میزان انرژی منتشر شده توسط خورشید رکورد جدیدی را ثبت کرد

دانشمندان دریافته‌اند که خورشید مقادیر زیادی پرتوهای گاما از خود ساطع می‌کند. این پرتوها قدرتمندترین امواج در طیف الکترومغناطیسی به‌شمار می‌روند. این یافته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که سطح انرژی این ذرات، تمامی رکوردهای پیش‌تر ثبت شده از تابش‌های خورشیدی را شکسته است. این انرژی تقریبا معادل با 1 تریلیون الکترون ولت (eV) است.

یکی از نویسندگان مقاله جدید با نام Meer Un Nisa ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “ما با تجزیه و تحلیل داده‌ها طی مدت 6 سال موفق به کشف این مقدار بی‌سابقه از پرتوهای گاما شدیم. هنگامی که ما داده‌ها را برای نخستین بار مشاهده کردیم؛ احتمال دادیم که در جایی دچار اشتباه شده‌ایم.”

دانشمندان پیش‌تر گسیل پرتوهای گاما از خورشید را ثبت کرده بودند؛ اما به‌عنوان یک قاعده، چنین رویدادهایی با شعله‌های شدید خورشیدی همراه هستند. با این‌حال مورد اخیرا کشف شده به وضوح متفاوت است.

ثبت این یافته مدیون فعالیت رصدخانه Cherenkov Observatory با نام اختصاری HAWC است. این رصدخانه مشخصا برای رصد پرتوهای پر انرژی گاما و پرتوهای کیهانی طراحی شده است. رصدخانه چرنکوف دارای شبکه‌ای شامل 300 مخزن بزرگ آب است که هر کدام از آنها حدودا 200 تن آب تصفیه شده را در خود جای داده‌اند.

این مخازن بین 2 آتشفشان خاموش در مکزیک و در ارتفاع بیش از 3962 متر از سطح دریا قرار دارند. تشعشعات چرنکوف که به یاد پاول چرنکوف؛ برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1958 تحت این عنوان نامگذاری شده‌اند؛ زمانی تولید می‌شوند که ذرات باردار با سرعت معینی در آب حرکت کنند.

تصویر از سطح خورشید

فرآیندهای گرمایش هسته‌ای در داخل خورشید نیز تشعشعات پرانرژی را تولید می‌کنند؛ اما این ذرات معمولا قادر به نفوذ به سطح ستاره نیستند (چه برسد که این ذرات بخواهند به آشکارسازهای زمینی برسند).

تابش خورشیدی عمدتا از طول موج‌های مادون‌قرمز، فرابنفش و مرئی تشکیل شده است. برای مقایسه جالب است بدانید که موج مرئی حامل انرژی حدودا 1 الکترون ولت است؛ در حالی‌که پرتوهای گاما اخیرا کشف شده انرژی حدودا 1 تریلیون الکترون ولتی را از خود ساطع کردند. این پرتوها احتمالا سهم بسیار مفیدی در هلیوفیزیک ایفا خواهند کرد. در واقع ظاهر شدن آنها پیش‌تر موجب شکل‌گیری چندین پرسش مهم در رابطه با نقش میدان مغناطیسی خورشیدی در ایجاد پرتوهای گاما پرانرژی شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH