چراغ سبز اتحادیه اروپا برای خریداری شرکت اکتیویژن توسط مایکروسافت

شرکت مایکروسافت ظاهرا موفق شده تا نگرانی اتحادیه اروپا در خصوص خریداری کمپانی Activision Blizzard King را کاهش دهد و چراغ سبز این نهاد بین‌المللی را دریافت نماید. با این‌حال معامله 68.7 میلیارد دلاری مایکروسافت هنوز موانعی را بر سر راه خود دارد.

به‌‌عنوان مثال آژانس رگولاتوری بریتانیا اخیرا با این معامله مخالفت نموده است. بعلاوه کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات‌متحده (FTC) نیز کماکان موافقت خود با انعقاد این قرارداد را اعلام نکرده است.

چراغ سبز اتحادیه اروپا با یک شرط همراه بوده است: مایکروسافت بایستی مجوز پخش بازی‌های اکتیویژن برای مدت 10 سال را در اختیار سرویس‌های رقیب در حوزه گیمینگ ابری بدهد. برد اسمیت؛ نایب رئیس مایکروسافت با انتشار توییتی به این موضوع اشاره نموده است.

ظاهرا این موضوع یکی از وعده‌های کلیدی بوده که اتحادیه اروپا در تحقق آن پیروز شده است. البته مایکروسافت سرویس استریم بازی مخصوص خود را در اختیار دارد؛ اما کاربران سرویس‌های رقیب در سراسر جهان اکنون اطمینان دارند که به بازی‌های فعلی و آینده اکتیویژن برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها کماکان دسترسی خواهند داشت.

موضوع جالب توجه اینکه نگرانی‌های آژانس‌های نظارتی اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز بر مقوله استریمینگ متمرکز بود. تحقیقات اتحادیه اروپا نشان داد که مایکروسافت برای امتناع از توزیع بازی‌های اکتیویژن برای کنسول‌های پلی‌استیشن شرکت سونی هیچ انگیزه‌ای ندارد. این استدلال با استناد به آمار منتشر شده مبنی بر وجود 4 کنسول پلی‌استیشن در برابر هر کنسول ایکس‌باکس در منطقه اقتصادی اروپا مطرح شده است.

بعلاوه حتی اگر مایکروسافت دسترسی سخت‌افزار پلی‌استیشن به بازی‌های اکتیویژن را مسدود نماید؛ در این‌صورت چنین اقدامی به فضای رقابت در بازار کنسول‌ها آسیب جدی وارد نخواهد کرد. بر اساس محتوای توافق، این بازی‌ها تحت هر شرایطی در سرویس‌های استریم غیر از مایکروسافت قابل دسترس خواهند بود.

در این میان نظر کمیسیون ارتباطات فدرال نیز مطرح است؛ اگرچه مایکروسافت حتی بدون تائید این نهاد نیز احتمالا می‌تواند معامله مذکور را نهایی کند. بت ویلکینسون؛ وکیل مایکروسافت مدعی شده که این معامله حتی بدون موافقت FTC نیز می‌تواند انجام شود. در واقع این قرارداد احتمالا بر اساس تائید قانون‌گذاران بریتانیا و اتحادیه اروپا نهایی خواهد شد؛ در حالی‌که سازمان رقابت و بازار بریتانیا پیش‌تر مخالفت خود را با انجام این معامله اعلام نموده است.

بعلاوه مایکروسافت علاوه بر جلب نظر مثبت اتحادیه اروپا موفق به دریافت چراغ سبز از کشورهای ژاپن، برزیل، عربستان سعودی، شیلی، آفریقای جنوبی و صربستان شده است. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تعهد مایکروسافت به اتحادیه اروپا موجب تغییر نظر سازمان رقابت و بازار بریتانیا خواهد شد یا خیر.

در کنار آژانس‌های رگولاتوری دولتی، تعدادی از رقبای مایکروسافت نیز در خصوص انجام چنین معامله‌ای مردد هستند. با این‌حال نینتندو اخیرا قراردادی 10 ساله را امضاء کرد که به موجب آن عناوین بزرگی نظیر Call of Duty در همان روز عرضه قابل دسترس خواهند بود. قراردادهای 10 ساله استریم با شرکت‌های انویدیا، Ubitus و Boosteroid منعقد شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH