فوربز گزارش می‌دهد: آیا ایران و روسیه می‌توانند با ارز دیجیتال خلیج فارس تحریم‌ها را دور بزنند؟

همانطوری که در خبرهای این چند روز خواندیم، ایران و روسیه قرارداد جدیدی برای تولید ارز دیجیتال خلیج فارس بستند. گفته شده بود که این رمز ارز که یک استیبل کوین محسوب می‌شود، می‌تواند در تجارت‌های دو کشور سودمند عمل کند. ایران و روسیه خاطرنشان کردند که ارز دیجیتال خلیج فارس راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه این دو کشور است.

بر اساس گزارش فوربز؛ ایران و روسیه از مدت‌ها پیش در زمینه‌های مختلف مانند ساخت پهپادهای نظامی باهم همکاری داشته‌اند. در حال حاضر، کشورهایی که بیشترین تحریم‌ها را توسط ایالت متحده به خود دیده‌اند، ایران، روسیه و کره شمالی هستند.

در گزارش فوربز نوشته شده: ایران و روسیه که به دنبال راهی برای کاهش تحریم‌ها بودند، ارز دیجیتال جدیدی را تولید کردند تا دیگر در تجارت‌های خود از دلار آمریکا استفاده نکنند.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این دو کشور می‌توانند با استفاده از ارز دیجیتال خلیج فارس از تحریم‌های ایالات متحده دوری کنند یا به بیانی دیگر آن را دور بزنند؟

در این گزارش ادعا شده که روسیه می‌خواهد با استفاده از این ارز دیجیتال با ایران تجارت کند. ولی هنوز مشخص نیست که آیا دیگر کشورها حاضر به معامله با این رمز ارز هستند یا خیر.

این احتمال وجود دارد که تعداد کمی از شرکت‌ها، ارز دیجیتال خلیج فارس را بپذیرند؛ زیرا کشورهایی که با اروپا و آمریکا و غیره همکاری‌های مختلفی دارند، این معامله را غیرقانونی پنداشته و حاضر به ادامه همکاری نخواهند بود.

اگر بخواهیم به مثالی این‌چنینی اشاره کنیم، ونزوئلا نمونه خوبی خواهد بود. در سال 2018، این کشور ارز دیجیتالی به نام پترو تولید کرد تا از تحریم‌های ایالت متحده موجود در واردات نفت جلوگیری کند. آمریکا نیز شرکای خود را از خرید این ارز منع کرد، در نتیجه، نه تنها پیشرفتی در این زمینه حاصل نشد، بلکه رمزارز این کشور به سرعت بی‌ارزش شد.

احتمال دارد همین مسئله برای ایران و روسیه نیز پیش بیاید. امروزه نقدینگی زیادی در بازارهای کریپتو وجود دارد و صرافی‌های بزرگ نیز برای امنیت بیشتر از موقعیت جغرافیایی کاربران خبر دارند و در جهت ضد پولشویی حرکت می‌کنند.

روسیه و ایران نمی‌توانند با استفاده از تولید رمزارزهای جدید، از تحریم‌ها دوری کنند و واقعیت هم این است که نقدینگی کافی برای این دو کشور وجود ندارد. در آخر، نیز باید اشاره کنیم که احتمال دارد چین نیز در فکر طراحی و تولید رمزارز جدیدی باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH