به زودی کشور روسیه بانک مرکزی ارز دیجیتال خود را تاسیس می‌کند

به نظر می‌رسد که کشور روسیه قصد دارد یک بانک مرکزی ارز دیجیتال برای دور زدن تحریم‌های مالی ناشی از جنگ با اوکراین تاسیس کند. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

گزارش‌ها حاکی از این است که بانک مرکزی روسیه به خاطر تحریم‌های جاری ( که در پاسخ به تهاجم این کشور به اوکراین وضع شده‌اند)، قرار است توسعه یک سیستم تسویه حساب فرامرزی را با استفاده از بانک مرکزی ارز دیجیتال (CBDC) آغاز کند.

بر اساس گزارشی که در 9 ژانویه توسط رسانه محلی کومرسانت منتشر شد، برنامه‌هایی برای پیشبرد روبل دیجیتال روسیه در سه ماهه اول سال 2023 در نظر گرفته می‌شود و بانک مرکزی روسیه دو مدل تسویه‌حساب فرامرزی احتمالی را مطالعه می‌کند.

در اولین مدل پیشنهادی، کشورهای مختلف باید برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های CBDC (بانک مرکزی ارز دیجیتال) خود، قراردادهای دوجانبه جداگانه با روسیه منعقد کنند.

هر قرارداد برای اطمینان حاصل کردن از تبدیل و انتقال دارایی‌ها بین کشورها مطابق با قوانین موافقت نامه‌ها انجام می‌شود.

بهترین پیش فروش ارز دیجیتال

مدل دوم که پیچیده‌تر است، یک پلتفرم واحد هاب-مانند را برای روسیه برای تعامل با سایر کشورها، به اشتراک گذاشتن پروتکل‌ها و استانداردهای مشترک برای تسهیل پرداخت‌ها بین کشورهای متصل را پیشنهاد می‌کند.

رومن پروخوروف، رئیس هیئت مدیره انجمن نوآوری‌های مالی (AFI) معتقد است که اولین مدل برای پیاده‌سازی ساده‌تر است اما برای تعاملات دوجانبه بین کشورها کمتر امیدوارکننده است.

گزینه دیگر از نظر پروخوروف «پیشرفته‌تر» بود و او در نظر گرفت که برای این گزینه احتمالا در ابتدا یک سیستم اولیه دو طرفه پیاده‌سازی می‌شود و چین به‌عنوان محتمل‌ترین شریک با توجه به «آمادگی فن‌آوری و سیاسی» این کشور انتخاب خواهد شد.

گزارش‌ها در سپتامبر ادعا کردند که روسیه قصد دارد تا سال 2023 از روبل دیجیتال خود برای انجام قراردادهای مختلف با چین استفاده کند.

با این حال، برخی دیگر بر این باورند که مبحث CBDC روسیه از نظر تکنولوژی محدود نخواهد شد، بلکه بیشتر توسط سیاست‌های فعلی دنیا محدود خواهد شد.

الکسی وویلوکوف، نایب رئیس انجمن بانک‌های روسیه، گفت که معرفی روبل دیجیتال، وضعیت سیاسی جهانی روسیه را تغییر نمی‌دهد یا بهبود نمی‌بخشد. آزمایشات پلتفرم CBDC تنها با کشورهایی انجام می‌شود که با دولت روسیه دوست هستند و از آمادگی‌های لازم برای این تکنولوژی برخوردار هستند.

پیش از این، بانک روسیه اعلام کرده بود که به دنبال عرضه روبل دیجیتال خود تا سال 2024 و اتصال همه بانک‌ها و موسسات اعتباری به پلتفرم CBDC خود است.

روسیه از زمان تشدید جنگ روسیه و اوکراین که در اواخر فوریه 2022 تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد، با تحریم‌های مالی و تجاری فزاینده‌ای روبه‌رو شده است.

از آن زمان تاکنون، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها را امتحان کرده و در نظر گرفته است، مانند اینکه بانک مرکزی این کشور استفاده از ارزهای دیجیتال را در کشور «فقط برای حمایت از تجارت خارجی» در نظر گرفت.

بانک روسیه و وزارت دارایی در ماه سپتامبر بر سر قانونی به توافق رسیدند که به روس‌ها اجازه می‌دهد با استفاده از رمزارز پرداخت‌های فرامرزی ارسال کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH