هنوز علاقه خود را پیدا نکرده اید؟ به این سوالات پاسخ دهید

علاقه، مهم‌ترین و چه بسا اولین گام در موفقیت است. فرقی نمی‌کند موفقیت موردنظر در زمینه تحصیلی باشد، یا شغلی یا هر چیز دیگر. قطعا تا علاقه لازم وجود نداشته باشد، اراده‌ای نیز به وجود نمی‌آید. اینکه شما به برخی از مسائل یا زمینه‌های شغلی و تحصیلی علاقه ندارید طبیعی است. اما مشکل زمانی پیدا می‌شود که برخی از ما نمی‌توانیم علاقه خود را پیدا کنیم. احتمالا این مشکل برای بسیاری از ما در زمینه‌ای خاص به وجود آمده است. فکر می‌کنید دلیل این مشکل چیست؟ چرا گاهی اوقات فرد نمی‌تواند علاقه خود را پیدا کند؟ ما در اینجا چندین سوال را مطرح کرده‌ایم که پاسخ به آن‌ها می‌تواند به افرادی که در این زمینه مشکل دارند کمک کند. پس تا انتها با این مطلب همراه شوید.

 

آیا همه چیز در زندگی شما ثابت است؟

علاقه با تغییر در ارتباط است. گاهی مککن است یکنواختی عامل بی‌علاقگی شما باشد. وقتی دائما کارهای روزمره و روزانه را انجام می‌دهید یعنی آنکه به آن کارها عادت کرده‌اید. عادت کردن باعث ثبات می‌شود. وقتی شما در کاری ثبات دارید از انجام کارهای دیگر امتناع می‌کنید؛ زیرا احساس می‌کنید تغییر باعث به هم خوردن آرامش شما می‌شود. در حالیکه بری ایجاد علاقه، لازم است برخی از تغییرات را به وجود آورید.

 

آیا نمی‌توانید انتخاب کنید؟

گاهی اوقات عدم انتخاب درست یا انتخاب کردن از میان گزینه‌های مختلف باعث می‌شود شما نتوانید علاقه خود را انتخاب کنید در مواقعی نیز ممکن است به چندین موضوع مختلف علاقه داشته باشید و همین موضوع نیز کار انتخاب را سخت کند. در این شرایط برای آنکه بتوانید علاقه خود را مشخص کنید بهتر است سراغ استعدادیابی بروید. یعنی بدانید که استعداد واقعی شما در چیست. استعدادیابی را می‌توانید از طریق آزمون یا تست‌های مرتبط انجام دهید.

 

سرعت شما زیاد است؟

گاهی زیاده‌روی یا سرعت بالا در برخی از کارها باعث می‌شود تا شما زود خسته شوید و علاقه خود به هر چیزی را از دست بدهید. پس در این مواقع بهتر است سرعت خود را متعادل کنید و کمی آرام‌تر حرکت کنید. شاید این کار کمی سخت باشد؛ اما اگر در کارهای خود خیلی با سرعت حرکت می‌کنید بهتر است قبل از خسته شدن، سرعت خود را آهسته کنید؛ زیرا ممکن است بتدریج علایق خود را از دست بدهید.

 

 چه کاری برایتان لذت‌بخش است؟

شاید پاسخ دهید هیچ‌کاری؛ ولی غیرممکن است. قطعا هر فردی با انجام برخی از کارها به وجد می‌آید و خوشحال می‌شود. کافیست کمی برای خودتان وقت بگذارید و لیستی از علایق خود از مهم‌ترین تا کم‌اهمیت‌ترین آن‌ها را تهیه کنید. در کنار آن می‌توانید از مشاوره‌های شغلی، تحصیلی و… نیز استفاده کنید. یا آنکه در این مورد نیز آزمون‌های استعدادیابی مختلف را انجام دهید تا ببینید در چه چیزی استعداد و توانایی دارید.

 

آیا مطالعه دارید؟

اگر اهل مطالعه هستید حتما در زمینه خاصی نیز مطالعه می‌کنید. شناسایی زمینه مطالعاتی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید به چه چیزی علاقه دارید. اگر اهل مطالعه نیستند به سایر سرگرمی‌های زندگی خود توجه کنید. مثلا تماشای فیلم. اگر اهل تماشای فیلم هستید بیشتر سراغ چه فیلم‌هایی می‌روید؟ می‌توانید پرسش در زمینه سرگرمی‌ها را از این هم تخصصی‌تر کنید. یعنی به کوچکترین سرگرمی‌های زندگی خود نیز توجه کنید تا در نهایت بدانید به چه چیزی علاقه دارید.

 

آیا آرزوی خاصی دارید؟

اکثر ما آرزوهایی در زندگی خود داریم. آرزو می‌تواند به معنای رویا، هدف یا حتی امید شما در زندگی به موضوعی خاص باشد. داشتن آرزو همچنین به این معنیست که ما به چیزهایی علاقه داریم. پس توجه به آرزو نیز می‌تواند به پیدا کردن علایق کمک زیادی کند.

 

چه کاری را خیلی خوب انجام می‌دهید؟

احتمالا هر چقدر هم که بی‌حوصله و بی‌انگیزه و حتی تنبل باشید ولی بعضی از کارها را بهتر از کارهای دیگر انجام می‌دهید. اگر نمی‌دانید دقیقا کدام کار را بهتر انجام می‌دهید، با کمی دقت در کارهای روزانه می‌توانید به خوبی متوجه این موضوع شوید. اگر کاری را سریع‌تر و بهتر از کارهای دیگر انجام می‌دهید احتمالا در ناخوداگاه خود به آن کار علاقه دارید. آیا کارهای مربوط به موبایل را به خوبی انجام می‌دهید؟ کدام بخش  را بهتر و سریع‌تر انجام می‌دهید؟ بازی‌ها، کارهای مالی یا پرداختی (مانند کارت به کارت کردن و خرید شارژ، پرداخت قبض موبایل و آب و برق و…)؟

 

اگر امور مربوط به موبایل را به خوبی انجام می‌دهید شاید به مشاغل مربوط به موبایل علاقه دارید. بنابراین مکن است شغل‌های مرتبط با موبایل نیز برای شما مناسب باشد. حتی می‌توانید با کمی خلاقیت مثلا فروش اقساطی موبایل به سود خوبی نیز برسید. البته اینها فقط چند مثال است برای آنکه بدانیم توجه به امور روزمره و سرگرمی تا چه حد می‌تواند در پیدا کردن علایق تاثیر داشته باشد.

 

نبود چه چیزهایی ناراحت‌تان می‌کند؟

در مواقعی شناسایی چیزهایی که نبود آن‌ها ناراحت‌تان می‌کند می‌تواند گام خوبی برای شناسایی علایق باشد. احتمالا آن چیزها جز علایق شما هستند. همچنین می‌توانید به چیزهایی که نرسیدن به آن‌ها نیز برایتان ناراحت‌کننده است فکر کنید. پاسخ به این سوال می‌تواند مشخص کند که چه چیزی می‌تواند شما را خوشحال کند و نبود آن باعث ناراحتی‌تان می‌شود.

 

چه چیزی مانع شما می‌شود؟

عوامل بازدارنده شما چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود تا انگیزه یا توانایی انجام کاری را نداشته باشید؟ پاسخ به این سوال نیز بسیار مهم است و مشخص می‌کند که موانع رسیدن به رویاهای شما چیست؟ احتمالا یکی از دلایل بی‌علاقگی شما همین موانع و محدودیت‌ها است. پس موانع و محدودیت‌ها را شناسایی کنید تا بتوانید علاقه لازم را نیز به دست آورید.

 

راه‌حل‌تان برای مشکلات چیست؟

پاسخ این سوال به پاسخ سوال پیشین بستگی دارد. یعنی بعد از آنکه موانع شناسایی شدند احتمالا راه‌حل‌هایی برای آن موانع داشته باشید. راه‌حل‌ها نیز می‌توانند در ایجاد علاقه شما تاثیرگذار باشند. گاهی نیز ممکن است برعکس باشد. یعنی راه‌حلی را انتخاب کنید که باعث از بین رفتن تمام علایق شما شود. پس سعی کنید بهترین راه‌حل را با توجه به شرایط و توانایی خود انتخاب کنید.

 

سخن نهایی

همانطور که مشاهده کردید دلایل مختلفی برای بی‌علاقگی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. ولی این موضوع چیزی نیست که نتوان آن را حل کرد. کافیست به سوالاتی که در بالا مطرح کردیم کمی توجه کنید و ببینید واقعا مشکل شما در کدام زمینه است. سپس با تمرکز بر آن مشکل و راه‌حل آن می‌توانید علایق خود در زمینه‌های مختلف را پرورش دهید.

 

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH