صادرات خودرو به روسیه لغو شد؛ روسیه خودروهای ایرانی را نمی‌خواهد!

اگر به خاطر داشته باشید، پیشتر اعلام شده بود که قرار است خودروهای ایرانی به روسیه صادر شوند. اما حالا وزارت صنایع و بازرگانی روسیه اعلام کرده که قرار نیست دیگر این دستگاه‌ها وارد کشور روسیه شوند.

داستان از این قرار است که طبق گفته‌های وزیر صنایع و بازرگانی روسیه، دستگاه‌های ایرانی از گواهینامه‌های تایید برخوردار نیستند و تاکنون نیز چنین درخواستی از سوی خودروسازان ثبت نشده است.

داشتن مجوز تایید یکی از شرط‌هایی است که خودروهای ایرانی‌ برای ورود به روسیه باید از آن برخوردار باشند. خبرگزاری ریانووستی نیز در این باره گفت که خودروسازان ایرانی گواهی تایید ندارند، به همین دلیل امکان ورود این خودروها به کشور وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل دو شرکت خودروسازی نیز از عرضه محصولات خود به روسیه خبر داده بودند و گفتند که تا تا پایان سال چندین هزار دستگاه به این کشور صادر خواهد شد. برای مثال، دی ماه بود که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد که قرار است تا پایان سال، دو هزار دستگاه تارا و دنا به بازار روسیه عرضه شوند.

سایپا نیز گفته بود که قصد دارد دو خودروی شاهین و ال 90 ایرانی را وارد بازار روسیه کند. محمدعلی تیموری که مدیرعامل سایپا است، همچنین اعلام کرده بود که می‌خواهد با روسیه تولید مشترکی را آغاز کرده و ال 90 ایرانی بسازند. اینطور که معلوم شده، این دو خودروساز از وضعیت روسیه و شرط‌های صادرات خودرو به این کشور چیزی نمی‌دانند.

پس از جنگ روسیه و اوکراین، بیشتر برندهای خودروسازی از روسیه خارج شدند؛ در نتیجه، باری دیگر فضای کافی برای خودروسازان ایرانی بوجود آمده است تا خودروهای خود را به این کشور صادر کنند.

این رویا در نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 روسیه پررنگ‌تر شد و حتی قیمت تارا و شاهین نیز در بازار روسیه مشخص شد. اما با این خبر جدیدی که منتشر شده، خودروسازان همچنان باید برای صادرات خودرو به این کشور منتظر بمانند، مگر اینکه بتوانند به گواهینامه تایید مجهز شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH