قابلیت اولترا HDR به اندروید 14 اضافه شد!

هفته گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O جای خالی پیش نمایش اندروید 14 به وضوح احساس می‌شد اما در عوض گوگل از قابلیتی به نام Ultra HDR رونمایی کرد. با استفاده از این قابلیت، برنامه‌های سازگار در دستگاه‌های دارای اندروید 14، می‌توانند عکس‌ها را با طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها و روشنایی نشان دهند. از آنجایی گوشی‌های پرچمدار اندروید فناوری لازم برای اجرای Ultra HDR را در خود دارند، در صورتی که دستگاه خود را در ماه آگوست به آخرین نسخه اندروید به روزرسانی کنید، این ویژگی جدید را تجربه خواهید کرد. تصاویر Ultra HDR روشن‌تر، واقعی‌‌تر و رنگارنگ‌تر دیده می‌شوند.

به گفته فوربس، Ultra HDR توسط اپلیکیشن Google Photos پشتیبانی خواهد شد. توسعه دهندگان برنامه‌های شخص ثالث نیز خودشان باید در مورد پشتیبانی از این فناوری تصمیم بگیرند؛ اما از آنجایی که Adobe انجام این کار را برای آنها آسان می‌کند، اکثر برنامه‌های معروف احتمالاً از Ultra HDR پشتیبانی خواهند کرد. این فناوری با افزودن یک لایه اطلاعات اضافی به نام Gain Map به یک تصویر استاندارد jpeg کار می‌کند.

کمپانی Adobe، مالک این پتنت، درباره نحوه ایجاد نقشه‌های Gain و نحوه ذخیره آنها در یک فایل jpeg استاندارد توضیح می‌دهد: ” تصاویر بهینه‌سازی شده برای نمایشگرهای محدوده دینامیکی بالا (HDR) دارای نقاط برجسته‌تر و سایه‌های دقیق‌تر هستند که در نتیجه حس واقعی‌گرایی و تاثیرگذاری بیشتر را به همراه دارد.” Adobe اضافه می‌کند: مشکلی وجود دارد؛ ممکن است این تصاویر در دستگاه های مختلف متفاوت به نظر برسند.

این کمپانی در ادامه توضیح می‌دهد که چرا این اتفاق می‌افتد: دلایل متعددی وجود دارد، از جمله قابلیت‌های مختلف نمایشگرهای HDR و روش‌های مختلف مپینگ تصاویر که در نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها پیاده‌سازی شده‌اند. در نتیجه، تولیدکنندگان محتوای HDR نه می‌توانند کنترل کنند و نه پیش‌بینی کنند که تصاویرشان در برنامه‌های دیگر ظاهر می‌شود. نقشه Gain راه حلی برای این مشکل است زیرا “هر دو بازه دینامیکی استاندارد (SDR) و رندر‌های HDR را در یک تصویر واحد ترکیب می‌کند و در زمان نمایش، بین این دو به صورت داینامیک جابجا می‌شود.”

فناوری Ultra HDR با تکنولوژی‌های قدیمی‌تر هم سازگار است، به این معنی که برنامه‌هایی که از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند، می‌توانند تصویر را در حالت SDR نشان دهند. می‌توانید تفاوت این دو حالت را در تصویر زیر مشاهده کنید. در سمت چپ یک عکس در SDR است در حالی که تصویر روشن‌تر و واضح‌تر Ultra HDR در سمت راست قرار دارد. Google به توسعه دهندگان برنامه در بلاگ توسعه دهندگان اندروید می‌گوید که “در صورت تمایل به استفاده از رابط کاربری HDR در برنامه خودتان، رندر این تصاویر در رابط کاربری به صورت خودکار انجام می‌شود…”

Ultra HDR به زودی برای کسانی که نسخه بتای اندروید 14 را آزمایش می‌‌کنند عرضه می‌شود

بر اساس اعلامیه گوگل، Ultra HDR فقط تصاویر jpeg را پوشش می‌دهد، اما اپل هم فناوری مشابهی را در فرمت HEIC آیفون توسعه می‌دهد. Ultra HDR به زودی برای آزمایش‌ کنندگان نسخه بتای اندروید 14 عرضه خواهد شد. هرچند که برنامه اندروید 14 بتا با مشکلاتی همراه بوده اما انتشار نسخه جدید اندروید 14 بتای 2 گام بزرگی به جلو بوده است و انتظار داریم که نسخه پایدار این پلتفرم در ماه آینده منتشر شود. در واقع API‌های داخلی و خارجی و نحوه تعامل رابط کاربری نهایی شده‌اند.

با این حال، بهتر است اندروید 14 بتا را روی دستگاه اصلی و مورد استفاده روزانه خود نصب نکنید. اگر دوست دارید با Pixel 4a (5G) خودتان یا نسخه‌های جدیدتر این گوشی یک تجربه زود هنگام از سیستم عامل بعدی را داشته باشید، به وب‌سایت Android Beta در google.com/android/beta بروید یا روی این لینک ضربه بزنید. وقتی به وب‌سایت برنامه بتا رسیدید، روی مستطیلی تحت عنوان “View your eligible devices” کلیک کنید. سپس عکسی از مدل پیکسل خود با دکمه Opt-in در زیر آن مشاهده خواهید کرد. روی آن ضربه بزنید و دستورالعمل ها را دنبال کنید.

پس از چند دقیقه به Settings > System > System Update بروید تا گوشی خود را آپدیت کنید. به خاطر داشته باشید که بدون حذف شدن داده‌ها از دستگاه خود، نمی‌توانید از برنامه بتا خارج شوید اما هنگامی که نسخه نهایی اندروید 14 بر روی پیکسل شما نصب شد، برای مدت محدودی می‌توانید بدون از دست دادن اطلاعات گوشی از برنامه بتا خارج شوید. فراموش نکنید قبل از دانلود هر نرم افزار بتا، از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH