسور دنده عقب را نام برد.

 

1 در مورد “تفاوت وانت آریسان ۲ با آریسان معمولی در چیست؟”

  1. اما مردم قیمت آریسان معمولی مدل پایین رو طبق آریسان دو محاسبه میکنن .کاش آریسان معمولی هم تولید میشد و با صدمیلیون پایینتر فروخته میشد ک مردم اینقدر قیمت آریسان مدل پایین رو با قیمت آریسان دو محاسبه نکنن

    1
    5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH