سامسونگ در حال از دست دادن برتری مطلق خود در بازار گوشی‌های تاشو است

در گذشته، صنعت موبایل با وضعیت نگران‌کننده‌ای مواجه بود و پس از افت چشمگیر فروش گوشی‌های هوشمند طی چند فصل متوالی، گوشی‌های تاشو تقریبا تنها نقطه امید برای بهبود اوضاع قلمداد می‌شدند. با رونمایی اپل از آیفون تاشو در آینده، بازار گوشی‌های موبایل احتمالا به روزهای خوب خود بازخواهد گشت.

محصولاتی که پیش‌تر از فروش بالایی برخوردار بودند؛ اکنون با استقبال چشمگیری مواجه نمی‌شوند. میزان فروش جهانی گوشی‌های هوشمند برای دومین دوره 3 ماهه متوالی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چنین پتانسیل عظیمی برای رشد به کجا رفت؟

بر اساس اعلام راس یانگ؛ مدیرعامل موسسه Display Supply Chain Consultants در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس 2023 مجموعا 2.1 میلیون دستگاه تاشو در سراسر جهان فروخته شده است؛ در حالی‌که این رقم در 3 ماهه نخست سال 2022 برابر با 2.22 میلیون دستگاه بود. چنین کاهشی احتمالا چندان نگران‌کننده به‌نظر نمی‌رسد؛ خصوصا اینکه بر اساس اعلام شرکت‌های تحلیل‌گر، میزان فروش کلی گوشی‌های هوشمند در بازه زمانی مشابه با افت 13 درصدی مواجه شده است.

اما بر اساس برآورد موسسه Display Supply Chain Consultants فروش 2.22 میلیون دستگاهی گوشی‌های تاشو در 3 ماهه نخست سال 2022 نسبت به 3 ماهه نخست سال 2021 رشد خیره‌کننده‌ 571 درصدی را تجربه کرده است.

مشاهده چنین افت قابل توجهی به‌صورت ناگهانی حیرت‌انگیز است. اگرچه در 3 ماهه چهارم سال 2022 اوضاع بسیار وخیم‌تر بود. فروش گوشی‌های هوشمند طی این دوره در مقایسه با 3 ماهه سوم سال 2022 حدودا 48 درصد و در مقایسه با 3 ماهه چهارم 2021 تقریبا 26 درصد کاهش پیدا کرد.

اگرچه در جدول فروشندگان، سامسونگ همچنان با برتری نسبی از سایر رقبا پیشی گرفته است؛ اما میزان فروش این برند کره‌ای به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ از 1.6 میلیون دستگاه در 3 ماهه نخست سال گذشته میلادی به کمتر از 1 میلیون واحد در حد فاصل ماه‌های ژانویه تا مارس امسال رسید.

سامسونگ با تولید گوشی‌های تاشو بسیار موفق گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فلیپ 4 سهم 45 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. اما رشد چشمگیر سهم اوپو از بازار موجب نگرانی سامسونگ شده است. اوپو در 3 ماهه نخست سال 2022 در جایگاه سوم قرار داشت و اکنون با کسب سهم چشمگیر 21 درصدی از بازار گوشی‌های تاشو رتبه دوم را تصاحب نموده است.

تبدیل شدن گلکسی زد فلیپ 4 به پرفروش‌ترین‌ گوشی تاشو در 3 ماهه نخست سال 2023 چندان مایه تعجب نیست. اما هواوی Pocket S جدیدترین دستگاهی است که رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. گلکسی زد فولد 4 در رتبه سوم جای گرفته و اوپو فایند N2 فلیپ نیز جایگاه چهارم را کسب کرده است.

نکته قابل تامل اینکه سهم 27 درصدی گلکسی زد فلیپ 4 در بازار نسبت به سهم 47 درصدی گلکسی زد فلیپ 3 طی سال میلادی گذشته به میزان قابل‌توجهی کمتر است. بی‌تردید این موضوع خبری نیست که سامسونگ از شنیدن آن خوشحال باشد. این موضوع احتمالا یکی از دلایل کلیدی است که تصمیم سامسونگ مبنی بر عرضه پیش از موعد گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فلیپ 5 را به خوبی توجیه می‌کند.

البته عرضه تجاری گوشی‌های تاشو آینده با اختلاف زمانی 2 هفته یا بیش‌تر احتمالا تنها به مقابله سامسونگ با سری آیفون 15 اپل تا حدی کمک خواهد کرد؛ خصوصا اینکه گلکسی زد فولد 5 در بسیاری از جوانب به مدل نسل قبلی نه‌چندان موفق خود شباهت داشته و پیشرفت‌های نسبتا محدودی را برای خریداران به ارمغان خواهد آورد.

در عین‌حال انتظار می‌رود که گلکسی زد فلیپ 5 با پیشرفت‌های چشمگیر در نمایشگر خارجی عرضه شده و مجهز به یک پنل خارجی با اندازه بسیار بزرگ‌تر باشد. اگرچه با وجود تشدید رقابت مستقیم از جانب برندهایی مانند موتورولا، اوپو، ویوو و وان‌پلاس بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که این موضوع تا چه اندازه برای کاربران، تحول‌آفرین قلمداد خواهد شد.

همچنین جالب خواهد بود که ببینیم عرضه نخستین گوشی پیکسلی تاشو گوگل به بازار چه پیامدهایی را به‌دنبال خواهد داشت. همچنین بایستی منتظر ماند و دید که آیا غول جستجوگر می‌تواند 5 تولیدکننده برتر گوشی‌های تاشو در بازار جهانی شامل سامسونگ، اوپو، آنر، هواوی و شیائومی را شکست دهد یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH