شرکت AMD در صدد عرضه پردازنده‌های موبایلی متنوع از سری رایزن 7000 است

پیش‌تر در اوایل ماه ژانویه شرکت AMD از پردازنده‌های موبایلی بسیار متنوع سری رایزن 7000 خود از جمله مدل Phenix Point (رایزن 7040HS) رونمایی کرد. بر اساس آخرین داده‌های به‌دست آمده، امسال AMD چند APU دیگر سری رایزن 7000 با پیکره‌بندی بسیار نامتعارف برای این شرکت را روانه بازار خواهد کرد.

ظاهرا AMD قصد دارد تا در 6 ماهه دوم سال جاری میلادی تعدادی پردازنده جدید عرضه نماید. در حال حاضر این پردازنده‌ها با نام PHX2 (احتمالا Phenix Point 2) شناخته می‌شوند. اگرچه مدل‌های فعلی PHX مجهز به حداکثر 8 هسته پردازشی Zen 4 و حداکثر 768 پردازنده استریم با معماری RDNA 3 هستند؛ اما پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی پردازنده‌های PHX2 شامل حداکثر دو هسته Zen 4، چهار هسته Zen 4C و یک GPU با 256 پردازنده استریم خواهد بوود. توان طراحی حرارتی از 15 الی 35 وات برای سری فعلی به 15 الی 28 وات کاهش خواهد یافت.

هسته‌های پردازشی Zen 4C جالب‌ترین نکته در این قسمت به‌شمار می‌روند. AMD هنوز از این هسته‌ها به‌طور رسمی رونمایی نکرده است. کمپانی با اشاره به این هسته‌ها اعلام کرده که Zen 4C یک معماری مجزا قلمداد نمی‌شود. در واقع این معماری همان Zen 4 است؛ اما به گونه‌ای که هسته‌ها از نظر فیزیکی دارای اندازه کوچک‌تری هستند

پیش از این شواهدی دال بر کاهش ظرفیت حافظه کش به‌دست آمده بود. هسته‌های Zen 4C در پردازنده‌های 128 هسته‌ای مخصوص سرور موسوم به Epyc Bergamo مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این پردازنده‌ها از مدت‌ها قبل در بازار شناخته شده هستند؛ اما اکنون برای نخستین بار به استفاده از هسته‌های Zen 4C در پردازنده‌های PHX2 اشاره شده است.

بعلاوه مدل‌های PHX2e نیز احتمالا به بازار عرضه خواهند شد. تمامی هسته‌های مورد استفاده در این پردازنده‌ها احتمالا از نوع Zen 4C بوده و توان طراحی حرارتی آنها نیز برابر با 9 وات خواهد بود. بنابراین اگرچه AMD تاکنون تنها از APUهای رایزن 7000 با عملکرد بسیار بالا و جدیدترین CPU و GPUها رونمایی کرده است؛ اما در اواخر سال جاری احتمالا شاهد رونمایی از پردازنده‌هایی با بهره‌وری انرژی بالاتر خواهیم بود.

این اطلاعات توسط 2 دست‌اندرکار حوزه صنعت با اسامی Kepler و All The Watts ارائه شده است. Kepler در مقطعی از زمان، داده‌های مربوط به نسل‌های پیشین پردازنده‌های رایزن را منتشر می‌کرد و All The Watts نیز سابقه توصیف مشخصات پردازنده‌های سری رایزن 7000 پیش از معرفی رسمی آنها را در کارنامه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH