آیا فروش کامپیوترهای شخصی در سال جاری باز هم کاهش پیدا می‌کند؟

بر اساس اعلام تحلیل‌گران موسسه IDC، فروش کامپیوترهای شخصی طی سال 2023 احتمالا کمتر از برآوردهای پیشین خواهد بود.

آخرین گزارش منتشر شده توسط محققان بازار نشان می‌دهد که در سال 2023 مجموعا 403.1 میلیون دستگاه کامپیوتر شخصی به فروش خواهد رفت. این رقم در مقایسه با برآورد 429.5 میلیون دستگاهی مطرح شده در اواخر سال میلادی گذشته کمتر بوده و کاهش 26 میلیون واحدی یا 11.2 درصدی نسبت به سال 2022 را نشان می‌دهد.

به گفته موسسه IDC از 403.1 میلیون دستگاه قابل فروش طی سال 2023 احتمالا 142.3 میلیون واحد از آنها در خانواده تبلت‌ها طبقه‌بندی خواهند شد. سایر دستگاه‌ها شامل ورک استیشن‌های سنتی هستند. اما فروش کلیه دستگاه‌ها فارغ از قالب طراحی آنها در حال کاهش است. انتظار می‌رود که فروش تبلت‌ها 12 درصد و فروش کامپیوترهای شخصی کلاسیک 10.7 درصد کاهش پیدا کند.

موسسه IDC از کاهش تقاضا و شرایط دشوار اقتصادی در سطح کلان به‌عنوان 2 عامل کلیدی موثر در رکود فروش یاد می‌کند. در سال گذشته دلار آمریکا تقویت شده و این موضوع تا حدی موجب کاهش قدرت خرید در سطح جهان شده است. IDC در گزارش خود خاطرنشان می‌کند:

“با توجه به رفع محدودیت‌های مرتبط با بیماری کووید برای مصرف‌کنندگان و اینکه سفارشات بازرگانی تجاری برای کامپیوترهای شخصی تا حد زیادی تکمیل شده‌اند؛ با ارسال سیگنالی قوی در 6 ماهه دوم سال 2022 مشخص شد که دستگاه‌های اندپوینت دیگر در کانون توجه قرار نداشته و سال 2023 فرصتی برای تخلیه موجودی انبارها و تغییر اولویت‌ها خواهد بود.”

بر اساس گزارش وبسایت The Register، پیشرفت‌های آینده در کنار بخش‌های خاصی از بازار احتمالا به رشد بازار کامپیوترهای شخصی کمک خواهند کرد. به‌عنوان مثال مدارس نیازمند تجهیزات جدید هستند و گرایش به سوی استفاده از سیستم‌عامل ویندوز 11 موجب می‌شود تا برخی کسب‌وکارها به سراغ دستگاه‌های کاملا جدید بروند.

کارشناسان IDC معتقدند که با به حاشیه رفتن ویندوز 10 احتمالا فروش کامپیوترهای شخصی در سال‌های 2024 و 2025 افزایش خواهد یافت؛ چرا که انتظار می‌رود که مایکروسافت تا اکتبر سال 2025 پشتیبانی از این سیستم‌عامل را متوقف نماید.

بعلاوه انتظار می‌رود که در سال 2025 مدارس از کروم‌بوک‌ها و تبلت‌های اندرویدی استفاده کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH