چالش سطل یخ یک مجرم تحت تعقیب در فیس‌بوک

ice bucket

شاید اگر هرکدام از ما تحت پیگرد پلیس قرار بگیریم، حتی جرئت حضور در شبکه‌های اجتماعی را نیابیم زیرا حضور در شبکه‌های اجتماعی به‌سادگی می‌تواند محلی را که فرد از آن به شبکه متصل شده است را لو بدهد ولی این موضوع برای برخی به‌هیچ‌عنوان قابل‌فهم نیست و نمونه آن را می‌توان چالش سطل یخ یک مجرم تحت تعقیب در فیس‌بوک دانست که حتی نیروهای پلیس را نیز به شگفتی واداشت.

پلیس نبراسکا مدتی است که مردی را به‌ علت رفتارهای خشونت‌آمیز، تحت تعقیب قرار داده است ولی شاید آخرین جایی که انتظار مشاهده او وجود داشت، یک ویدیوی چالش سطل یخ بود! این مجرم در کمال ناباوری در چالش سطل یخ شرکت کرده است و ویدیوی آن را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک قرار داده است.

جیسون موریس که سابقه دو بار حمله مسلحانه را در پرونده خود می‌بیند، ظاهرا از کامپیوتر و نحوه کارکرد سیستم‌های اتصال به شبکه اینترنت آگاهی ندارد، علاوه بر این به نظر می‌رسد که این مجرم از مقصود اصلی چالش سطل یخ (خیریه و مبارزه با بیماری ALS) نیز خبر ندارد زیرا در آن شرکت کرده و یک ویدیو از خود را بر روی شبکه اینترنت قرار داده است.

قرار دادن یک ویدیو درون حساب کاربری فیس‌بوک درست مانند در دست گرفتن یک تابلوی من اینجا هستم است. پلیس بلافاصله محل احتمالی حضور او را شناسایی کرده و به‌سرعت خانه موردنظر را تحت تعقیب قرار داد ولی پیش از رسیدن او به خانه موردنظر، سرانجام موریس در یک ایست بازرسی خیابانی به دام افتاده و دستگیر شد.

چالش سطل یخ به‌سرعت در حال گم کردن مسیر خود است و بیشتر به یک ملعبه رسانه‌ای برای نسل جوان تبدیل شده است و این موضوع نمی‌تواند چندان خوشایند باشد. بسیاری از افراد نسبت به هدر رفتن حجم بالای آب در این عملیات خرده می‌گیرند. حضور افراد مشهور در این چالش شاید بتواند مفید باشد زیرا هریک از این افراد می‌توانند مبلغ مناسبی را برای خیریه و مبارزه با بیماری ALS هدیه بدهند ولی هنگامی که یک کودک 14 ساله برای تحت تاثیر قرار دادن هم سن و سال‌هایش این کار را می‌کند عملا هیچ نیت خیری در پشت آن دیده نمی‌شود. همچنین موج این چالش به ایران نیز کشیده شده است که در ایران نیز هدف اصلی تقریبا گم شده است. نکته جالب اینجاست که در یک نظرسنجی انجام شده مشخص شد که نزدیک به نود درصد از افرادی که این چالش را انجام داده‌اند اصلا نمی‌دانند که بیماری ALS چیست!

همچنین موضوع دستگیری این مجرم به‌واسطه فیلم چالش سطل یخ او، بار دیگر صدای گروه‌های معترض به شرایط فرهنگی در وب را بلند کرده است و بسیاری معتقدند که باید فرهنگی جهانی برای نوع استفاده از ابزارهای تحت وب عمومی تصویب شود تا افراد جوان با محتوایی که برای آن‌ها مناسب نیست روبرو نشوند؛ و حضور افرادی مانند این مجرم در محیط‌های کنترل نشده عمومی می‌تواند موجب شود تا محتوایی که مناسب نیست در اختیار افراد مختلف قرار بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH