تلویزیون OLED یا Ultra HD؟ کدام‌یک برتر است؟!

lg-tv

صنعت نمایشگرها در چند سال اخیر، دچار تحول شگرفی شده است و نسل نوین نمایشگرهای خانگی علاوه بر داشتن طراحی بهتر با ساختار مدرن، پذیرای فناوری‌های جدیدی چون OLED و اولترا اچ‌دی (همان 4K) بوده است که خریدار را در بین انتخاب گزینه برتر، دچار چالش می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مختصر این فناوری‌های روز پرداخته و ببینیم کدام یک انتخاب بهتری خواهد بود.

کیفیت تصویر 4K یاهمان Ultra HD با ایجاد تعداد پیکسل‌هایی بالاتر از  8 میلیون که 4 برابر بیشتر از تلویزیون‌های معمول در بازار یا فول اچ‌دی است، تلویزیونی با سایز بزرگ‌تر و کیفیت تصویر شفاف‌تر از گذشته را در دنیایی غوطه‌ور از پیکسل ارایه می‌دهد. تلویزیون‌هایFull HD  با افزایش سایز مشکلاتی مانند کدر شدن تصاویر و واضح شدن پیکسل‌های رنگ (pixilation) را دارند که در تلویزیون‌های با کیفیت Ultra HD این مشکل بر طرف گردیده است.

در مقابلOLED  یا Organic LED نسل جدید LED  ها است که مصرف انرژی در آن به کمترین حد خود رسیده، طراحی در آن در بالاترین سطح قرار داشته و لایه‌های تشکیل دهنده در تشکیل صفحاتOLED  به حداقل رسیده است. با توجه به ساختار نور دهی هر پیکسل رنگ در این محصول که هر کدام، نوردهی و کنترل مجزای خود را دارد، کنتراست رنگ نیز در آن به بی نهایت رسیده است.

اگرچه تلویزیون‌های کنونی OLED در بازار کیفیت رزولوشن 4K را ندارند اما کنتراست بالا و تصاویر بهتر، عمق رنگ بهتری نسبت به تلویزیون‌هایUltra HD  دارند. هر دو تلویزیونOLED  و Ultra HD به طرز قابل توجهی تصاویر را با کیفیت بهتری از تلویزیون‌هایFull HD  نمایش می‌دهند. شاید این تصور را داشته باشید که تلویزیون 4K بهتر از OLED است اما با دقت بر جدول زیر در می‌یابید کهOLED می‌تواند بهترین گزینه برای خرید یک تلویزیون جدید باشد.

 مورد مقایسه OLED ULTRA HD
مصرف انرژی بسیار پایین متوسط
زاویه دید وسیع (مخصوص به ال‌جی) -+ 179 درجه -+ 179 درجه
قیمت بالا متوسط رو به بالا
کنتراست رنگ  بی‌نهایت خوب
عمق رنگ  بی‌نهایت  بسیار خوب
فراوانی محتوای قابل پخش فراوان کم

 

آیا تلویزیون می‌تواند هم 4K باشد و هم OLED؟

بله، از آنجایی که آینده تلویزیون‌های  LEDهمانOLED  است، این اتفاق افتاده و کمپانی ال‌جی به عنوان یکی از پیشتازان عرضه تلویزیون‌های OLED و ULTRA HD درجهان با معرفی تلویزیونی چون 77EC980V علاوه بر استفاده از کیفیت ULTRA HD از تکنولوژی OLED منحنی نیز بهره برده است، شاید از خودتان بپرسید منحنی بودن چه مزیتی دارد؟ عمق بهتر تصاویر سه بعدی و رسیدن بهتر تصاویر به چشم در فواصل یکسان، از مهمترین مزیت منحنی بودن است که در این محصول اتفاق افتاده است.

OLED بخریم یا Ultra HD؟

OLED انتخاب افرادی است که به دنبال طراحی منحصر به فرد و بسیار باریک، رنگ‌های شفاف، کنتراست رنگ مشکی بی‌نهایت و زاویه دید بسیار وسیع هستند و گوشه چشمی نیز به قبض برق مصرفیشان دارند! اگر به دنبال این مشخصات هستید، می‌توانید از کیفیت Ultra HD  به راحتی گذشته و انتخاب اصلی خود را بیابید. آینده نیز متعلق به OLED است؛ طبق پیش بینی‌ها تا سال 2016 فروش تلویزیون‌هایOLED  به طرز چشمگیری در دنیا افزایش خواهد یافت و حتی از مدل‌های 4K نیز در آن زمان فزونی می‌گیرد.

از آنجایی که عمر تلویزیون در منازل 5 تا 10 سال است، از این رو خرید با آینده نگری ایجاب می‌کند تاOLED  انتخاب شود، هر چند این محصول قیمت نسبتا بالایی دارد اما  تنها بازیگر اصلی تولید کننده این محصول در ایران  (ال‌جی) به تازگی با قیمتی استثنایی اقدام به فروش این محصول در بازار نموده که شاید راه‌حلی خوب برای عاشقان این فناوری نوین باشد.

8 در مورد “تلویزیون OLED یا Ultra HD؟ کدام‌یک برتر است؟!”

  1. دوستان در جریان باشد OLED 4k هم موجوده و نیز پنل های OLED سونی رو هم LG تولید میکنه خودش تولید پنل OLED نداره ولی تلویزیونهاش دو برابر LG قیمت دارند.

  2. سلام نویسنده عزیز.در کل این نوع مقایسه اشتباه هست.از ریشه هم اشتباه هست.۴کا رزولیشن هست و oled یک استاندارد برای ساخت پنل!اصلا چه ربطی بهم دارن که اومدین میگین اینو بخریم یا اونو!
    مث این میمونه بگیم پراید بخریم یا لاستیک کومهو!درسته جفتشون توو ی دستگاه بکار گرفته شدن اما دلیل نمیشه باهم مقایسه بشن اونهم بصورت تخصصی!

    کسی که یک پنل با سیاهی عمیق و رنگهای واضح بخواد او ال ای دی میگیره که میتونه هرپیکسل رو جداگانه نوردهی کنه.که هم سامسونگ داره این پنل رو هم الجی.کسی هم که جزییات تصویر بهتری بخواد بین فول اچ دی و ۴کا انتخاب میکنه.اینطور مردم بیشتر گیج میشن تا بخوان مقایسه کنن

    1
    7
  3. بنده هم تا همین اواخر نظر جندان مساعدی در مورد تلویزیون های ال جی نداشتم چون چندسال است که تلویزیون شارپ دارم و از آن هم راضی هسن و اصولا تلویزیونهای سونی و شارپ را به مارکهای دیگر ترجیح می دادم تا اینمکه اخیر تصمیم به خرید تلویزیون جذید گرفتم و بعد از کلی تحقیق و بررسی تلویزیون ال جی را انتخاب کردم(مدلUF85000GI) که با توجه به کیفیت عالی و تقریبا همه امکانات از قیمت نسبتا مناسبتری از سایر مارکها برخوردار است،البته ظاهرا ال جی در سالهای اخیر در ساهت تلویزیون پیشرفتهای شگرفی داشته و پنل برای سایرین را هم می سازد!

  4. عزیز اگه OLED هم کیفیتش با 4K یکی بود بله شما درست میگین.
    ولی آدم باید دیوانه یا بی اطلاع باشه بجای 4K بره OLED بخره.

    1
    2
    1. هومن توسکی

      دوست عزیز انتخاب یک مدل کاملا سلیقه ایی هستش و سلیقه هر شخص محترم … منم تا قبل از دیدن تصویر دو مدل ال جی در کنار هم ( 65 اینچUC97000GI 4K و 55 اینچEC93000GI oled) میگفتم بزرگتر و 4 ک میگیرم با کلی امکانات بیشتر … اما بعد از دیدن تصویر این دو کنار هم نظرم عوض شد

  5. هروقت مخترع oled سونی گفت میخواد بصورت گسترده وارد این عرصه بشه یعنی وقتش رسیده همه بریم سمت oled. ولی الان 4k بهتره چون سونی میگه. الجی و سامسونگو بقیه در حاشیه مشغول کارشون هستند. شاید آینده تلویزیون oled 4k نقش اصلیرو بازی کنه ولی یادمون نره سونی شمشیر پنهانی داره بنام کریستال led که کیفیت تصویرش بسیار بالاتره از oled. بترسن برندها از اون روز که کریستال led وارد گود بشه.

    1
    1
    1. جوک قشنگی بودفعلا که سونی به زور داره میفروشه
      قابل توجه شما بیشتر پنلهای استفاده شده در ال سی دی و ال ای دی های سونی ساخت ال جی و بعضا سامسونگه و سونی داره به مونتاژ کار تبدیل میشه …. برو یه کم تحقیق کن و متعصب نباش چون به ضرر خودت تموم میشه

      1
      4
    2. هومن توسکی

      دوست من توی نمایندگی سونی کار میکنه … میتونست برای خودش زیر قیمت بازار از سونی تلویزیون بگیره ولی برای خودش رفته و ال جی خریده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH