اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده به‌زودی از گوشی‌های هوشمند حذف خواهند شد

امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش لاینفک زندگی ما تبدیل شده‌اند. با این‌حال کاربران به اکثر برنامه‌های از پیش نصب شده روی گوشی خود احتیاج نداشته و از طرفی امکان حذف این برنامه‌ها نیز وجود ندارد. بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند با چنین مشکلی دست‌به‌گریبان هستند؛ اما خوشبختانه بسیاری از دولت‌ها برای حل و فصل این معضل دست‌به‌کار شده‌اند.

گوشی‌های هوشمند صرفنظر از برند تولیدکننده خود دارای اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده و غالبا ناخواسته هستند که از جمله آنها می‌توان به مرورگر سافاری در آیفون، اپ استور اختصاصی در گوشی‌های شیائومی و برنامه Samsung Pay در دستگاه‌های سامسونگی اشاره کرد. بدین‌ترتیب کاربران احساس می‌کنند که بر اپلیکیشن‌های نصب شده روی گجت خود هیچ‌گونه کنترلی ندارند.

دولت هندوستان با پی بردن به این موضوع، کمپانی‌های تولیدکننده را وادار به ایجاد امکان حذف کلیه برنامه‌های از پیش نصب شده کرده است. به منظور کنترل گوشی‌‌های هوشمند جدیدی که در بازار هندوستان عرضه می‌شوند؛ آزمایشگاه ویژه‌ای ایجاد شده و شرکت‌ها برای اعمال تغییرات، یک سال فرصت خواهند داشت.

اقدامات دولت هند صرفا با هدف افزایش کنترل کاربران بر نرم‌افزارهای نصب شده روی گوشی‌ آنها اجرا نمی‌شوند؛ بلکه این تصمیم تا حدی از نگرانی‌های امنیتی در سطح ملی ناشی می‌شود. دولت به‌دنبال کاهش حجم اطلاعاتی است که به شرکت‌ها و موسسات بزرگ در سایر کشورها ارائه می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که در آینده نزدیک شاهد عرضه گجت‌هایی به بازار بدون هرگونه نرم‌افزار زائد و اضافی خواهیم بود.

اقدامات دولت عمدتا اپلیکیشن‌های چینی را هدف قرار می‌دهند. از طرفی افزایش تنش میان 2 کشور منجر به ممنوعیت بیش از 300 اپلیکیشن از جمله تیک‌تاک شده است. اقدام دولت هند نشان می‌دهد که معضل اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده روی گوشی‌ها قابل حل و فصل است. چنین راهکاری به نفع کاربران بوده و نگرانی‌های موجود در حوزه امنیت ملی را نیز برطرف خواهد کرد.

اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده بخش قابل توجهی از فضای ذخیره‌سازی دستگاه را اشغال می‌کنند. بعلاوه این برنامه می‌توانند کارآیی دستگاه را کاهش دهند؛ خصوصا اگر به فعالیت خود در پس‌زمینه ادامه داده و بخشی از منابع سیستم نظیر توان CPU و رم گجت را اشغال کنند.

برنامه‌های پیش‌فرض احتمالا به‌روزرسانی‌ها و پچ‌های اصلاح‌کننده مشکلات را دریافت نخواهند کرد؛ چرا که عمدتا به کمپانی سازنده دستگاه یا شرکت مخابراتی ارائه‌دهنده متکی هستند. این برنامه‌ها در صورت وجود حفره‌های امنیتی و سوء استفاده هکرها می‌توانند مشکلاتی جدی را به‌همراه داشته باشند.

همچنین اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده احتمالا با نیازمندی‌ها و علایق کاربران هیچ‌گونه تناسبی ندارند. این موضوع بر تجربه کاربری تاثیر منفی گذاشته و یافتن برنامه‌های مورد نظر را دشوارتر خواهد کرد. برنامه‌های پیش‌فرض بدون روت کردن و شکستن قفل گوشی قاب حذف یا غیرفعال‌سازی نیستند.

به‌طور کلی، برنامه‌های از پیش نصب‌شده برای کاربرانی که می‌خواهند بر فضای ذخیره‌سازی، عملکرد و امنیت دستگاه خود کنترل بیش‌تری داشته باشند؛ ناخوشایند و آزاردهنده هستند. بنابراین اقدام جدید دولت هندوستان یک گام مثبت به نفع کاربران گوشی‌های هوشمند قلمداد می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH