افزایش فروش گوشی‌های گران‌قیمت نسبت به مدل‌های اقتصادی؛ اپل از سامسونگ عبور کرد!

بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سال 2022 با شرایط خوبی روبرو نبودند و سال سختی را پشت سر گذاشتند. البته این آمار برای گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایین‌رده بود، چرا که آمار فروش گوشی‌های پریمیوم با رشد جزئی مواجه شد.

طبق یکی از گزارش‌های اخیری که توسط Counterpoint Research منتشر شد، تولیدکنندگان گوشی‌های پریمیوم موفق شدند برای اولین بار در تاریخ به بیش از نیمی از درآمد کلی صنعت گوشی‌ها دست پیدا کنند.

گوشی‌های «پریمیوم» به دستگاه‌هایی می‌گویند که قیمتی بیش از 600 دلار دارند. اپل از مدت‌ها پیش به تولید چنین دستگاه‌هایی مشغول بود و هنوز هم بیشتر محصولات این کمپانی در رده پریمیوم به شمار می‌روند.

کمپانی اپل موفق شد میزان فروش گوشی‌های هوشمند پریمیوم خود را در سال 2022 نسبت به سال 2021، 6 درصد افزایش دهد. در نتیجه، 75 درصد از سهم بازار در فروش گوشی‌های پریمیوم را از آن خود کرد.

از چهار دستگاه هوشمند پریمیومی که در سال گذشته به فروش رفتند، سه دستگاه متعلق به کمپانی اپل بودند! در این میان، سامسونگ تنها 16 درصد از سهم فروش را از آن خود کرد و هواوی نیز در جایگاه سوم قرار گرفت.

هواوی نسبت به سال 2021 با کاهش 44 درصدی در فروش گوشی‌های خود روبرو شد. شیائومی نیز به همین ترتیب با کاهش زیادی مواجه شده و در جایگاه چهارم قرار گرفت. پس از این شرکت‌ها، کمپانی آنر و گوگل در جایگاه پنجم و ششم قرار گرفتند؛ این دو شرکت موفق شدند آمار فروش خود را نسبت به سال قبل دو برابر کنند. عرضه دستگاه‌های پیکسل 6 پرو و پیکسل 7 پرو نیز موجب شد این آمار افزایش یابد.

یکی از دلایل کاهش 5 درصدی عرضه گوشی‌های پریمیوم سامسونگ می‌تواند بخاطر عرضه دیرهنگام سری گلکسی S22 باشد. البته حضور ضعیف این شرکت در چین نیز بی‌تاثیر نبوده است.

به هر حال، دلایل هرچه که باشند، سامسونگ در این روزها از کمپانی اپل عقب افتاده ولی تلاش می‌کند تا با عرضه هرچه بیشتر سری S خود دوباره بازار را در دست بگیرد و بیشترین سود را در این بخش از آن خود کند.

البته این شرکت با عرضه گوشی‌های جدید هوشمند تاشو به محبوبیت زیادی دست یافته و علاقمندان خاص خود را دارد.

انتظار می‌رود که فروش گوشی‌های تاشو در سال 2023 و پس از آن باعث رشد هرچه بیشتر این کمپانی در بخش پریمیوم شود. چرا که زمان زیادی می‌برد تا اپل وارد حوزه تولید گوشی‌های تاشو شود. البته این شرکت نیازی هم به ایجاد تنوع ندارد، چون پرچمداران معمولی آیفون همچنان در سطح جهانی عملکرد خوبی دارند.

کارشناسان Counterpoint Research معتقدند که اگر در عرضه آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس اختلالاتی ایجاد نمی‌شد، اپل می‌توانست در بازار گوشی‌های هوشمند پریمیوم در سال 2022، به جای سهم 75 درصدی، سهم بیشتری را از آن خود کند.

به طور کلی، گوشی‌های هوشمند پریمیوم موفق شدند در سال 2022 سهم 55 درصدی را از آن خود کنند و بیش از یک پنجم عرضه‌های جهانی را در این سال به خود اختصاص دهند.

شرکت‌های اندرویدی اکنون 25 درصد از فروش دستگاه‌های پریمیوم را از آن خود کرده‌اند. گوگل و دیگر شرکت‌ها نیز سعی می‌کنند با تولید و عرضه گوشی‌های پریمیوم با آیفون رقابت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH