تعداد مشترکین پولی اسپاتیفای به 205 میلیون نفر رسید

اسپاتیفای گزارش مالی خود برای 3 ماهه پایانی سال 2022 را منتشر کرد. این گزارش حامل چند خبر خوب و چند خبر ناخوشایند است. در ابتدا به خبرهای خوب اشاره می‌کنیم. این سرویس فراتر از تمامی پیش‌بینی‌ها عمل کرد و تعداد مشترکین پولی آن در پایان سال 2022 به 205 میلیون نفر رسید. بدین‌ترتیب اسپاتیفای نخستین سرویس پخش موسیقی است که تعداد مشترکین پریمیوم آن از مرز 200 میلیون نفر فراتر رفته است.

تعداد کاربران فعال ماهیانه این سرویس به 489 میلیون نفر رسید. این رقم شامل مشترکینی است که از نسخه دارای تبلیغات پلتفرم استفاده می‌کنند. برای مقایسه جالب است بدانید که در پایان 3 ماهه سوم سال 2022، تعداد مشترکان پولی اسپاتیفای برابر با 195 میلیون نفر و شمار کاربران فعال ماهیانه آن نیز معادل 456 میلیون نفر بود. رشد 33 میلیون نفری تعداد کاربران فعال ماهیانه نشان‌دهنده بزرگترین پیشرفت اسپاتیفای در 3 ماهه چهارم سالیان میلادی است.

اکنون نوبت به اعلام خبرهای بد می‌رسد. پل ووگل؛ مدیر ارشد مالی ضمن مصاحبه‌ای اعلام کرد: “ما همواره می‌دانستیم که سال 2022 یک دوران ویژه برای سرمایه‌گذاری بوده و سال 2023 دوره‌ای است که در آن بایستی روند سرمایه‌گذاری را کاهش داده و در نتیجه هزینه‌‌های عملیاتی را تعدیل نماییم. این در حالیست که درآمد کماکان رو به افزایش است.”

حوزه فعالیت این شرکت به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی گسترش یافت و این موضوع، هزینه‌های جدیدی را بر اسپاتیفای تحمیل کرد. این پدیده موجب شد تا میزان زیان‌دهی شرکت از 39 میلیون یورو در 3 ماهه چهارم سال 2021 به 270 میلیون یورو طی 3 ماهه چهارم سال میلادی گذشته افزایش پیدا کند. افزایش هزینه‌های تبلیغاتی و استخدام کارمندان جدید از جمله دلایل این پدیده اعلام شدند. با این‌حال اسپاتیفای طی هفته گذشته اعلام کرد که نیروی کار خود را تا 6 درصد (حدودا معادل 600 نفر) کاهش خواهد داد.

درآمد کلی اسپاتیفای در سال 2022 معادل 3.2 میلیارد یورو بود؛ رقمی که در مقایسه با سال 2021 رشد 18 درصدی را نشان می‌دهد. از این رقم، حدودا 2.7 میلیارد دلار به مشترکین پولی اسپاتیفای مربوط می‌شود. ورود به تجارت پادکست، تصمیم عاقلانه‌ای بوده است؛ چرا که این موضوع به‌عنوان یکی از دلایل افزایش درآمد تبلیغاتی 449 میلیون یورویی اسپاتیفای مورد اشاره قرار گرفته است.

تعداد کاربران فعال ماهیانه و مشترکین پولی اسپاتیفای به تفکیک منطقه

اسپاتیفای پیش‌بینی می‌کند که تعداد کاربران این شرکت تا ماه مارس امسال از مرز نیم میلیارد نفر فراتر رفته و تعداد مشترکین پولی نیز به 207 میلیون نفر خواهد رسید. Daniel Ek؛ مدیرعامل اسپاتیفای خاطرنشان می‌کند که کمپانی همواره در 3 ماهه نخست سال میلادی، کمترین میزان رشد فصلی را تجربه می‌کند. با نگاه به آینده به‌نظر می‌رسد که کاهش زیان عملیاتی، هدف اسپاتیفای در سال 2023 به‌شمار می‌رود. همچنین هدف بلند مدت این شرکت دستیابی به بیش از 1 میلیارد کاربر تا سال 2030 است.

نکته جالب توجه اینکه هشتمین کمپین سالیانه Spotify Wrapped موفق به جذب 150 میلیون کاربر فعال ماهیانه شد. این رقم در مقایسه با سال گذشته 30 درصد افزایش یافت و 111 بازار مختلف در سراسر جهان را تحت پوشش قرار داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH