بررسی 9 قدم مهم در راه اندازی شبکه کامپیوتری

هدف از راه اندازی و اجرای شبکه های کامپیوتری، برقراری بستری است برای ارتباط یکپارچه و امن. منظور از ارتباط، ارتباط بین تمامی بخش های مختلف مجموعه از قبیل : کارمندان و دستگاه ها و تجهیزات می باشد. در کل بهتر است راه اندازی data center و طراحی و پیاده سازی شبکه توسط متخصص و افراد با تجربه انجام شود.
اکنون می خواهیم 9 قدم مهم در راستا راه اندازی شبکه های کامپیوتری بپردازیم:

 

نقشه شبکه را مشخص کنید
منظور از نقشه شبکه، تعیین محل قرار گرفتن تجهیزات شبکه، تعداد نود ها، تعداد کاربران و محل قرارگیری آن ها و تعداد اتاق ها می باشد.

سرعت موردنیاز شبکه را تعیین کنید
پیش از راه اندازی شبکه، باید سرعت مورد نظر خود را تعیین و تنظیم کنید. اگر در مجموعه شما، کاربران بیشتر کارهای وب گردی انجام می دهند، در هنگام خرید تجهیزات و نوع اینترنت باید دقت کنید و هزینه بالایی بکنید. اما اگر کارهای سنگینی مانند انتقال فایل بین کاربران می باشد، بهتر است از کابل هایی با کیفیت بالا و همچنین از پهنای باند بالا استفاده کنید.

تعیین میزان هزینه ای که می کنید
ابتدا بودجه خود را تعیین کنید سپس بررسی کنید با توجه به بودجه خود چه نوع تجهیزاتی را می توانید تهیه کنید. البته همیشه خرید تجهیزات گران قیمت دلیل بر خوب بودن آنها نمی شود. شما می توانید برای صرفه جویی در هزینه، از دستگاه های دست دوم استفاده کنید. گاهی دستگاه های دست دوم همان کیفیت و کارایی را دارند اما توجه داشته باشید که در هر دستگاهی نباید از نوع استوک آن استفاده شود و فقط برخی از دستگاه های دست دوم به صرفه می باشد. در هر صورت بهتر است با کارشناسان مشورت کنید.

تجهیزات موردنیاز را تهیه کنید
تجهیزات مختلف سخت افزاری از قبیل سرور، رک، مودم یا روتر، سوئیچ و … تجهیزات موردنیاز برای راه اندازی شبکه می باشد که باید تهیه شوند. نوعی از سوئیچ ها وجود دارد به نام سوئیچ سیسکو 2960 که مجهز به پورت گیگابیت بوده و stackable میباشند.

استانداردهای کابل کشی را رعایت کنید
کابل کشی شبکه در راه اندازی شبکه های کامپیوتری بسیار اقدام مهمی می باشد، باید تمام استاندارد ها را رعایت کرد تا در آینده امکان گسترش شبکه، همچنین سرعت و کیفیت نیز وجود داشته باشد.
علاوه بر کابل کشی، انتخاب کابل مناسب بسیار اهمیت دارد. اغلب مهندسان توصیه می کنند جهت تقویت سیستم کابل کشی، از کابل شبکه لگراند استفاده کنید. کیفیت بالای این کابل سرعت اینترنت را نیز افزایش می دهد.

کانفیگ تجهیزات سخت افزاری و نصب نرم افزار های مورد نیاز
اکثر تجهیزات سخت افزاری نیاز به کانفیگ نرم افزاری دارد. بعد از تهیه تجهیزات نیاز است کانفیگ نرم افزاری روی آن ها انجام شود تا بتوانند به هم متصل شوند و کار کنند.

شبکه پسیو را تست کنید
بعد از کانفیگ نرم افزاری تجهیزات، باید تجهیزات پسیو مانند کابل، روتر و سوئیچ و … تست شوند که اگر مشکلی داشتند، اقدامات لازم برای درست کردن آن ها به کار برد. بعد از کابل کشی باید مسیر کابل ها و تمامی سوکت ها با دستگاه تستر شبکه مورد بررسی قرار بگیرند.

دامین را راه اندازی کنید
با نصب و راه اندازی دامین می توان دسترسی های مختلفی را برای بخش های مختلف مجموعه تعریف کرد و همچنین امنیت اطلاعات را بالا برد و در کل یک سیستم متمرکز ایجاد کرد. دامین بر روی سرور در کنار بقیه نرم افزار ها نصب می شود.

تست نهایی شبکه
برای تست نهایی شبکه، تعدادی از کاربران بصورت آزمایشی شروع به ارزیابی و کار کردن می کنند تا در صورت بروز مشکلی، همان ابتدا مشکل را پیدا کنند و به رفع آن بپردازند تا در آینده دچار مشکل حادی نشوند.

نگاهی به مزایای نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری
نصب و راه اندازی شبکه باعث صرفه جویی در زمان می شود همچنین سرعت اتصال به اینترنت افزایش می یابد و باعث افزایش ارتباطات و در دسترس بودن اطلاعات می شود و اشتراک گذاری منابع و فایل ها راحت تر می شود، ظرفیت ذخیره سازی را افزایش می دهد. از دیگر مزایا راه اندازی شبکه، کاهش هزینه های کسب و کار می باشد.


انتخاب یک تیم متخصص جهت راه اندازی شبکه کامپیوتری
شاید به نظر شما راه اندازی شبکه، کاری راحت بنظر برسد اما اگر توسط متخصص انجام نشود، در آینده ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید.
علاوه بر آشنایی با نکات راه اندازی شبکه، لازم است با یک مشاور متخصص و با تجربه در این زمینه همراه باشید. پژواک اندیشه و توان رابین، مجموعه ای با تجربه با تیم حرفه ای و متخصص، می تواند شما را در زمینه راه اندازی و اجرای شبکه های کامپیوتری راهنمایی کند.

این مقاله یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است.

1 در مورد “بررسی 9 قدم مهم در راه اندازی شبکه کامپیوتری”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH