آیفون SE 4 با نمایشگر اولد و مودم 5G اپل در سال 2024 معرفی خواهد شد

مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر موسسه TF International که در زمینه افشای اخبار مربوط به محصولات اپل دارای سابقه درخشانی است؛ اعلام کرده آیفون SE 4 نخستین مدل آیفون با تراشه مودم 5G داخلی ساخت اپل خواهد بود.

سری آیفون 11 و دومین نسل آیفون SE آخرین مدل‌های آیفون‌ اپل مجهز به تراشه مودم اینتل به‌شمار می‌روند. اما هنگامی‌که اپل با عرضه گوشی‌های سری آیفون 12 برای نخستین بار از اتصال 5G پشتیبانی کرد؛ به استفاده از تراشه مودم 5G اسنپدراگون کوالکام روی آورد. از آن زمان تا به امروز این شرکت همواره از تراشه‌های مودم اسنپدراگون 5G بهره گرفته است.

در ابتدای امر، برنامه‌های اپل از به‌کارگیری تراشه مودم 5G بومی در سری آیفون 15 حکایت داشتند. اما بروز برخی مسائل موجب تاخیر در عرضه تراشه‌های مودم بومی اپل شد و این پدیده موجب خوشحالی کوالکام شد.

این شرکت آمریکایی در معرض خطر کاهش سهم خود در بازار آیفون از 100 درصد به 20 درصد قرار داشت. اکنون تا زمانی که اپل قادر به استفاده از تراشه‌های مودم بومی خود شود؛ سهم کوالکام بار دیگر به 100 درصد بازگشته است.

اما تراشه مودم 5G اپل که احتمالا نخستین بار در آیفون SE 4 به‌کارگیری می‌شود؛ از شبکه‌های 5G موج میلی‌متری با بالاترین سرعت‌ها پشتیبانی می‌کند. البته از آنجا که این سیگنال‌ها صرفا مسافت‌های کوتاهی را طی می‌کنند؛ لذا یافتن سیگنال موج میلی‌متری در خارج از مناطق خاصی از شهر نیویورک همانند کشف یک سوزن در انبار کاه خواهد بود.

این تراشه با شبکه‌های 5G زیر 6 گیگاهرتزی شامل سیگنال‌های باند میانی و باند C سازگاری دارد. این سیگنال‌ها 10 برابر سریع‌تر از اتصال LTE هستند.

به گفته مینگ چی‌کو، اپل پیش از بهره‌برداری قابل اعتماد از تراشه‌های مودم 5G بومی خود بایستی بر 2 مشکل غلبه نماید. به گفته وی چالش اصلی این است که آیا اپل می‌تواند بر موانع فنی مربوط به موج میلی‌متری و ارتباطات ماهواره‌ای غلبه نماید یا خیر. همچنین به گفته وی هنوز مشخص نیست که آیا سری آیفون 16 اپل از تراشه بیس‌باند 5G این شرکت استفاده خواهد کرد یا خیر.

به گفته مینگ چی‌کو، اپل کار روی توسعه آیفون SE 4 را بار دیگر از سر گرفته است.

همچنین این تحلیل‌گر خاطرنشان می‌کند که با آغاز به‌کارگیری تراشه مودم بومی اپل، میزان سفارشات غول کوپرتینویی به کوالکام به شدت کاهش خواهد یافت. به گفته مینگ چی‌کو، اپل کار روی آیفون SE 4 را از سر گرفته و این گوشی در عوض نمایشگر LCD از یک پنل اولد استفاده خواهد کرد.

چهارمین نسل آیفون اقتصادی اپل بر پایه مدل 6.1 اینچی آیفون 14 تولید خواهد شد. این گوشی احتمالا در نیمه نخست سال 2024 عرضه شده و به باور آقای کو چنان‌چه همه چیز به خوبی پیش برود؛ اپل تراشه‌های بیس‌باند کوالکام روی آیپد و اپل واچ را جایگزین خواهد کرد.

اپل در سال 2019 برای خریداری کسب‌وکار مودم‌های موبایلی اینتل مبلغ یک میلیارد دلار هزینه کرد. این معامله 3 ماه پس از توافق اپل و کوالکام و اتمام کلیه اختلافات حقوقی میان 2 شرکت (که عمدتا در زمینه حق ثبت اختراع بودند) عملی شد.

سری آیفون 14 از تراشه مودم اسنپدراگون X65 5G استفاده می‌کند.

اپل برای انعقاد قرارداد مجوز 6 ساله (همراه با یک آپشن 2 ساله) مبلغ نامشخصی (بر اساس گمانه‌زنی‌ها بین 4.5 تا 4.7 میلیارد دلار) را به کوالکام پرداخت کرد و 2 طرف در زمینه تامین تراشه یک توافقنامه چند ساله را امضاء کردند.

قبل از حصول توافق، روابط میان اپل و کوالکام بسیار پرتنش بود؛ اما پس از آن همه چیز به ثبات و آرامش رسیده است. مینگ چی‌کو چند ماه قبل پیش‌بینی کرده بود که اپل از عرضه آیفون SE 4 صرفنظر خواهد کرد. وی با انتشار مجموعه‌ای از توییت‌ها در ماه دسامبر 2022 اعلام کرد که نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که اپل برنامه تولید انبوه آیفون SE 4 را احتمالا لغو یا به تعویق خواهد انداخت.

به گفته آقای کو این موضوع احتمالا از فروش ثابت پایین‌تر از حد انتظار برای مدل‌های میان‌رده تا پایین‌رده آیفون (مانند آیفون 13 مینی، آیفون SE 3 و آیفون 14 پلاس) و همچنین نگرانی‌ها بابت طراحی تمام‌صفحه آیفون SE 4 ناشی می‌شود. استفاده از طراحی تمام‌صفحه در مدل آینده آیفون SE موجب افزایش هزینه تولید و قیمت‌گذاری نهایی محصول خواهد شد. در نتیجه اپل بایستی جایگاه محصول و بازگشت سرمایه برای آیفون SE 4 را مورد بازنگری قرار دهد.

بدیهی است که این تحلیل‌گر خوشنام نظر خود را تغییر داده است. وی نه تنها پیش‌بینی کرده که این گجت در نیمه اول سال 2024 عرضه خواهد شد؛ بلکه اکنون احساس می‌کند که اپل بابت کاهش هزینه‌های توسعه محصول جدید، دیگر نگرانی خاصی ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH