دانشمندان موفق به ساخت اولین ترانزیستور چوبی جهان شدند!

گروهی از محققان در سوئد، اولین ترانزیستورهای چوبی جهان را تولید و آزمایش کردند. تیم دانشمندان دانشگاه لینشوپینگ و موسسه سلطنتی فناوری در شهر استکهلم، مقاله‌ای تحت عنوان “مدولاسیون جریان الکتریکی در ترانزیستورهای الکتروشیمیایی چوبی” را منتشر کردند.

در این مقاله، ساختار یک ترانزیستور الکتروشیمیایی چوبی (WECT) توصیف شده است. محققان خاطرنشان می‌کنند که اگرچه پارامترهای این ترانزیستور با نمونه‌های سیلیکونی سنتی قابل مقایسه نیست؛ اما پیاده‌سازی چنین ایده‌هایی با استفاده از چوب، راه را برای توسعه صنعت الکترونیک زیست تخریب‌پذیر و سبز هموار خواهد کرد.

همچنین استفاده از ایده‌های الکترونیک درختی امکان کنترل الکترونیکی بر گیاهان زنده را فراهم می‌کند. چنان‌چه در صنعت مدرن امروزی، اندازه ترانزیستورها بر حسب نانومتر محاسبه شود؛ در این‌صورت ترانزیستور WECT یک ابر کیهان واقعی به‌شمار می‌رود. نمونه اولیه توسعه یافته و تست شده توسط دانشمندان سوئدی دارای طول قطر 3 سانتی‌متر و حداکثر فرکانس 1 هرتزی است.

با این‌حال محققان اذعان می‌کنند که ترانزیستورهای سریع و بسیار کوچک همواره سودمند نیستند. به‌عنوان مثال این ترانزیستورها برای کنترل دقیق رفتار گیاهان بلا استفاده هستند. principleIsak Engqvist؛ دانشیار ارشد آزمایشگاه الکترونیک ارگانیک در دانشگاه لینشوپینگ طی یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: “ما به یک اصل بی‌سابقه دست یافته‌ایم. ترانزیستورهای چوبی اگرچه کند و حجیم هستند؛ اما در عین‌حال کار کرده و از پتانسیل بالایی برای توسعه برخوردار هستند.”

دانشمندان با انتشار تصاویری، اصول عملکرد ترانزیستورهای چوبی را به نحوی واضح نمایش داده‌اند. تولید چنین ترانزیستوری مستلزم استفاده از چوب رسانا بود.

این‌حالت با حذف ماده لیگنین از چوب ایجاد می‌شود. بدین منظور از یک حلال شیمیایی مخصوص استفاده خواهد شد. در ادامه، کانال‌هایی که درون آنها لیگنین وجود داشت؛ با یک ماده پلیمری دارای خاصیت رسانایی الکترونی- یونی پر می‌شوند.

دانشمندان به منظور انجام این آزمایش از چوب بالسا (به‌دلیل ساختار مناسب کانال‌های داخلی) و یک ماده پلیمری رسانا با نام PEDOT:PSS استفاده کردند. برای ساخت ترانزیستور WECT به 3 قطعه چوب نیاز بود. یکی از قطعات چوبی به‌عنوان کانال مرکزی ترانزیستور عمل نموده و 2 قطعه دیگر به‌عنوان گیت‌های فوقانی و تحتانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1 در مورد “دانشمندان موفق به ساخت اولین ترانزیستور چوبی جهان شدند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH