رتبه اول ایران در گوشی‌های آلوده و استفاده از اپلیکیشن‌های ناایمن

طبق گزارش جدید شرکت کسپرسکی از سه ماهه ابتدایی سال 2022، مردم ایران و چین به جهت استفاده نرم‌افزارهای ناایمن، آلوده‌ترین تلفن‌های همراه در جهان را دارند.

در این گزارش اشاره شده که 35.2 درصد گوشی‌های داخل ایران به بدافزارهای مختلف آلوده‌ هستند، یعنی تقریبا از هر سه گوشی، یک تلفن همراه آلوده است. بیشترین تهدیدی که در گوشی کاربران ایرانی دیده می‌شود، ابزارهای تبلیغاتی مربوط به گروه‌های Notifyer و Fyben است.

پس از ایران، کشور چین با 26.8 درصد گوشی آلوده، دومین کشور جهان از این نظر است، البته با توجه به جمعیت میلیاردی چین، 26 درصد گوشی آلوده به معنای میلیون‌ها تلفن همراه ناایمن در این کشور است. پس از چین، یمن، عمان، عربستان صعودی، الجزایر، آرژانتین، برزیل، اکوادر و مراکش در رتبه‌های دیگر قرار دارند.

تفاوت عمده میان کاربران ایرانی یا چینی با کاربران دیگر کشورهای جهان وجود فیلترینگ گسترده در این کشورها است، مردم ایران به واسطه فیلترینگ از تعداد زیادی VPN غیررسمی و عمدتا رایگان برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند که موجب می‌شود میزان نفوذ‌پذیری و ناایمن بودن گوشی‌ها افزایش پیدا کند.

همچنین نصب برنامه‌های غیر رسمی برای دور زدن فیلترینگ یا برای استفاده رایگان از اپ‌های پولی، همچنین برنامه‌های واسط و اپلیکیشن‌هایی از این دست که عمدتا دارای بدافزارهای مختلف هستند، باعث آلودگی تلفن‌های همراه در ایران و چین شده است.

تبدیل کاربران ایرانی به زامبی

نصب بعضی از اپلیکیشن‌ها، کاربران را ناخواسته تبدیل به عاملان یک تهاجم سایبری می‌کند. به این کاربران اصطلاحا بات‌نت یا زامبی می‌گویند. در این روش به جای آن که مهاجم از یک نقطه به هدف خود حمله کند، با استفاده از بات‌نت‌ها یا همان زامبی‌ها از چند هزار نقطه به هدف خود حمله‌ور می‌شود.

این درحالی است بات‌نت‌ها خود نمی‌دانند که به عنوان زامبی در یک حمله سایبری شرکت کرده‌اند، درواقع این کار نادانسته رخ می‌دهد. بسیاری از کاربران ایرانی با نصب اپلیکیشن‌های ناامن و بدافزارها  که در ظاهر به مردم سرویس می‌دهند، در این حملات نقش دارند.

بسیاری از حملات DDoS با سواستفاده از MTProxyهای تلگرام رخ می‌دهد و افرادی که از این پروکسی‌ها استفاده می‌کنند احتمالا یک بات‌نت یا زامبی هستند.

اپ‌استورها خود منبع گسترش بدافزارها هستند

طبق این گزارش، بسیاری از فروشگاه‌های رسمی نرم‌افزاری و مارکت‌های اندرویدی، اپلیکیشن‌های مضر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کاربران برای دانلود یک برنامه باید توجه داشته باشند که رتبه‌بندی‌های این برنامه‌ها می‌تواند اغراق شده باشد. حتی نظرات جعلی ممکن است در مورد آنها در اپ‌استورها دیده شود که طبق انتظار نظرات مثبتی هستند.

بنابراین مهم‌ترین کاری که در برابر آلوده شدن گوشی‌ها می‌توان انجام داد، افزایش دانش سایبری کاربران است. آلوده‌شدن موبایل و سایر دیوایس‌های مورد استفاده کاربران به روش‌های مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد.

 

1 در مورد “رتبه اول ایران در گوشی‌های آلوده و استفاده از اپلیکیشن‌های ناایمن”

  1. وقتی که مارکت ایرانی اندروید به بد افزار معروف شده «بازار» و «مایکت» و… دیگه چه توقعی میشه داشت… همینجوریش این مملکت چغندر رو سیاسیش کرده، دست روی هر اپلیکیشن ایرانی بزاری همه جاسوسی هست حتی کُدهای آپ و غیره…. بعد میان مستند درست میکنن از گوگل و یاهو که ایناها جاسوسی هستن،،، =))) بابا ایناها خب طبیعیه جاسوسی باشن چون کل جهان داره ازشون استفاده میکنه و بخاطر امنیت کشور خودشون باید رعایت کنن اونم توی چارچوب آزادی و رفاه خود مملکت و مردمشون،،، نکه تو از لاخ موی یک زن نمیگذری و از هر ذره ای برای بدبخت کردن مردم استفاده کردین

    1
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH