بررسی کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally

بنظر می‌رسد که کنسول‌های بازی دستی دوباره دارد به دوران طلایی خود بازمی‌گردد. در این سال‌ها، شرکت‌هایی مانند نینتندو سوییچ، سونی و مایکروسافت عملکرد خوبی داشتند؛ این در حالی است که شرکت‌های رایانه‌ای نیز در بخش بازی‌ باهم به رقابت می‌پرداختند.

یکی از غیرمنتظره‌ترین کمپانی‌ها، ولو (Valve) است که اولین کنسول خود را با عنوان استیم دک (Steam Deck) معرفی کرد. این محصول ترکیبی از نرم‌افزار سفارشی و سخت‌افزاری با کیفیت بوده است. همچنین قیمت اقتصادی آن باعث شد توجه علاقمندان زیادی به سمت این محصول کشیده شود.

ایسوس نیز اکنون وارد عرصه کنسول بازی شده و تصمیم گرفته است که با کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally به این مبارزه بپیوندد.

این محصول از سیستم عامل ویندوز 11 پشتیبانی می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این کنسول می‌توان به پردازنده‌های جدید سری رایزن Z1 AMD، نمایشگر 120 هرتزی VRR و چراغ‌های چشمک‌زن معمولی ROG اشاره کرد.

 ایسوس ROG Ally

آنباکسینگ محصول کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally

کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally به بسته‌بندی ساده‌ای مجهز شده است. در جعبه علاوه بر کنسول، یک آداپتور شارژر 65 واتی، به همراه دفترچه‌ راهنما نیز به چشم می‌خورند. کابل نسبتا طولانی و سنگین شارژر نیز در جعبه جای گرفته است.

همچنین یک استند کوچک برای کنسول نیز ساخته شده که در زیر درب جعبه حضور دارد و کاربر می‌تواند با استفاده از آن، دستگاه را نگه دارد.

طراحی کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally

در طراحی این محصول نمایشگر در بخش مرکزی هستند و دکمه‌ها نیز در کناره حضور دارند. کل بدنه از دو تکه پوسته پلاستیکی سخت برای جلو و پشت دستگاه تشکیل شده است.

 ایسوس ROG Ally

همچنین، بافت ریز موجود در بدنه باعث شده که ظاهر آن مات بنظر برسد. دستگیره‌های محصول که برای نگهداشتن آسان‌تر آن کاربرد دارند، به بافت درشت‌تری مجهز شده‌اند. پشت کنسول نیز در الگوی موج‌دار مختلف طراحی شده است.

 ایسوس ROG Ally

ایسوس در بخش دکمه‌ها از طرحی مشابه کنسول بی‌سیم ایکس باکس استفاده کرد. اکشن باتن‌ها به صورت A ،Y ،X و B طراحی شدند. دکمه D-pad در سمت چپ زیر جوی استیک قرار گرفته است که احتمالا برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد.

 ایسوس ROG Ally

دکمه‌های نمایش و منو به همراه دکمه‌های اختصاصی نرم‌افزار ایسوس در دو طرف نمایشگر قرار گرفته‌اند. در قسمت بالایی کلیدهای ماشه‌ها و در بدنه‌ پشتی نیز دو دکمه اضافی وجود دارد. برخی از کاربران درباره این دکمه‌ها گفته بودند که ممکن است در هنگام بازی به طور ناخواسته با این دکمه‌ها برخورد کنیم و بازی با اختلال مواجه شود.

 ایسوس ROG Ally

از نظر سبکی باید بگوییم که کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally نسبت به استیم دک ولو سبک‌تر است. حمل آن آسان بوده و هنگامی که کاربر آن را در دستان خود می‌گیرد، احساس سنگینی نمی‌کند. استیم دک دستگیره‌های بزرگتری داشت ولی دستگیره‌های ROG Ally کمی کوچکتر هستند.

کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally به نورپردازی RGB مجهز شده که به حلقه‌های اطراف جوی استیک محدود می‌شوند. البته قابلیت غیرفعال کردن نیز برای آن طراحی شده است. همچنین، تنظیم نور با موسیقی، بازی‌های سازگار یا دمای دستگاه وجود دارد.

در بالای دستگاه، یک دکمه پاور وجود دارد که نقش اسکنر اثر انگشت را نیز ایفا می‌کند. دو چراغ LED برای نشان دادن وضعیت شارژ و روشن شدن در کنار کنترل‌های صدا وجود دارد.

علاوه بر موارد بالا، این محصول به یک پورت بزرگ برای پردازنده‌های گرافیکی خارجی به همراه یک رابط USB-C، یک اسلات کارت microSD و یک جک هدفون نیز مجهز شده است.

به صورت کلی، دستگاه نسبتا جمع و جور، سبک وزن و خوش ساخت است. اکثر دکمه‌ها به خوبی کار می‌کنند و دستگاه زیبایی خاصی دارد.

ابعاد

280 در 111 در 21.2 میلی‌متر

وزن

608 گرم

ضخامت

5 میلی‌متر

کلیدها

8 کلید، 1 دی‌پد، 4 ماشه، 2 پدل، 2 جوی استیک 

جنس بدنه

پلاستیک سخت

امکانات

نورپردازی RGB، اسکنر اثر انگشت، دو چراغ LED برای نشان دادن وضعیت شارژ، یک اسلات کارت microSD و یک جک هدفون

نمایشگر و صدا

محصول ROG Ally به نمایشگر LCD لمسی 7 اینچی IPS با رزولوشن 1920 در 1080، 120 هرتز مجهز شده، نمایشگر از رفرش ریت متغیر 48 تا 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایش نسبتا روشن به کاربر کمک می‌کند تا در فضای باز نیز به راحتی بازی کند. اما هیچ تنظیم خودکار روشنایی وجود ندارد، بنابراین کاربر باید هر بار آن را به صورت دستی تغییر دهد. عملکرد زمان پاسخ نیز فوری و خوب نتیجه‌گیری شده است.

صفحه نمایش دارای حالت‌های 60 هرتز و 120 هرتز است و کاربران می‌توانند به سرعت از طریق Command Center بین آن دو جابجا شوند. با استفاده از حالت 60 هرتز دیگر نمی‌توان از ویژگی VRR بهره برد.

کیفیت نمایشگر و عملکرد ROG Ally نسبت به استیم دک بهتر است. علاوه بر آن‌ها، وضوح بالاتر، رفرش ریت بالاتر و عملکرد رنگ بهتری نیز وجود دارد. با این حال، نمایشگر اولد سوییچ از صفحه نمایش Ally ایسوس کیفیت تصویر بهتری دارد. چرا که اولد کنتراست عالی داشته و زمان پاسخگویی بهتری خواهد داشت.

کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally به بلندگوهای استریو رو به جلو مجهز شده و اپلیکیشن Dolby Atmos نیز به کاربر کمک می‌کند تا صدای متعادل‌تری را دریافت کند.

میکروفون داخلی دستگاه برای صحبت‌های درون بازی و تماس‌های دیکسورد اهمیت دارند. هیچ دوربینی در این دستگاه تعبیه نشده است، در نتیجه، امکان برقراری تماس‌های ویدیویی وجود ندارد.

نمایشگر

LCD لمسی 7 اینچی IPS با رزولوشن 1920 در 1080، 120 هرتز

رفرش ریت

رفرش ریت متغیر 48 تا 120 هرتزی

روشنایی

500 نیت (Nits)

زمان پاسخگویی

7 میلی‌ثانیه (ms)

سخت‌افزار و اتصال

کنسول ROG Ally ایسوس با آخرین سری ریزپردازنده AMD رایزن Z1 عرضه می‌شود. پردازنده رایزن Z1 پایه از نوع 6 هسته‌ای 12 رشته‌ای Zen4 است و پردازنده Z1 Extreme نیز از نوع 8 هسته‌ای 16 رشته‌ای خواهد بود.

رم 16 گیگابایتی LPDDR5 با فرکانس 6400 مگاهرتز و حافظه ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی SSD نسل 4 NVMe M.2 نیز در آن قرار گرفته‌اند. برای ارتقا حافظه می‌توان از microSD بهره برد. همچنین کاربر می‌تواند با برنامه Armory Crate میزان حافظه را از 1 تا 8 گیگابایت تنظیم کند.

ژیروسکوپ و شتاب‌سنج داخلی نیز در این دستگاه حضور دارد که برای چنین محصولی کمی عجیب بنظر می‌رسد. سیستم خنک‌کننده به دو فن مجهز شده که با یک لوله حرارتی گرما را از دو طرف آزاد می‌کند.

 ایسوس ROG Ally

ایسوس ادعا می‌کند که جاذبه بر این لوله‌ها تاثیری ندارد و بدون در نظر گرفتن نحوه نگه‌ داشتن دستگاه، کارایی خود را حفظ می‌کنند. قاب پشتی نیز روی دما تأثیر چندانی ندارد.

 ایسوس ROG Ally

در بخش اتصال، یک پورت USB-C 3.2 نسل 2 به چشم می‌خورد که برای وصل کردن پردازنده‌های گرافیکی خارجی کاربرد دارد. همچنین این پورت از داده، برق، اترنت و غیره پشتیبانی می‌کند. برای اتصال بی‌سیم نیز وای‌فای سه باند 6E 802.11ax و بلوتوث 5.2 تعبیه شده است.

پردازنده مرکزی 

پردازنده‌ Z1 Extreme 8 هسته‌ای و 16 رشته‌ای

پردازنده‌ گرافیکی

پردازنده‌ RDNA 3؛ 12 هسته‌ای

رم 

رم 16 گیگابایت LPDDR5 با فرکانس 6400 مگاهرتز

حافظه‌ ذخیره سازی

حافظه ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی SSD نسل 4 NVMe M.2

پورت 

پورت USB-C 3.2 نسل 2

عملکرد دستگاه

کنسول ROG Ally ایسوس در حالت‌ عملکردهایی نظیر سایلنت، پرفورمنس و توربو طراحی شده که در حالت سایلنت 10 وات، پرفورمنس 15 وات، توربو 25 وات (در صورت اتصال به برق با توان 65 وات یا بالاتر، به 30 وات می‌رسد) انرژی مصرف می‌کند.

 ایسوس ROG Ally

در ادامه نرخ فریم اجرایی دستگاه را هنگام اجرای بازی‌های مختلف ارائه کرده‌ایم:

نام بازی

متوسط فریم ریت (30 وات)

متوسط فریم ریت (15 وات)

Cyberpunk 2077

30.1
26.6

Death Stranding

47.9
30.3

Fortnite

61.3
44.9

Forza Horizon 5

63.5
56.6

God of War

32.6
22.7

Grand Theft Auto V

100.3
74.9

Horizon Zero Dawn

40.5
28.9

Red Dead Redemption 2

37.4
26.7

Spider-Man: Miles Morales

42.1
28.1

The Last of Us Part I

22.8
17.6

کاربر می‌تواند در هنگام بازی عملکردی مشابه یا بهتر در 1080p را تجربه کند. البته مقداری لگ در بازی مشاهده می‌شود که در استیم دک وجود نداشت. سرعت بارگذاری بازی‌ها خوب بود و پردازنده Z1 Extreme نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد.

 ایسوس ROG Ally

همچنین می‌توانید با استفاده از واحد ROG XG Mobile ار بک کارت گرافیک خارجی استفاده کنید. در بخش تاچ، سوییچ و استیم دک عملکرد بهتری نسبت به ایسوس داشته‌اند.

 ایسوس ROG Ally

خنک‌کننده این دستگاه عملکرد عالی از خود به نمایش می‌گذارد و نمی‌گذارد دستگاه بیش از حد داغ شود. صدای فن‌ها خیلی زیاد نیست و اصلا به راحتی شنیده نمی‌شوند. با این حال، باید توجه داشته باشیم که نمایشگر در حین بازی گرم می‌شود ولی این گرما بخش‌هایی را که در دست می‌گیرید، تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

 ایسوس ROG Ally

باتری دستگاه بازی ROG Ally

یک باتری 40 وات ساعتی (WHrs) در این کنسول قرار گرفته که بیشتر از 4 یا 5 ساعت شارژ نگه نخواهد داشت.

 ایسوس ROG Ally
ایسوس یک شارژر 65 واتی نیز در جعبه قرار داده که حدود یک ساعت و چهل دقیقه زمان می‌برد تا دستگاه به طور کامل شارژ شود.

باتری

40 وات‌ ساعت و 5200 میلی‌آمپر ساعت

شارژدهی

تا 5 ساعت 

کابل

USB تایپ C

آداپتور 

65 واتی

نرم‌افزار کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally

شرکت سازنده در این کنسول از نسخه کامل Windows 11 Home استفاده کرده است. اکنون به راحتی می‌توان روی ویندوز بازی‌های مختلف را اجرا کرد و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد.

در حالی که کنسول ایسوس و استیم دک از یک سیستم عامل دسکتاپ استفاده می‌کنند، استیم دک حس یک کنسول را به کاربر القا می‌کند، اما با در دست گرفتن کنسول ایسوس، احساس می‌کنید که یک رایانه شخصی ویندوزی را در دست دارید.

جمع‌بندی

ایسوس با رونمایی از کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally به رقابت با دیگر شرکت‌های سازنده کنسول پرداخته است.

اکشن باتن‌ها به صورت A ،Y ،X و B طراحی شدند. دکمه D-pad در سمت چپ زیر جوی استیک قرار گرفته است که احتمالا برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد.

با استفاده کردن از کنسول بازی دستی ایسوس ROG Ally متوجه عملکرد خوب رایزن Z1 Extreme می‌شوید. صفحه نمایش VRR 120 هرتزی نیز بسیار عالی بنظر می‌رسد، کنترل‌ها خوب کار می‌کنند، خنک‌کننده دستگاه نیز به راحتی گرما را در هنگام بازی از دستگاه خارج می‌کند.

اگر بخواهیم به دو نمونه از ضعف‌های دستگاه اشاره کنیم، می‌توان نرم‌افزار و عمر باتری کم را نام برد. کار کردن با ویندوز 11 نیز در نمایشگر لمسی 7 اینچی خسته‌کننده بوده و قیمت 700 دلاری محصول نیز گران بنظر می‌رسد.

نقاط قوت: 

  • اندازه متوسط، نسبتا جمع و جور و سبک
  • عملکرد عالی نمایشگر
  • عملکرد خوب پردازنده رایزن Z1 Extreme
  • کنترل‌های آسان گیم پد
  • خنک‌کننده خوب
  • نرم‌افزار بدون محدودیت و راحت

نقاط ضعف:

  • عمر باتری کم
  • رابط کاربری ضعیف
  • موقعیت نه چندان مناسب حسگر اثر انگشت
  • لمس ضعیف

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH