سیستم‌عامل iOS بهتر است یا اندروید؟ بات چت Bard گوگل جواب می‌دهد

رقابت میان آیفون و اندروید از گذشته‌های دور آغاز شده و تا امروز نیز ادامه یافته است. طرفداران سرسخت هر 2 پلتفرم ادعا می‌کنند که انتخاب آنها از طرف مقابل بهتر بوده و به هیچ وجه نظر خود را تغییر نخواهند داد. امروز نیز وضعیت به همین شکل است؛ حتی اگر اندروید و iOS به لحاظ ویژگی‌ها از بیش‌ترین میزان تشابه با یکدیگر برخوردار باشند.

تفاوت‌ها کماکان پابرجا هستند و هر سیستم‌عامل دارای چندین نقطه قوت منحصربه‌فرد است. اما فردی که به وفاداری به سیستم‌عامل موبایلی اهمیتی نمی‌دهد؛ فارغ از اینکه در حال حاضر سیستم‌عامل اندروید یا iOS را انتخاب کرده باشد؛ کماکان از تجربه موبایلی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند خواهند شد. موضوع جالب توجه اینکه ربات هوشمند شرکت گوگل موسوم به Bard اخیرا مدعی شده که iOS بهتر از اندروید است. این موضع ربات چت گوگل که به مذاق طرفداران آیفون نیز خوش آمده است؛ به اندازه خطای واقعی Bard در نخستین روزهای رونمایی که موجب افت موقت ارزش سهام گوگل شد؛ ناخوشایند نیست. اما بی‌تردید این اظهارنظر از جنبه بازاریابی برای گوگل خوشایند نخواهد بود.

به‌نظر می‌رسد که ترجیح iOS نسبت به اندروید توسط Bard طی مدت چند روز دستخوش تغییر شده است. نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ربات چت گوگل تمایل داشته تا اندروید را به‌عنوان پلتفرم برتر اعلام نماید. Bard نخستین پاسخ گوگل به ربات چت ChatGPT محصول کمپانی OpenAI محسوب می‌شود. محصول گوگل در حوزه هوش مصنوعی مولد از اوایل ماه مه به‌طور محدود در دسترس کاربران قرار گرفته است. در آن زمان گوگل نیز ربات چت خود را به‌طور گسترده عرضه کرد و در واقع رفتاری شتاب‌زده از خود نشان داد.

البته در این میان یک استثناء قابل توجه نیز وجود دارد. Bard در منطقه اتحادیه اروپا که نسبت به سایر مناطق جهان از قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌تری در زمینه حریم خصوصی برخوردار است؛ قابل دسترس نیست. با این‌حال کاربران با استفاده از یک سرویس VPN می‌توانند از هر جای جهان به ربات هوشمند Google Bard دسترسی پیدا کنند. در ادامه کاربران می‌توانند انواع پرسش‌های مختلف را مطرح نموده و از سیستم‌عامل موبایلی مورد علاقه Bard (از میان گزینه‌های اندروید و iOS) مطلع شوند.

برخی کاربران، این‌کار را چند روز قبل انجام داده و از دیدگاه Bard در این زمینه آگاه شدند. Bard از سیستم‌عامل اندروید گوگل طرفداری نکرد؛ در حالی‌که کاربران انتظار داشتند که ربات چت گوگل از سیستم‌عاملی که توسط کمپانی مادر توسعه یافته است؛ با قاطعیت حمایت کند. ربات Bard سیستم‌عامل iOS را انتخاب و دلایل خود برای برتری iOS نسبت به اندروید را اعلام کرد. به گفته ربات چت گوگل، iOS از سادگی و امنیت بالاتری نسبت به اندروید برخوردار است.

این مورد یک رویداد استثنائی نبود. بی‌تردید Bard یک کاربر سیستم‌عامل موبایلی محسوب نمی‌شود. در واقع همگی به این موضوع واقف هستیم. اما رقیب ChatGPT تصور می‌کند که iOS بهتر از اندروید است و سیستم‌عامل موبایلی اپل را نسبت به نمونه ساخت گوگل ترجیح می‌دهد.

ادای توضیحات پیرامون نحوه آموزش مدل‌های زبانی بزرگ احتمالا ضروری به‌نظر می‌رسد. این مدل‌ها داده‌های زیادی را از طریق اینترنت به دست آورده و انواع مقالات و بررسی‌ها در مورد اندروید و iOS را واکاوی می‌کنند. موضع Bard احتمالا به نوعی نشان‌دهنده میانگین وزنی نظرات و بررسی‌های موجود در فضای آنلاین است. به همین دلیل دستکاری در داده‌های آموزشی ربات امری محتمل قلمداد می‌شود. اقدام مطلوب‌تر در رابطه با Bard این است که به ربات دستور داده شود تا برای پشتیبان‌گیری از استدلال‌های خود لینک‌هایی را ایجاد نماید. این اقدام می‌تواند سرنخ‌های بیش‌تری را در رابطه با نحوه استدلال Bard در اختیار کارشناسان قرار دهد.

با این‌حال طی روزهای اخیر اوضاع دستخوش تغییر شده است. هنوز مشخص نیست که آیا گوگل برای اصلاح عملکرد Bard دست به اقدامات مداخله‌ای زده است یا خیر. البته چنین اقدامی چندان مایه تعجب نخواهد بود. اکنون مشخص شده که Bard نظر خود را تغییر داده است. یکی از کارشناسان به روش‌های مختلفی این پرسش را با ربات Google Bard در میان گذاشت. در نخستین تلاش، Bard اعلام کرد که قادر به اعلام گزینه مورد علاقه خود نیست. این پاسخ همان چیزی است که از یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی مولد هنگام مواجهه با یک پرسش فوری انتظار شنیدن آن را داریم.

ربات در دومین پاسخ دریافتی، اندروید را به‌عنوان اولویت خود اعلام کرد و در این رابطه، نقاط قوت و ضعف اندروید را به‌طور کامل شرح داد. با این‌حال ربات، منابع مورد ادعا خود را ارائه نکرد؛ چرا که به‌نظر می‌رسید Bard در هر مورد شکست می‌خورد. در سومین تلاش، کارشناس از همان ابتدا منابع و لینک‌های مورد استناد را درخواست کرد با خطایی مشابه نمونه مشاهده شده در نخستین تلاش مواجه شد. این پدیده نشان می‌دهد که Bard یک الگوی زبانی بوده و احتمالا اطلاعات و توانایی‌های لازم را در اختیار ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH