شایعه: آیا عکس‌های گرفته شده از ماه توسط گلکسی S23 اولترا جعلی هستند؟

سامسونگ گلکسی S23 اولترا قابلیت زوم فضایی 100 برابری را ارائه می‌دهد که ترکیبی از زوم اپتیکال و پردازش محاسباتی و تصویر است. این ویژگی قرار است به صاحبان دستگاه اجازه دهد تا عکس‌های زیبایی از ماه بگیرند. اما آزمایش جالبی که توسط یکی از کاربران ردیت یعنی ibreakphotos انجام شده، می‌گوید که تصاویر ماه ارائه شده توسط گلکسی S23 اولترا جعلی هستند.

او نوشت: “بسیاری از ما شاهد عکس‌های خیره‌کننده ماه بوده‌ایم که با جدیدترین لنزهای زوم سامسونگ گرفته شده‌اند. با این که این عکس‌ها کاملا ساختگی نیستند اما تا حد زیادی پردازش هوش مصنوعی بوده‌اند.”

این کاربر پس از دانلود یک تصویر باکیفیت از ماه، وضوح تصویر را کاهش داد و یک تاری گاوسی (با استفاده از یک تابع ریاضی برای محو کردن تصویر) به تصویر اضافه کرد تا جزئیات ماه از بین برود. او آن تصویر را روی مانیتور کامپیوترش گذاشت و سپس به انتهای دیگر اتاق رفت، نور را خاموش کرد و با استفاده از گلکسی S23 اولترا روی مانیتور زوم کرد. نتیجه؟ این تصویر به عکسی دقیق از ماه تبدیل شد که هیچ شباهتی به لکه سفید روی صفحه کامپیوتر نداشت.

با این حال خود سامسونگ می‌گوید که هیچ گونه جلوه‌ای روی تصویر یا بافت اعمال نمی‌شود، اما از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهبود عکس‌های ماه استفاده می‌کند.

این کاربر Reddit که آزمایش فوق را انجام داد، افزود: “امیدوارم بتوانید درک کنید که سامسونگ از یک مدل هوش مصنوعی برای قرار دادن دهانه‌ها و سایر جزئیات در مکان‌هایی استفاده می‌کند که فقط یک لکه‌ تار دارد.” در حالی که برخی با بیان اینکه این نمونه‌ای از بازاریابی فریبنده نیست، سامسونگ را توجیه می‌کنند، برخی دیگر می‌گویند که سازنده به طور واضح نحوه تولید این تصاویر را توضیح نمی‌دهد.

این اولین بار نیست که سامسونگ به جعل عکس ماه متهم می‌شود. سه سال پیش، عکس‌هایی از ماه که با زوم فضایی 100 برابری در گلکسی S20 اولترا گرفته شده بودند نیز به عنوان جعلی بودن مورد انتقاد قرار گرفتند. در آن زمان، سامسونگ گفت که “هوش مصنوعی سوپر رزولوشن” به پردازش عکس‌ها کمک می‌کند و از هیچ پوشش تصویری استفاده نشده است. سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: “با یک فشار شاتر، تا 20 فریم با سرعت‌ لحظه‌ای ضبط و پردازش می‌شود. سپس هوش مصنوعی پیشرفته هزاران جزئیات دقیق را ارزیابی و تصحیح می‌کند تا تصاویری دقیق را حتی در سطوح بزرگ‌نمایی بالا تولید کند.”

تا زمانی که از فیلتر عکس‌ها استفاده نمی‌شود، تفاوت بین استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشینی برای تولید تصاویری با ظاهر عالی از ماه چیست؟ به هر حال، گوگل از عکاسی محاسباتی در گوشی‌های پیکسل خود استفاده می‌کند و این دوربین‌ها به طور گسترده‌ای مورد تحسین قرار می‌گیرند. بخش کلیدی جمله «تا زمانی که از فیلتر عکس استفاده نشود» است. به هر حال، اینطور نیست که یک عکس متفاوت از ماه جایگزین عکسی شود که شما با گلکسی S23 اولترا خود عکس گرفته‌اید. و بله، اتهاماتی در مورد استفاده از پوشش‌های ماه برای فریب مصرف کنندگان وجود دارد.

در سال 2019، حالت ماه هواوی P30 پرو توسط سازنده تبلیغ شد که می‌تواند بدون سه‌پایه از ماه عکس‌های کلوزآپ زیبایی بگیرد. اما یکی از محققین به نام وانگ یو گفت که هواوی از هوش مصنوعی فراتر از کاربرد آن استفاده کرده و از عکس‌های از پیش آماده ماه در عکس‌های گرفته شده توسط P30 Pro استفاده شده است.

1 در مورد “شایعه: آیا عکس‌های گرفته شده از ماه توسط گلکسی S23 اولترا جعلی هستند؟”

  1. خب بجز ماه چی من از بالای برج میلاد کوه دماوند رو در ایام عید گرفتم‌ حتی سنگ ریزهاشم بخوبی مشخص بود ایا این هم جعلیه؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH