واتس‌اپ در آستانه مسدود شدن در بریتانیا؛ تکرار داستان فیلترینگ ایران برای واتس‌اپ

اگر برنامه واتساپ مجبور به برداشتن رمزگذاری end-to-end شود، کاربران واتس‌اپ در بریتانیا ممکن است وادار شوند از یک برنامه پیام‌رسان متفاوت استفاده کنند.

منتقدان لایحه ایمنی آنلاین، که توسط دولت انگلیس در حال بررسی است، می‌گویند که این لایحه عملاً آژانس امنیتی را قادر می‌سازد تا رمزگذاری end-to-end را از بین ببرد. ویل کاتکارت، رئیس واتس‌اپ، می‌گوید که این شرکت ترجیح می‌دهد از این کشور منع شود تا اینکه رمزگذاری end-to-end برنامه‌اش را بشکند.

در بیانیه‌ای که توسط گاردین گزارش شد، کاتکارت گفت که این شرکت “هیچ وقت ندیده است که یک لیبرال دموکراسی” آنچه را که بریتانیا با این لایحه در نظر دارد، انجام دهد.

وی گفت: “این یک موضوع قابل توجه برای تفکر است. راهی برای تغییر اپلیکیشن فقط در یک نقطه از جهان وجود ندارد. برخی کشورها تصمیم گرفته‌اند واتساپ را مسدود کنند و این واقعیت عرضه یک محصول واقعا ایمن است. مثلاً اخیراً در ایران بلاک شده‌ایم. اما ما هرگز ندیده‌ایم که یک لیبرال دموکراسی این کار را انجام دهد.

واقعیت این است که کاربران ما در سراسر جهان خواهان امنیت هستند. نود و هشت درصد از کاربران ما خارج از بریتانیا هستند. آن‌ها نمی‌خواهند ما امنیت محصول را پایین بیاوریم، و واضح است که اگر امنیت محصول را به‌گونه‌ای کاهش دهیم که بر آن 98 درصد کاربران تأثیر بگذارد، تصمیم عجیبی خواهد بود.”

واتس‌اپ تنها سرویس پیام‌رسانی نیست که مخالف این لایحه است. سیگنال همچنین گفته است که در صورتی که باید رمزگذاری end-to-end خود را بشکند تا در صورت اجرایی شدن، از این لایحه پیروی کند، این سرویس را در کشور انگلیس خاموش خواهد کرد.

این لایحه از سوی انجمن ملی پیشگیری از ظلم به کودکان (NSPCC) حمایت می‌شود و ریچارد کولارد می‌گوید «ممکن است بتوان با موارد کودک آزاری و مشکلات محیط‌های رمزگذاری شده end-to-end مقابله کرد». از سوی دیگر دولت بریتانیا می‌گوید که “لایحه ایمنی آنلاین، ممنوعیت رمزگذاری اند تو اند را اجباری نمی‌کند.”

در عین حال که WhatsApp و Signal تهدید به ترک بریتانیا می‌کنند، رقیبشان یعنی TikTok همچنان با ممنوعیت سراسری در ایالات متحده مواجه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH