گوشی‌های آیفون به اندازه ادعای اپل ایمن نیستند!

حفظ حریم خصوصی داده‌ها از مدت‌ها قبل جزو اولویت‌های کلیدی شرکت اپل بوده است. اما 2 توسعه‌دهنده اخیرا اطلاعاتی را منتشر کرده‌اند که بیانیه حربم خصوصی سیستم‌عامل iOS را زیر سوال می‌برد. در واقع به‌نظر می‌رسد که ادعاهای مطرح شده توسط غول کوپرتینویی همواره درست نیستند.

یک توسعه‌دهنده با شناسه The Directory Service Identifier یا به اختصار DSID در کانون این رسوایی قرار دارد. هر کاربر آیکلاد دارای یک شناسه منحصربه‌فرد است که امکان اتصال صاحب آیفون به داده‌های تحلیلی اپل را فراهم می‌کند. در واقع کاربر هنگام راه‌اندازی سیستم برای نخستین مرتبه احتمالا با این عبارت مواجه خواهد شد.

در این میان تولیدکننده از کاربر سوال می‌کند که آیا وی مایل به اشتراک‌گذاری داده‌های تحلیلی با اپل و استفاده از آنها جهت ایجاد خدمات و محصولات جدید است یا خیر. پس از موافقت کاربر، اپل یک شناسه DSID را به اکانت وی اختصاص می‌دهد. اما مشکل کار کجاست؟ اپل ادعا می‌کند که داده‌های گردآوری شده برای شناسایی کاربر قابل استفاده نیستند؛ اما 2 کارشناس امنیتی iOS اخیرا اطلاعاتی را کشف و منتشر کردند که ادعای مطرح شده از سوی غول کوپرتینویی را رد می‌کنند.

بر اساس اعلام Tom Mysk در شبکه اجتماعی توییتر، شناسه DSID با اکانت‌های آیکلاد مرتبط بوده و به اپل امکان می‌دهد تا داده‌های گردآوری شده را به یک کاربر خاص نسبت دهد. نام، ایمیل و کلیه اطلاعات موجود در حساب‌کاربری آیکلاد به شناسه کاربر متصل هستند. این موضوع نشان می‌دهد که کمپانی، اپلیکیشن‌های هر کاربر متصل به DSID را به‌طور دقیق نمایش می‌دهد. بعلاوه کاشفان این واقعیت ادعا می‌کنند که برای متوقف کردن فرآیند مذکور هیچ راهکاری وجود ندارد.

آیفون‌های اپل از سال‌ها قبل استاندارد مشخصی را برای امنیت و حریم خصوصی کاربران تعریف کرده‌اند. به همین دلیل بسیاری از افراد صاحب نفوذ و سران کشورها از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند. اپل در سال 2020 از کمک به FBI برای بازگشایی قفل یک دستگاه آیفون امتناع کرد.

این گوشی توسط یک تیرانداز در ایالت فلوریدا مورد استفاده قرار گرفته و FBI به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی خواهان بازگشایی قفل گوشی و بررسی دقیق‌تر محتوای آن شده بود. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که اپل نسبت به اتهامات مطرح شده چه واکنشی نشان خواهد داد. به باور کارشناسان امنیتی، اپل در عوض معرفی ویژگی‌های جدید بایستی از حریم خصوصی کاربران آیفون محافظت کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH