سامسونگ برای سری گلکسی S24 هم از تراشه‌های اگزینوس استفاده نخواهد کرد

سامسونگ پیش‌تر برای پرچمداران سری گلکسی S خود از 2 تراشه مختلف استفاده می‌کرد. گوشی‌های عرضه شده در ایالات‌متحده، کانادا و چین مجهز به پردازنده‌های سری اسنپدراگون کوالکام بوده و دستگاه‌های ارائه شده در سایر بازارها از جدیدترین تراشه بومی اگزینوس استفاده می‌کردند.

تنها استثناء پیش از سال 2023 در سال 2015 رخ داد؛ زمانی که نگرانی سامسونگ بابت مشکل داغ شدن بیش از اندازه تراشه اسنپدراگون 810 موجب شد تا غول کره‌ای در تمامی مدل‌های سری گلکسی S6 از تراشه اگزینوس مشابهی استفاده کند.

امسال سامسونگ در تمامی گوشی‌های سری گلکسی S23 خود از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام بهره‌برداری کرد. تداوم این رویکرد در آینده‌ نزدیک امری قابل پیش‌بینی خواهد بود. یک افشاگر توییتری با نام Connor که بر اساس اعلام وبسایت SamMobile دارای سابقه‌ای نه‌چندان درخشان در زمینه افشای اطلاعات است؛ مدعی شده که سری گلکسی S24 در سال آینده از تراشه اگزینوس استفاده نخواهد کرد. این موضوع بدان معناست که پرچمداران آینده سری گلکسی S احتمالا مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 خواهند بود.

پیش از این 2 افشاگر، فهرست مشخصات متفاوتی را برای این نیمه‌هادی منتشر کردند. تنها موضوعی که 2 افشاگر در خصوص آن با یکدیگر اتفاق نظر دارند این است که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با استفاده از فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید خواهد شد.

یکی از افشاگرها با شناسه RGcloudS معتقد است که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 از معماری 3-4-1 برای هسته‌های پردازشی بهره خواهد برد. در نتیجه این نیمه‌هادی مجهز به 1 هسته پردازشی کورتکس X4 با عملکرد بسیار بالا و فرکانس 3.70 گیگاهرتز خواهد بود. سرعت این هسته در مقایسه با هسته 3.20 گیگاهرتزی کورتکس X3 در تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 حدودا 15 درصد بیش‌تر است.

 

اسنپدراگون 8 نسل 2 برترین تراشه فعلی کوالکام به‌شمار می‌رود.

بایستی به این نکته اشاره کرد که گوشی‌های سری گلکسی S23 سامسونگ از تراشه سفارشی اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی استفاده می‌کنند. در این تراشه، فرکانس هسته کورتکس X3 اورکلاک شده و به 3.36 گیگاهرتز رسیده است. همچنین تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز به 4 هسته با کارآیی بالا و 3 هسته پردازشی کم‌مصرف خواهد بود.

افشاگر دیگر با نام Revegnus پیش‌بینی می‌کند که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 از پیکره‌بندی 2-5-1 هسته‌ای استفاده خواهد کرد. این معماری شامل 1 هسته بسیار قدرتمند کورتکس X4 با فرکانس 3.20 گیگاهرتز (این رقم با پیش‌بینی فرکانس 3.70 گیگاهرتزی توسط RGcloudS اختلاف فاحشی دارد)، 5 هسته کورتکس A720 با عملکرد بالا و فرکانس 3.0 گیگاهرتز و 2 هسته کم‌مصرف کورتکس A520 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز خواهد بود.

این افشاگر به سایر ویژگی‌های احتمالی تراشه پرچمدار آینده کوالکام اشاره نموده و مدعی شده که این نیمه‌هادی مجهز به پردازنده گرافیکی آدرنو 750، مودم اسنپدراگون X75 5G (با 20 درصد بهره‌وری انرژی بالاتر)، قابلیت پشتیبانی از رم LPDDR5 و حافظه فلش از نوع UFS 4.1 خواهد بود. این افشاگر نیز ادعا می‌کند که هیچ‌کدام از مدل‌های سری گلکسی S24 در سال آینده از تراشه اگزینوس استفاده نخواهند کرد.

صرفنظر از اینکه اظهارات کدام‌یک از افشاگرها به مشخصات واقعی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 نزدیک‌تر است (این تراشه احتمالا یک ماه زودتر و در اکتبر سال 2023 روانه بازار خواهد شد)؛ به‌نظر می‌رسد که سامسونگ برای به‌کارگیری تراشه اگزینوس در سری گلکسی S24 هیچ برنامه‌ای ندارد.

بر اساس گزارش‌ها سامسونگ سرگرم طراحی یک تراشه جدید اگزینوس با استفاده از هسته‌های پردازشی کورتکس شرکت ARM است. با این‌حال این تراشه قدرتمند در زمان مناسب جهت استفاده در پرچمداران سال آینده کمپانی مهیا نخواهد شد. این تراشه در صورت عرضه به بازار احتمالا برای سری گلکسی S25 در سال 2025 به‌کارگیری خواهد شد. به هرحال شایعات پیرامون تراشه جدید اگزینوس از گوشه و کنار شنیده می‌شوند؛ اما در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که سامسونگ حتی به دور شدن از تراشه‌های کوالکام برای سری گلکسی S خود فکر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH