سهم 90 درصدی اپل از ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC طی سال 2023

بر اساس گزارش جدیدی که از کشور تایوان منتشر شده است؛ شرکت اپل تقریبا تمام ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC طی سال جاری میلادی را به خود اختصاص داده است.

ظاهرا TSMC در حدود 90 درصد ظرفیت تولید فرآیند 3 نانومتری خود طی سال 2023 را به غول کوپرتینویی اختصاص خواهد داد. این تراشه‌ها در دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک‌بوک‌های جدید اپل به‌کار گرفته خواهند شد. انتظار می‌رود که هر 2 تراشه A17 Bionic و M3 بر پایه فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید شوند.

سابقه گزارش‌های مربوط به سفارش اپل برای تراشه‌های 3 نانومتری به سال 2020 بازمی‌گردد. بنابراین بی‌تردید اپل از مدت‌ها قبل در صدد استفاده از فناوری فرآیند 3 نانومتری برای تولید تراشه‌های خود بوده است. بر اساس شایعات، گوشی‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه 3 نانومتری در بازار به‌شمار خواهند رفت.

به باور کارشناسان، فناوری 3 نانومتری موجب می‌شود تا تراشه A17 Bionic در مقایسه با تراشه 4 نانومتری A16 موجود در گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس از 15 درصد عملکرد بهتر و 35 درصد بهره‌وری انرژی بالاتر برخوردار باشد.

در بخش محصولات کامپیوتری نیز مدل‌ به‌روزرسانی شده مک‌بوک ایر 13 اینچی و آی‌مک جدید 24 اینچی احتمالا نخستین دستگاه‌های مجهز به تراشه M3 به‌شمار خواهند رفت. این تراشه نیز بر پایه فرآیند 3 نانومتری تولید خواهد شد.

در صورت تحقق سناریوی فوق انتظار می‌رود که در اواخر سال جاری میلادی شرکت‌های کوالکام، مدیاتک و سامسونگ برای تصاحب 10 درصد باقیمانده از ظرفیت تولید تراشه‌های 3 نانومتری TSMC با یکدیگر رقابت نمایند. این پدیده احتمالا بدان معناست که موجودی تراشه‌های 3 نانومتری پیشرفته برای گوشی‌های اندرویدی تا مدتی با محدودیت مواجه خواهد بود.

البته این اظهارات صرفا در حد حدس و گمان بوده و TSMC نهایتا می‌تواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. بنابراین بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقاتی روی خواهند داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH