ماشین چینی نخرید

4 دلیل برای آنکه ماشین چینی نخرید!

ماشین چینی در ایران ترکیبی سمی و پررو یا شاید هم ترکیبی برنده است! وقتی بازار کشور کاملا در اختیار ایران خودرو و سایپا باشد و قیمت ماشین‌های خارجی به لطف دوستان (!) سر به فلک بکشد، طبیعی‌است که جا برای ماشین‌های چینی باز شده و شاهد این نوع از خودروها با قیمت‌های رقابتی در بازار باشیم.

ماشین چینی به خودی خود بد نیست و حداقل می‌توان با اطمینان گفت که از ماشین‌های ساخت ایران خودرو و سایپا بهتر است! بالاخره هرچه باشد آپشن‌های بیشتری دارند و در بسیاری مواقع از لحاظ فنی در سطح بالاتری از ماشین‌های به اصطلاح ایرانی قرار می‌گیرند.

اما با همه این‌ها، ماشین چینی هم معایب خودش را دارد؛ در حدی که احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند ماشین چینی نخرید! امروز در آی‌تی‌رسان از تجربه خودمان در رابطه با ماشین چینی می‌گوییم و قصد داریم تمام دلایل موجود برای نخریدن این نوع خودروها را عنوان کنیم. با ما همراه باشید.

کمبود قطعات؛ بزرگ‌ترین مشکل ماشین چینی 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ماشین‌های چینی (شاید بزرگ‌ترین آن‌ها) کمبود قطعات است! با وجود تبلیغات بسیار زیاد و وجود نمایندگی‌های متعدد، همچنان مشکل کمبود قطعات دیده می‌شود. این موضوع در مورد قطعات فنی و حتی لوازم جانبی هم صادق است. بارها پیش آمد که به دلیل یک نقص به نمایندگی مراجعه کردیم و بعضا حتی یک ماه منتظر ماندیم تا قطعه مورد نظر موجود شود. گاهی اوقات خود نمایندگی هم به این موضوع اشاره می‌کرد که چاره‌ای جز صبر کردن ندارید و برای تامین برخی قطعات مشکل داریم!

مغازه‌های درون شهر هم به دلیل فروش کمتر، حاضر به خرید و انبار کردن قطعات این نوع خودروها نیستند و شما چاره‌ای جز ثبت سفارش در نمایندگی‌ها ندارید.

ماشین چینی نخرید

از لحاظ قطعات داخل کابین و لوازم جانبی نیز اکثر مواقع به مشکل خواهید خورد. یادم نمی‌رود که یک روز کامل، تمام مغازه‌ها را گشتم برای پیدا کردن روکش صندلی ماشین و در آخر پیدا نشد که نشد! در نهایت مجبور شدیم به همان روکش‌های اختصاصی موجود در نمایندگی‌، راضی باشیم. شاید الان اوضاع بهتر شده باشد اما مسلما به هیچ عنوان قدرت انتخاب خاصی نخواهید داشت و برخی موارد همچون همین روکش صندلی، انتخاب‌های بسیار محدودی را پیش روی‌تان می‌گذارد؛ در حالی‌که برای خودروهای داخلی مثل پژو یا پراید چنین چیزی از اصلا مطرح نیست. شما به راحتی در هرجایی می‌توانید روکش صندلی ماشین‌های داخلی را در انواع مختلف از طرح و رنگ پیدا کنید و قدرت انتخاب بسیار بیشتری داشته باشید.

تعمیرکار مورد نظر پیدا نشد…!

برخلاف خودروهای داخلی، هر تعمیرکاری در سطح شهر توانایی تعمیر خودرو چینی را ندارد. این موضوع وقتی از پایتخت خارج شوید، خیلی بیشتر به چشم می‌آید. بحث ما بر سر موارد جزئی همچون تعویض لنت یا روغن و فیلتر نیست؛ بحث بر سر تعمیرات فنی و موتوری است. کسی از این ماشین‌ها سر در نمی‌آورد و احتمالا در صورت مراجعه، با دست خالی برخواهید گشت!

اکثر مواقع در صورت خراب شدن ماشین، کسی نمی‌تواند ماشین چینی شما را تعمیر کند و مجبور می‌شوید که به نمایندگی مراجعه کنید. با اینکه اکثر محصولات در سطح کشور نمایندگی‌های مجاز دارند اما بین شهرها و یا در شهرهای کوچک خبری از نمایندگی نیست. یعنی مثلا اگر در جاده شمال ماشین شما به هر دلیلی نقص فنی داشته باشد، نه تعمیرکارهای بین جاده به دادتان خواهند رسید و نه تعمیرکاران داخل شهر! احتمالا چاره‌ای ندارید جز اینکه با جرثقیل ماشین را به اولین نمایندگی ببرید که در اکثر اوقات فقط در مراکز استان‌ها دیده می‌شود.

ماشین چینی نخرید

همه این‌ها در حالی‌ست که در صورت خراب شدن خودروهای داخلی در جاده، شاید حتی نیازی به تعمیرکار هم نباشد و خودتان بتوانید مشکل را حل کنید! یا حتی راننده‌ ماشین‌های در حال عبور هم از روی نوع‌دوستی می‌توانند توقف کرده و دست به آچار شوند و مشکل ماشین را حل کنند. یعنی وضعیت در حدی است که اکثر رانندگان می‌توانند برای ماشین‌های داخلی نسخه پیچیده و مشکل را حل کنند.

مشتری اول و آخر ماشین چینی شما هستید

علی‌رغم تمام ویژگی‌های مثبت و آپشن‌های بیشماری که در ماشین‌های چینی دیده می‌شود، بازار خرید و فروش آن‌ها سوت و کور است. داشتن یک پژو یا پراید در ایران همچون داشتن پول نقد بوده و به راحتی می‌توانید در هر جایی آن را با قیمت مناسب بفروشید. این مورد برای ماشین‌های چینی کاملا متفاوت است. خیلی از افراد سمت این ماشین‌ها نمی‌روند و فروش آن‌ها سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

نقد خرید خودروهای چینی

اگر هم مشتری باشد، چاره‌ای ندارید جز اینکه به ساز وی برقصید و با قیمت پایین‌تر ماشین عزیز‌تان را بفروشید؛ چرا که اگر او نخرد، تا پیدا شدن مشتری بعدی باید چند روزی را دندان بر جگر بگذارید و اینگونه نیست که از چپ و راست مشتری بیاید. البته این به معنی فروش نرفتن خودرو نیست اما قطعا فروش آن سخت‌تر از خودروهای داخلی است و شاید نتوان یک ماشین چینی را با قیمت مناسب و در زمان مناسب، فروخت.

کیفیت کمتر، آپشن بیشتر

در اینکه ماشین‌های چینی پر از آپشن هستند، هیچ شکی نیست. یعنی خودروهای داخلی که سهل است حتی اگر بخواهید این نوع خودروها را با نمونه‌های کره‌ای و ژاپنی مقایسه کنید چه بسا آپشن‌های بیشتری هم داشته باشند. اما بالاخره نمی‌شود که با قیمت کمتر، آپشن بیشتر دریافت کنید؛ به طور کلی رسما کیفیت ماشین فدای آپشن‌های آن شده است.

برخی از ماشین‌های چینی همچون لیفان و ام‌وی‌ام، علی‌رغم داشتن آپشن‌های متعدد از لحاظ کیفیت ساخت شاید حتی از خودروهای داخلی هم ضعیف‌تر باشند. مثلا بسیاری از خریداران از صدای بلند موتور شاکی هستند؛ یعنی صدای موتور بیش از اندازه به کابین وارد می‌شود و شاید هرکسی تحمل آن را نداشته باشد. یا بسیاری از خریداران از کیفیت بدنه ضعیف این نوع ماشین‌ها گلایه دارند و می‌گویند که مثلا پژو از ماشین‌های چینی بدنه بهتری دارد! برخی هم مدام به دزدگیر و سیستم امنیتی ماشین خرده می‌گیرند و آن را ناکارآمد می‌دانند و… .

خودرو چینی نخرید

با این حال نمی‌توان این موارد را برای همه ماشین‌های چینی عنوان کرد و یک نسخه برای تمام این خودروها پیچید؛ اما خب هرکدام از آن‌ها به نوعی مشکلاتی از لحاظ کیفیت ساخت دارند که نمی‌توان به راحتی از کنارش گذشت.

ماشین چینی بخریم یا نه؟

ماشین چینی در ایران حکم آن وسیله‌ای را دارد که در میانه قرار گرفته است؛ در کل قطعا به پای نمونه‌‌های باکیفیت‌تر ژاپنی، کره‌ای یا آلمانی و فرانسوی نمی‌رسد اما قطعا از نمونه‌های داخلی بهتر است. اگر خیلی اهل استفاده از ماشین هستید و به اصطلاح ماشین را برای کار می‌خواهید و یا با خودرو شخصی سفر می‌کنید؛ شاید بهتر باشد که قید این نوع خودروها را به خاطر مشکلات‌شان بزنید. اما اگر به دنبال آپشن‌های جذاب هستید و استفاده شما از ماشین در حد مصرف شخصی و مهمانی رفتن است، خرید خودروهای چینی یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود؛ چرا که با هزینه کم در این اوضاع اقتصادی، شما را صاحب کلی آپشن و احتمالا یک خودرو لوکس خواهد کرد.

6 در مورد “4 دلیل برای آنکه ماشین چینی نخرید!”

  1. عجب…
    با هزینه کم بهترین انتخاب برا مهمونی رفتن…. مطمئنی…
    برا مسافرت خوب نیست
    میخوای با جای تیگو هفت یا جک اس پنج یا ایکس 55پرو مدیران و… با پراید بریم… نظرت؟

    2
    3
    1. مجتبی مسکینی

      شاید مقاله رو کامل نخوندین!
      جایی تیگو رو با پراید مقایسه نکردیم! توضیح دادیم که در آپشن‌های بیشتر و راحتی نسبت به ماشین‌های داخلی که هیچ شکی نیست اما برای کسی که مدام سفر میکنه و بیشتر توی جاده‌ هست تا خیابون، صرفا فقط راحتی مهم نیست. اگه ماشین مشکل فنی داشته باشه احتمال تعمیرش نزدیک به صفره و باید بره نمایندگی و چیزی جز خاطره تلخ برای آدم نمیمونه! در صورتی که ماشین‌های ایران خودرو و سایپا رو راحت بین شهر و توی جاده هم میشه تعمیر کرد و حتی خیلی راحت قطعاتش هم پیدا میشه
      موفق باشید

      1. دیدگاه تک بعدی نسبت به موضوع دارید و بهتره منصفانه تر و فنی تر نگاه کنید
        با سرویس‌های به موقع و نگهداری اصولی خاطره ای تلخ نخواهید داشت
        قطعات خودروهای کره ای و ژاپنی الان با مشکل قطعات مواجه هستن و حداقل چینی ها نمایندگی دارن
        شاید بگید خرابی اونا کمتره ولی بالاخره این اتفاق پیش میاد و قطعات مصرفی نیاز به تعویض دارند… حالا بگردید و پیدا کنید البته با قیمت‌های نجومی
        تعمیرکار این خودرو چطور؟ همچین گفتی تعمیرکار ندارن که انگار بقیه خارجی ها دارن
        همین حالا تعمیرکار ای اف سون ایرانی خوب رو کمتر میتونی پیدا کنی به خصوص توربو هاش
        لاستیک دنا اتومات دوستم رو سرقت کردن ده تا یدکی فروش رفتیم تا پیچهاش رو گیر آوردیم توی مرکز استان پس خیلی یکجانبه به قاضی نرید و روی نظرتون پافشاری نکنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH