گوگل گزارش داد؛ اندروید 12 محبوب‌ترین نسخه اندروید در جهان است

با انتشار هر نسخه اصلی اندروید، عملکرد این سیستم‌عامل بهبود پیدا می‌کند. اندروید 12 الگوی طراحی Material You را به ارمغان آورد و در ادامه اندروید 13 با ارائه یک API برای آیکون‌های قالب‌بندی شده هوم اسکرین، این روند را ادامه داد. متاسفانه شرکت‌‌های تولیدکننده دستگاه‌های اندرویدی همواره نمی‌توانند با جداول زمانی عرضه گوگل همراهی نمایند.

در این میان چند پارگی آزاردهنده اندروید موجب شده تا بسیاری از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه بازار در نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید اسیر شوند؛ در حالی‌که پرچم‌دارانی نظیر سری پیکسل گوگل و خانواده گلکسی S سامسونگ، آپدیت‌های مربوطه را در موعد زمانی مقرر دریافت می‌کنند. در همین راستا گوگل، آمار و ارقام جدید مربوط به نرخ توزیع ورژن‌های مختلف سیستم‌عامل اندروید را منتشر نموده است. این اطلاعات نشان می‌دهند که جدیدترین ورژن اندروید، سهم ناچیزی از بازار اولیه را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش وبسایت 9to5Google، جدیدترین آمار مربوط به توزیع پلتفرم شرکت گوگل در اندروید استودیو نشان می‌دهد که در حال حاضر 5.2 درصد از دستگاه‌های اندرویدی مجهز به اندروید 13 هستند. بدین‌ترتیب به‌طور کلی آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید گوگل در رتبه ششم جای می‌گیرد. بنابراین 5 نسخه پیشین اندروید شامل اندروید 8.0 اوریو سهم بالاتری از بازار را در اختیار دارند.

همان‌طور که در گذشته نیز اعلام شده است؛ دومین نسخه جدید اندروید با استقبال قابل‌توجهی مواجه شده است. اعداد و ارقام منتشر شده تنها یک سال پس از عرضه رسمی این سیستم‌عامل در اکتبر سال 2021 نیز به این واقعیت اشاره دارند. به‌طور کلی در حال حاضر 18.9 درصد دستگاه‌های اندرویدی در حال اجرای اندروید 12 هستند. این رقم در مقایسه با سهم 13.5 درصدی اندروید 12 در آگوست سال 2022 رشد چشمگیر 40 درصدی را نشان می‌دهد. گوگل آخرین بار، اطلاعات مربوط به توزیع پلتفرم اندروید را در آگوست سال 2022 منتشر کرده بود.

این اعداد و ارقام احتمالا شامل دستگاه‌هایی است که ورژن تبلتی اندروید 12 موسوم به اندروید 12L را اجرا می‌کنند؛ چرا که گوگل مشخصا به این ورژن از سیستم‌عامل خود اشاره نکرده است. در عین‌حال 24.4 درصد از تمامی دستگاه‌های اندرویدی مجهز به اندروید 11 بوده و 19.5 درصد از آنها نیز اندروید 10 را اجرا می‌کنند. این اعداد و ارقام در کنار سهم 5.2 درصدی اندروید 13 و سهم 18.9 درصدی اندروید 12 مجموعا 68 درصد کلیه دستگاه‌های ردیابی شده توسط گوگل را تشکیل می‌دهند.

اما Mishaal Rahman؛ تحلیل‌گر موسسه Esper خاطرنشان می‌کند که این موضوع بدان معناست که در حال حاضر حدودا 32 درصد از سخت‌افزارهای اندروید، نسخه‌های دیگری از این سیستم‌عامل را اجرا می‌کنند. این ورژن‌ها تحت پوشش طرح پشتیبان امنیتی گوگل قرار نداشته و از دریافت آپدیت‌های امنیتی محروم هستند. این رقم برای جهان مملو از تهدیدات امنیت سایبری به‌عنوان یک عدد بسیار خطرناک در نظر گرفته می‌شود؛ خصوصا اینکه دستگاه‌های مجهز به اندروید 10 احتمالا هم‌اکنون آخرین به‌روزرسانی امنیتی رسمی ارائه شده را دریافت می‌کنند.

در هر صورت اجرای آخرین نسخه نرم‌افزار و به‌روزرسانی امنیتی منتشر شده برای گجت‌ها همواره بهترین ایده ممکن قلمداد می‌شود. در این میان برخی اپراتورها نظیر T-Mobile مانع از دسترسی کاربران گوشی‌های پیکسل به آخرین به‌روزرسانی امنیتی منتشر شده می‌شوند. در چنین شرایطی کاربران غالبا می‌توانند فایل به‌روزرسانی را به‌صورت دستی دانلود نموده و آن‌را روی دستگاه خود فلش نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH