تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی و ضرر سنگین به کوالکام و انویدیا!

همانطوری که می‌دانید شرکت هواوی چند سالی است که توسط ایالات متحده تحریم می‌شود. هنگامی که این کمپانی قصد داشت محصولات خود را در سطح جهانی و ایالت متحده به فروش برساند، با تحریم‌ رییس جمهور آن زمان ایالت متحده، دونالد ترامپ، روبرو شد و دچار ضرر میلیاردی شد.

حالا دو کمپانی که در عرصه تولید تراشه‌های پیشرفته فعالیت دارند، ممکن است بخاطر تحریم‌های آمریکا علیه هواوی ضرر ببینند. انویدیا و کوالکام دو شرکت مذکور هستند که در جریان تحریم‌های جو بایدن، رییس جمهور کنونی ایالت متحده، علیه هواوی قرار گرفته‌اند.

هواوی در سال 2019 به عنوان تهدید ملی ایالت متحده در فهرست نهادهای وزارت بازرگانی این کشور قرار گرفت.

بر اثر تحریم‌هایی که ایالت متحده علیه هواوی تنظیم کرده بود، این شرکت دیگر نتوانست در دستگاه‌های خود از خدمات گوگل استفاده کند و همین امر باعث شد تا هواوی به طراحی سیستم‌عامل جدید خود یعنی HarmonyOS بپردازد و آن را توسعه دهد.

این کمپانی همچنین موفق شد به جای خدمات موبایل گوگل، اکوسیستم خدمات موبایل هواوی را گسترش دهد. وزارت بازرگانی آمریکا پس از یک سال، قانون صادرات جدیدی را وضع کرد. در طی این قانون، دیگر هیچ کارخانه ریخته‌گری موجود در آمریکا نمی‌توانست تراشه‌های پیشرفته خود را به این غول فناوری ارسال کند.

با این وجود، هواوی در آخرین مدل‌های پرچمدار خود از چیپست‌های اسنپدراگون کوالکام استفاده کرده بود. این چیپست‌ها از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کردند و فقط برای ارائه اتصال 4G در دسترس قرار گرفته بودند.

این احتمال وجود دارد که دسترسی هواوی به این تراشه‌ها محدود شود، چون دولت ایالت متحده برنامه‌های جدیدی برای جلوگیری از دسترسی این شرکت به فناوری‌ها و تراشه‌های جدید در سر دارد.

براساس گزارشی که منتشر شده است، اصلاحات پیشنهادی وزارت بازرگانی آمریکا در سال 2023 احتمالا تاثیر زیادی بر انویدیا داشته باشد. البته مقام ارشد وزارت امور خارجه نیز به صراحت اعلام کرده بود که این موضوع هیچ ارتباطی با دولت ایالات متحده ندارد و آن را تایید نمی‌کنیم. دولت آمریکا گزارش‌های زیادی در این باره نوشته بود و هرکدام ممکن است نتایج مختلفی به همراه داشته باشند.

جزییات این گزارش هنوز معلوم نیست. هواوی نیز به جاسوسی از شرکت‌های آمریکایی متهم شده است. اگر آمریکا وضعیت هواوی را سخت‌تر کند، احتمالا کوالکام نیز با شرایط بدی روبرو شود.

زمانی که این شرکت به بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شده بود، این گمان وجود داشت که از سامسونگ و اپل پیشی بگیرد.

کوالکام در حال حاضر چیپست‌های بالا رده مجهز به شبکه 4G خود را در اختیار هواوی می‌گذارد. اگر تحریم‌های آمریکا شدیدتر شوند، هواوی با وضعیت بدی روبرو می‌شود، چون این کمپانی برای طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند خود به تراشه‌های کوالکام نیاز دارد. در زمان دولت ترامپ، این شرکت چینی اجازه داشت تا تراشه‌های موردنیاز خود را از کوالکام تامین کند؛ همین امر موجب شد تا شاهد گوشی‌های پرچمدار این کمپانی باشیم.

برای نمونه، چیپست اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 مجهز به سیگنال‌های 5G در هواوی میت 50 پرو که سال گذشته راهی بازارها شده بود، تعبیه شده بود و کاربران زیادی نیز از این دستگاه استقبال کرده بودند. کاربران انتظار دارند که هواوی در این ماه از سری P60 (مناسب عکاسی) و P60 پرو که به جدیدترین چیپست پیشرفته کوالکام (اسنپدراگون 8 نسل 2) مجهز شده است، رونمایی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH