فناوری truenorth آی بی ام ذهن انسان را شبیه‌سازی می‌کند

ibmsynapse20140807024

شاید تنها در فیلم‌های علمی‌ و تخیلی زیاد دیده باشید که افرادی با استفاده از ابزارهای خاصی ذهن انسان را شبیه‌سازی می‌کنند ولی این مورد کاملا واقعی است و فناوری truenorth آی بی ام ذهن انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

این فناوری که به‌تازگی توسط آی بی ام معرفی و رونمایی شده است شامل یک چیپ‌ ست ویژه است که نخستین چیپ کامپیوتری جهان است که دارای سلول‌های عصبی خواهد بود و می‌تواند حرکات ذهن انسان را تقلید نماید و در اموری مانند محاسبه و مصرف انرژی از مغز بشر تبعیت نماید.

این پروژه که توسط آی بی ام با نام Truenorth نام نهاده شده است در حقیقت یک میکروپروسسور فوق‌العاده پیشرفته است که در اندازه یک تمبر پستی ساخته شده است و برخلاف بیشتر پردازنده‌های امروزی که مسایل را با روش brute force حل می‌کنند، از روش استدلال منطقی ذهن انسان برای حل موارد پیش روی خود بهره‌ می‌گیرد. روش Brute force روشی است که پردازنده‌های امروزی با کمک آن تمامی احتمالات موجود را برای حل یک مسئله ریاضی به کار می‌بندند و این امر موجب می‌شود تا حجم بالایی از انرژی برای روش‌هایی که ممکن است به مقصد نرسد به کار برود.

این پردازنده می‌تواند به‌صورت همزمان برای تصمیم‌گیری اقدام کند و ازنظر مصرف انرژی نیز بهینه‌ترین مصرف در تاریخ تمامی پردازنده‌های تولید بشر را دارا خواهد بود. یکی از مدیران ارشد این پروژه که دارماندا مودا نام دارد درباره این پروژه می‌گوید: «ین پردازنده از روی ذهن انسان مدل‌سازی شده است و در حقیقت پردازنده Truenorth از 5.4 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است که این رقم بالاترین رکوردی است که تابه‌حال آی بی ام بر روی یک چیپ، جا داده است. این پردازنده یک‌میلیون نورون (سلول عصبی) قابل برنامه‌ریزی را دارد و دارای 256 میلیون سیناپس قابل برنامه‌ریزی نیز خواهد بود.»

بر اساس این اطلاعات می‌توان دریافت که این پردازنده در مقایسه با 100 میلیارد نورون انسانی و 100 تریلیون تا 150 تریلیون سیناپس موجود در مغز انسان، عملا یک نسخه مینیاتوری از این مغز محسوب می‌شود ولی بازهم نخستین گام برای دست‌یابی به یک هدف ویژه است.

این پردازنده تنها به 70 میلی وات انرژی نیاز دارد و این میزان انرژی دقیقا برابر با انرژی مصرف‌شده توسط انسان برای عمل شنیدن صدا است. همین امر نشان می‌دهد که مصرف انرژی Truenorth تا چه اندازه پایین است.

قرار است از پردازنده truenorth برای نخستین بار در سیستم برنامه‌های ویژه‌ای در شرکت آی بی ام استفاده شود که با نام پروژه SyNapse خوانده می‌شود و یک برنامه پیچیده محاسباتی محسوب می‌گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH