کاهش شدید میزان سفارشات نمایشگر آیفون 14 نسبت به سال گذشته

گزارش نقل و انتقال نمایشگر که توسط زنجیره تامین اپل منتشر شده نشان می‌دهد که طی یک دوره زمانی مشابه، میزان سفارشات نمایشگر آیفون 14 در مقایسه با آیفون 13 به شدت کاهش یافته است.

چرخه عرضه آیفون 14 به‌دلیل مشکلات اولیه تامین و کاهش تقاضا در سال 2023 آشفتگی‌های زیادی را تجربه کرده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی Display Supply Chain Consultants، میزان سفارشات نمایشگر برای سری آیفون 14 تا ماه آوریل در مقایسه با سری آیفون 13 طی دوره زمانی مشابه سال قبل 39 درصد کاهش یافته است.

همچنین میزان سفارشات نمایشگر برای سری آیفون 14 در حد فاصل ماه‌های مارس تا آوریل 23 درصد کاهش یافته است. این گزارش ادعا می‌کند که کاهش سفارشات نمایشگر آیفون از تعدیل اصلاح موجودی صنعت، جریان مخالف اقتصاد کلان، فشارهای تورمی و کاهش تقاضا ناشی می‌شود. چشم‌انداز تقاضا در آینده نیز ضعیف خواهد بود؛ چرا که اپل دستور داده که میزان سفارشات در 3 ماهه منتهی به مارس مشابه با دوره 3 ماهه منتهی به دسامبر باشد.

تجزیه و تحلیل گزارش زنجیره تامین بر پایه مدل نشان می‌دهد که فروش پنل‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با سری آیفون 13 پرو به‌ترتیب 22 و 23 درصد بهتر بوده است. این پدیده از تقاضای بالاتر برای مدل‌های مورد اشاره (به لطف مجموعه ویژگی‌های ارتقایافته آنها) ناشی می‌شود.

یکی از داده‌های جالب توجه در این گزارش، مقایسه فروش آیفون 14 پلاس با آیفون 13 مینی است. میزان نقل و انتقال نمایشگر برای آیفون 14 پلاس در مقایسه با آیفون 13 مینی 59 درصد بیش‌تر بود. این موضوع نشان‌دهنده تقاضای بیش‌تر مشتریان برای آیفون 14 پلاس در مقایسه با آیفون 13 مینی است.

فروش سری آیفون 14 اپل در مقایسه با خانواده آیفون‌ 13 ظرف مدت 11 ماه گذشته 

فارغ از شرایط اقتصاد کلان و مسائل مربوط به زنجیره تامین، آمار و ارقام نشان‌دهنده تقاضای ضعیف‌تر برای آیفون در نیمه نخست سال میلادی هستند. با فرا رسیدن سال نو چینی در 3 ماهه نخست سال میلادی، فروش آیفون‌ به‌طور معمول افزایش یافته و در 3 ماهه دوم نیز مدل رنگی جدیدی روانه بازار می‌شود. با این‌حال روند کلی فروش آیفون‌ برای 6 ماهه نخست سال میلادی، نزولی خواهد بود.

همچنین اطلاعات مربوط به نقل و انتقال تک تک اجزا (مانند آنچه که در این گزارش ارائه شده است) تنها نشان‌دهنده بخشی از واقعیات هستند. میزان سفارشات اجزا و تقاضای محصول احتمالا با هم مرتبط هستند؛ اما این شاخص‌ها همواره به‌طور مستقیم بر یکدیگر تاثیر نمی‌گذارند. به‌عنوان مثال چنان‌چه یک تامین‌کننده برای قطعه خاصی، سفارشات کمتری را از اپل دریافت کند؛ در این‌صورت احتمالا این موضوع را به‌عنوان کاهش تقاضا قلمداد می‌کند. اما در واقع بایستی توجه داشت که موجودی اپل برای آن قطعه خاص احتمالا تکمیل شده است.

در هر صورت سنجش روندها با استفاده از داده‌های زنجیره تامین می‌تواند سودمند باشد. سایر منابع نیز در رابطه با فروش آیفون و تقاضای بالا برای مدل‌های پرو، روند مشابهی را گزارش کرده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH