متا عملکرد خود در زمینه الگوریتم‌های هوش مصنوعی و داده‌های کاربران را شفاف‌تر خواهد کرد

پلتفرم‌های رسانه اجتماعی از مدت‌ها قبل به منظور بهبود تجربه کاربران به استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی متکی هستند. اما عملکرد درونی این الگوریتم‌ها غالبا در حد یک راز باقی مانده است.

متا؛ شرکت مالک فیس‌بوک و اینستاگرام اخیرا در راستای تلاش‌های خود برای افزایش شفافیت و ارائه درکی عمیق‌تر به کاربران در خصوص نحوه تاثیرگذاری هوش مصنوعی و استفاده از داده‌های آنها از مجموعه‌ای از ابتکارات جدید رونمایی کرده است. در ادامه به بررسی تلاش‌های متا برای توانمندسازی کاربران و رفع نگرانی‌های موجود در رابطه با هوش مصنوعی می‌پردازیم.

در حال حاضر مقرراتی پیرامون مقوله هوش مصنوعی تنظیم شده است. متا با معرفی 22 کارت آموزشی که مکانیسم‌های کنترل محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی در پلتفرم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام را روشن می‌کند؛ یک گام مهم روبه جلو را برداشته است. این کارت‌ها به صراحت نحوه تاثیرگذاری الگوریتم‌های هوش مصنوعی بر صفحه Discover و پیشنهاد فالو کردن برخی کاربران خاص را تشریح می‌کنند.

متا قصد دارد تا طی هفته‌های آینده توضیحات خود در رابطه با ویژگی‌هایی مانند “چرا این مقاله را مشاهده می‌کنم” را گسترش داده و آگاهی کاربران در زمینه منطق پشت پرده محتوای نمایش داده شده را افزایش دهد. متا با اذعان به نیاز کاربران به استقلال از ویژگی کنترل متمرکز رونمایی کرده است. این مشخصه به کاربران امکان می‌دهد تا تنظیمات محتوایی منتخب خود را در پلتفرم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام اعمال نمایند.

در گذشته اینستاگرام به کاربران امکان می‌داد تا عدم علاقه‌مندی خود به برخی پست‌های خاص را ابراز کنند. در نتیجه این پلتفرم توصیه‌های محتوایی متنوعی را ارائه می‌کرد. با این‌حال کاربران به‌زودی توانایی انتخاب فعالانه محتوای مورد علاقه خود را کسب خواهند کرد. این موضوع امکان تجربه محتوای شخصی‌تر و متناسب‌تر را فراهم می‌کند.

متا قصد دارد تا در آینده یک اکوسیستم محتوایی غنی‌تر و قابل تنظیم‌تر را در اختیار کاربران قرار دهد. نیک کلگ؛ رئیس واحد امور بین‌الملل متا به پتانسیل تحول‌آفرین و مخاطرات مرتبط با فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی مولد اشاره نموده است. متا با تقویت ذهنیت باز و تعهد به شفافیت قصد دارد تا نگرانی‌های کاربران را به نحوی موثر مدیریت نماید.

شایان به ذکر است که مارک زاکربرگ؛ مدیرعامل متا حمایت خود از مقررات مصوب اتحادیه اروپا در زمینه فناوری هوش مصنوعی را علنا اعلام نموده است. متا با اقدامات ابتکاری خود در زمینه شفافیت و همکاری مداوم با نهادهای نظارتی تلاش می‌کند تا میان نوآوری‌های تکنولوژیک و توانمندسازی کاربران در چشم‌انداز هوش مصنوعی، نوعی توازن ظریف را برقرار نماید.

اقدامات اخیر متا به‌عنوان گامی امیدوارکننده در جهت توانمندسازی کاربران، ارائه نگرشی عمیق‌تر در زمینه مدیریت محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی و امکان کنترل بیش‌تر تجارب رسانه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام قلمداد می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH