معرفی بهترین سایت‌ها برای دانلود ایمن فایل APK برنامه‌های اندروید

به جای گوگل پلی می‌توانید به صورت ایمن از وبسایت‌هایی که معرفی کرده‌ایم برنامه APK اندروید را دانلود و نصب کنید.

دلایل زیاد وجود دارد که شما نخواهید از گوگل‌پلی یا دیگر مارکت‌های اندروید برای دانلود اپلیکیشن مورد نظر خود استفاده کنید.

یکی از موارد فیلترینگ و در دسترس نبودن گوگل‌پلی در ایران است. از وقتی گوگل‌پلی فیلتر شده کاربران زیادی برای دانلود برنامه مورد نظر خود به سراغ روش‌های جایگزین رفته‌اند.

همچنین گاهی اوقات یک برنامه‌ اندروید در فروشگاه گوگل‌پلی در دسترس نیست. این موضوع ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد: شاید برنامه برای منطقه جغرافیایی شما مسدود شده باشد، اتفاقی که مکررا برای کاربران ایرانی رخ می‌دهد، یا این که توسعه دهنده آن را حذف کرده باشد.

همچنین ممکن است به دنبال یک نسخه خاص از اپلیکیشن مورد نظر خود باشید، در حالی که در مارکت‌های اندروید همواره می‌توانید آخرین نسخه را نصب کنید.

اما حتی زمانی که یک برنامه از طریق روش‌های معمول در دسترس نیست راه‌هایی برای نصب آن بر روی دستگاه خود دارید. دانلود فایل برنامه با فرمت APK و نصب آن یکی از روش‌های متداول و محبوب داشتن برنامه مورد نظر است.

دانلود برنامه APK اندروید

فرمت فایل اندروید، APK (مخفف Android Package Kit) نام دارد و روش اصلی توزیع و نصب برنامه‌های اندروید است. در واقع با دانلود یک برنامه از گوگل پلی، یک فایل APK را در پس‌زمینه دانلود و اجرا می‌کنید، اما به خود فایل دسترسی ندارید.

از آنجایی که فایل‌های APK، برنامه‌ها را روی سیستم شما نصب می‌کنند، می‌توانند یک تهدید امنیتی جدی ایجاد کنند. شخصی با اهداف مخرب می‌تواند APK را قبل از نصب آن تغییر دهد و از آن به عنوان تروجان برای نصب و اجرای بدافزارها استفاده کند.

بنابراین، اگر فایل‌های APK را از خارج از پلی استور دانلود می‌کنید، باید مطمئن شوید که سایتی که استفاده می‌کنید قابل اعتماد است. سیستم امنیتی Google Play Protect هر برنامه‌ای را که در آن قرار می‌گیرد اسکن می‌کند، اما سایت‌های دانلود برنامه باید بتوانند آنها را به‌طور کامل بررسی کنند و علاوه بر این دارای سابقه امنیت و قابلیت اطمینان باشند.

چندین سایت، فایل‌های APK را برای دانلود ارائه می‌کنند که برخی از آنها برتری‌هایی نسبت به دیگران دارند، بنابراین اگر می‌خواهید با بهترین سایت‌ها برای دانلود ایمن فایل‌های APK آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

ما در ادامه چند سایت فیلتر نشده و چند سایت مطرح فیلتر شده را برای دانلود اپلیکیشن‌های اندروید در اختیار شما قرار می‌دهیم. متاسفانه سایت‌های فیلترنشده قابل اطمینان‌تر هستند ولی برای استفاده از آن‌ها باید VPN داشته باشید.

به این ترتیب ابتدا از سایت‌‌های فیلترنشده آغاز می‌کنیم.

سایت‌هایی در دسترس برای دانلود برنامه APK اندروید:

سایت F-Droid

یکی از سایت‌های خوب برای دانلود برنامه‌های اندروید، F-Droid است که در ارائه برنامه‌های رایگان و منبع باز (FOSS) برای اندروید تخصص دارد. این سایت برای کسانی که از بابت حفظ حریم خصوصی نگرانی دارند، یک انتخاب عالی است. F-Droid در مورد آنچه که هنگام دانلود دریافت می‌کنید کاملاً شفاف است و برای هر برنامه، “anti-features” (ضد ویژگی‌ها) را فهرست می‌کند که ویژگی‌های منفی آن از قبیل تبلیغات، امکان ردیابی و حتی نگرانی‌های امنیتی بالقوه را شامل می‌شود.

در اینجا نسبت به سایر سایت‌های موجود در لیست ما برنامه‌های کمتری وجود دارد، اگرچه تعداد آنها هنوز به هزاران می‌رسد. به دلایل مختلف برخی از اپلیکیشن‌های موجود در F-Droid را در پلی‌استور پیدا نخواهید کرد.

دانلود برنامه apk

می‌توانید فایل‌های APK را مستقیماً از سایت دانلود کنید، اما این برنامه با کلاینت خاص خود نیز ارائه می‌شود که فرآیندهای یافتن، نصب و به‌روزرسانی را برای شما ساده می‌کند. این ویژگی، F-Droid را به یکی از بهترین جایگزین‌ها برای پلی‌استور تبدیل کنید.

سایت APKBe

سایت APKBe که قبلا به نام APKHere شناخته می‌شد، بهترین مکان برای دانلود فایل های APK به زبان‌های خارجی است که در پلی‌استور گوگل در منطقه شما موجود نیستند. مطمئناً، محتوای انگلیسی زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن جستجو کنید، با این حال، APK آلمانی، APK چینی، APK روسی و بسیاری موارد دیگر را نیز خواهید یافت.

دانلود برنامه apk

هرچند فایل‌های APK موجود در APKBe باید ایمن باشند، ما نمی‌توانیم امنیت تعدادی از برنامه‌ها (خود برنامه‌ها، نه فایل‌های APK ) را تضمین کنیم. چین و روسیه در زمینه اقدامات امنیتی و حفظ حریم خصوصی خوشنام نیستند، بنابراین باید احتیاط کنید و قبل از نصب هر یک از آنها بر روی دستگاه خود، تحقیقات کافی را انجام دهید.

سایت SlideME

سایت SlideME یکی دیگر از جایگزین‌های پلی‌استور است که برنامه‌های رایگان و پولی را برای دستگاه‌های اندرویدی ارائه می‌دهد.  توسعه دهندگان نیز می‌توانند از SlideME برای کسب درآمد از برنامه‌های خود و دستیابی به بازار گسترده‌تر استفاده کنند. به علاوه، توسعه‌ دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را بدون هیچ هزینه‌ای روی این پلتفرم آپلود کنند.

دانلود برنامه apk

صفحه اصلی با یک نوار جستجو به شما امکان می‌دهد عنوان برنامه را تایپ کنید. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی تب‌های محبوب، به روز شده یا آخرین، برنامه‌ها را مرور کنید.

صفحه اصلی SlideME فهرست منظمی از برنامه‌ها را با جزئیاتی مانند تعداد بارگیری‌ها، رتبه‌بندی بر اساس ستاره‌ها، دسته‌بندی موضوعی و شماره نسخه نمایش می‌دهد.

فروشگاه Amazon Appstore

فروشگاه Appstore آمازون با تمام دستگاه‌های آمازون فایر مانند Kindle، Fire Tablet و Fire Phone سازگار است. با این حال، با تمام دستگاه‌های اندرویدی که روی سیستم عامل اندروید 5.0 یا بالاتر اجرا می‌شوند نیز کار می‌کند. اگر ویندوز 11 دارید، می‌توانید به این فروشگاه در مایکروسافت نیز دسترسی داشته باشید.

می‌توانید به سرعت در میان بسیاری از (صدها هزار) برنامه‌ها و بازی‌ها جستجو کنید و مستقیماً خرید و دانلود کنید. موتور توصیه آمازون به شما امکان می‌دهد بازی‌ها و برنامه‌های جدید را جستجو و کشف کنید.

مزیت فروشگاه Appstore آمازون نسبت به پلی‌استور گوگل امکان به دست آوردن سکه‌های آمازون است. با سکه‌های آمازون، می‌توانید تا 20 درصد در خریدهای مختلف درون بازی و درون برنامه‌ای تخفیف بگیرید.

فروشگاه Aurora Store

فروشگاه Aurora Store یکی دیگر از جایگزین‌های منبع باز پلی‌استور با هزاران برنامه و بازی فوق‌العاده است که به صورت رایگان در دسترس هستند. رابط کاربری تمیز و منحصر به فردش هم بهتر از فروشگاه گوگل است. همچنین دارای تم تیره و استایل‌های مختلف است.

دانلود برنامه apk

این فروشگاه به حریم خصوصی کاربران احترام می‌گذارد و هیچ گونه اطلاعات شخصی را جمع‌آوری نمی‌کند. همچنین به اصول و قواعد شفافیت اعتقاد دارد، به همین دلیل است که برنامه‌های آن تبلیغات ندارند.

فروشگاه Aurora از ورود به صورت ناشناس، حالت تاریک/روشن، برنامه‌های Filter F-Droid و غیره پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها به تجربه کاربری قدرتمند فروشگاه می‌افزایند. می‌توانید از آن برای جستجوی برنامه‌ها، به‌روزرسانی برنامه‌های موجود، دانلود برنامه‌های جدید و موارد دیگر استفاده کنید.

سایت‌های فیلترشده برای دانلود برنامه APK اندروید:

اما به سراغ سایت‌هایی برویم که هم آرشیو گسترده‌تر و هم قابلیت‌های متنوع‌تری دارند اما در ایران فیلتر هستند. برای دسترسی به این سایت‌ها باید از سد فیلترینگ عبور کنید.

سایت APKMirror

احتمالا بهترین سایت دانلود برنامه اندروید، APKMirror است. مالک و اداره کننده آن همان تیمی است که سایت خبری پرخواننده اندروید، Android Police را تاسیس کرده است و به همین دلیل از نظر امنیت آن جای نگرانی وجود ندارد.

از نقطه نظر امنیتی، APKMirror یک سری سیاست‌های سخت‌گیرانه دارد:

کارکنان این سایت تمام فایل‌های APK آپلود شده را قبل از انتشار بررسی و تأیید می‌کنند و امضاهای رمزنگاری شده نسخه‌های جدید برنامه‌ها را با نسخه‌های قبلی مطابقت می‌دهند (برای اطمینان از اینکه توسعه دهندگان واقعی آنها را امضا کرده‌اند).
برنامه‌های کاملاً جدید نیز با سایر برنامه‌های همان توسعه‌دهنده مطابقت داده می‌شوند تا اصالت و قانونی بودن آنها تأیید شود.دانلود برنامه apkنکته اصلی این است که اگر APKMirror نتواند اعتبار یک فایل APK را تأیید کند، فایل را منتشر نخواهد کرد. به همین دلیل، هیچ فایل APK مود شده، برنامه غیرقانونی یا برنامه پولی را در سایت پیدا نخواهید کرد.

برای هر برنامه، می‌توانید نسخه‌های قدیمی‌تر را بگیرید، اطلاعات استخراج‌شده از گوگل پلی را ببینید و به فهرستی از برنامه‌های مرتبط دسترسی پیدا کنید. اگر برنامه‌ای که از APKMirror نصب می‌کنید، به‌روزرسانی از گوگل پلی دریافت کند، به‌طور خودکار به آخرین نسخه ارتقا می‌یابد.

سایت APKPure

بزرگترین رقیب اصلی APKMirror مسلماً APKPure است. این دو سایت تقریباً در یک زمان راه‌اندازی شدند. همانند قبلی، این سایت هم از روش‌های امنیتی دقیق پیروی می‌کند تا مطمئن شود همه APK‌هایی که ذخیره می‌کنید ایمن و عاری از ویروس هستند.

این سایت، قبل از انتشار با استفاده از SHA1، قانونی بودن همه برنامه‌ها را تأیید می‌کند تا مطمئن شود گواهی آنها امن است. امضاهای رمزنگاری برای نسخه‌های جدید برنامه‌ها باید با ورژن‌های منتشر شده قبلی مطابقت داشته باشند. به همین ترتیب، برنامه‌های کاملاً جدید هم باید مطابق با نرم‌افزارهای دیگر همان توسعه‌دهنده باشند.

دانلود برنامه apk

اگر APKPure در مورد امنیت یا منشا یک برنامه شک داشته باشد، آن را در سایت منتشر نخواهد کرد. هیچ گونه فایل APK مود شده‌ای در APKPure وجود ندارد. این سایت اسکرین‌شات‌ها، توضیحات برنامه و داده‌های کلی را مستقیماً از گوگل می‌گیرد. همچنین‌ اگر به دلیل یک سری از ویژگی‌ها یا اشکالات نسخه جدید می‌خواهید به نسخه قدیمی‌تر برگردید، فهرستی از نسخه‌های قبلی برنامه در دسترس قرار دارد.

یک اپلیکیشن اندروید نیز برای APKPure، موجود است. برای نصب آن باید برنامه را دانلود کنید، اما پس از راه‌اندازی و اجرا می‌تواند به عنوان جایگزینی برای گوگل پلی عمل کند.

سایت APK Downloader

ما APKMirror و APKPure را برای دانلود اکثر برنامه‌ها و F-Droid را برای جایگزین‌های منبع باز دوست داریم. در حقیقت، شما هرگز نباید واقعاً دلیلی برای رفتن به سایت دیگری داشته باشید. اما در هر صورت چند گزینه دیگر را به شما معرفی می‌کنیم.

دانلود برنامه apk

اول از همه، APK Downloader است. در اینجا همه فایل‌های APK از فروشگاه پلی استور استخراج شده‌اند تا بتوانید از امنیت و ایمنی آنها اطمینان داشته باشید. همانند سایر سایت‌های موجود در این لیست، متا دیتا (توضیحات برنامه و داده‌های کلی) نیز وجود دارد، به این معنی که در صورت تمایل می‌توانید پلی‌استور را کاملاً کنار بگذارید.

سایت Aptoide

یکی دیگر از غول‌های دنیای دانلود APK، سایت Aptoide است که بیش از 200 میلیون کاربر  و شش میلیارد بار دانلود دارد. مانند APKPure، این سایت یک برنامه اندروید برای دسترسی به فروشگاه ارائه می‌دهد تا از طریق آن، فایل‌های APK، مستقیماً روی دستگاه اندروید دانلود شوند.

این شرکت همچنین یکی از اولین‌هایی بود که فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال را پذیرفت. توکن سایت به نام AppCoins، به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا سهم درآمد خود را افزایش دهند.

چرا Aptoide در بالای لیست ما قرار ندارد؟چون که به کاربران اجازه می‌دهد فروشگاه‌های خود را مدیریت کنند؛ بنابراین APK‌های مود شده می‌توانند روی پلتفرم قرار گیرند. آنها به خوبی علامت گذاری شده‌اند، اما اگر توجه نکنید، ممکن است به طور تصادفی یکی را دانلود کنید.

سایت APKMonk

یکی دیگر از سایت‌های محبوب دانلود برنامه‌های اندروید، APKMonk است. این سایت تمرکز زیادی روی بازی دارد و بازی‌های پرطرفدار در حال حاضر در مرکز صفحه اصلی سایت قرار دارند.

ما فکر می‌کنیم APKMonk برای استفاده بی‌خطر است. وقتی روی یک فهرست کلیک می‌کنید، تمام نسخه‌های قبلی برنامه، ابرداده‌های استخراج‌شده از فروشگاه گوگل پلی، تصاویر برنامه و پیوندهایی به فهرست اصلی فروشگاه را مشاهده خواهید کرد. این سایت قبل از اجازه دادن به یک برنامه برای قرارگیری روی پلت‌فرم خود، بررسی‌های خاصی را برای تشخیص بدافزار انجام می‌دهد.

همچنین می‌توانید از APKMonk برای دانلود برنامه‌های عادی استفاده کنید. باز هم، آنها در دسته‌های محبوب و پرطرفدار سازماندهی می‌شوند.

هنگام استفاده از سایت‌های دانلود برنامه اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید

مهم نیست که فایل APK خود را از کجا دانلود می‌کنید، همیشه باید مسئولیت ویژگی‌های ناخواسته آن را بپذیرید. همچنین وسوسه نشوید که برنامه‌های پولی را به‌صورت رایگان دانلود کنید؛ این کار نه تنها اشتباه است، بلکه رایج‌ترین روشی است که بدافزار وارد تلفن‌های اندروید می‌شود.

چندین سرویس وجود دارند که می‌توانند فایل‌های APK را برای یافتن بدافزار اسکن کنند. ما استفاده از ابزارهای MetaDefender و VirusTotal را از طریق کشیدن و رها کردن توصیه می‌کنیم. در حالی که در اکثر مواقع به نرم افزار آنتی ویروس در اندروید نیاز نیست، اگر فایل‌های APK زیادی دانلود می‌کنید، بهتر است یک برنامه محافظ روی گوشی خود نصب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH