روبیکا به کدام بخش از گوشی دسترسی دارد؟

ما می‌خواهیم در این مقاله تمام نکاتی را که برای دسترسی روبیکا نیاز دارید، به شما توضیح دهیم تا قبل از راه‌اندازی برنامه، به آنها توجه کنید. پس اگر در این زمینه سوالاتی دارید، بهتر است که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کاربران زیادی هستند که پس از نصب برنامه‌های مختلف در دستگاه‌شان، بدون توجه به نیاز آن برنامه، به تمام دسترسی‌ها مجوز می‌دهند؛ اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت دارد، این است که امکان دارد افرادی منتظر باشند تا پس از تایید دسترسی‌ توسط شما، به اطلاعاتتان دست پیدا کرده و از آنها سوءاستفاده کنند.

معمولا توسعه‌دهندگان مختلف، از دسترسی‌های متفاوت استفاده می‌کنند تا عملکرد اپلیکیشن‌ها را بهبود ببخشند. ولی این مجوزها به صورت خودکار صادر نمی‌شوند و حتما کاربر باید آنها را تایید کند.

شما ممکن است پس از نصب و راه‌اندازی برنامه‌ای در تلفن، تبلت یا غیره با مجوزهایی نظیر دسترسی به دوربین، میکروفون، پیام‌های خصوصی، مکالمات، عکس‌ها و موارد دیگر روبرو شوید.

در ابتدا ببینید که آیا واقعا آن برنامه به این دسترسی نیاز دارد یا خیر؛ اگر یک برنامه دوربین نصب می‌کنید، باید دسترسی به دوربین را نیز فعال کنید. اگر برنامه پیام‌رسان باشد، دسترسی دادن به صدا، گالری و مخاطبین ضرورت دارد. حالا اگر این برنامه روبیکا باشد، باید چه کنیم؟ نگران نباشید، چرا که ما در این مطلب به معرفی تمام نکاتی که در دسترسی روبیکا به آن نیاز دارید، می‌پردازیم.

بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟ مقایسه جامع برترین پیام‌رسان‌های ایرانی

علاوه بر دسترسی روبیکا، به میزان امنیت آن نیز خواهیم پرداخت و قصد داریم در آخر آن را با دسترسی‌های تلگرام و واتساپ مقایسه کنیم. پس اگر درباره امنیت پیام‌رسان ایرانی روبیکا سوالاتی دارید و نمی‌دانید که کدام یک از موارد را در هنگام دسترسی فعال کنید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

مجوزهای دسترسی به پیام‌رسان‌ها

معمولا مجوزها به 9 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم:

  1. تقویم (Calendar): برای مدیریت کارهای روزانه، ایجاد رویدادهای مختلف و غیره
  2. دوربین (Camera): از دوربین برای گرفتن عکس و فیلم‌برداری استفاده می‌شود.
  3. مخاطبین (Contacts): دسترسی به لیست مخاطبین، ایجاد یا ویرایش آنها
  4. موقعیت مکانی (location): دسترسی به موقعیت کاربر
  5. میکروفون (Microphone): ضبط صدا و ارسال پیام صوتی
  6. تماس (Calling): دسترسی به اطلاعاتی نظیر شماره‌های تلفن، اطلاعات شبکه تلفن و وضعیت تماس‌های جاری، گزارش تماس‌ها و غیره
  7. سنسورهای بدن (Body sensors): دست پیدا کردن به داده‌های سلامتی مانند میزان ضربان قلب، شرایط خواب و دیگر موارد مهم
  8. پیام (Texting): تایید دسترسی به پیامک به برنامه کمک می‌کند تا در صورت نیاز کاربر، پیامک ارسال کند.
  9. حافظه دستگاه (Storage): فهمیدن اینکه دستگاه چه مقدار حافظه دارد.

چند نکته که باید قبل از دسترسی دادن به برنامه‌ها بدانید

برنامه‌ها ممکن است در هر زمانی پس از نصب، برای دسترسی به اطلاعات یا استفاده از قابلیت‌های دستگاه درخواست مجوز کنند. امکان دارد زمانی که کاربر نیاز به انجام عملی مانند استفاده از دوربین دستگاه در یک برنامه دارد، آن برنامه در آن لحظه درخواست مجوز کند.

حالا بهتر است که قبل از دسترسی دادن به پیام‌رسان‌های مختلف، به نکات زیر توجه کنید:

1. رد کردن مجوزها یکی از بهترین راه‌ها برای ایمن نگه داشتن تلفن و داده‌های شما در برابر برنامه‌های مخرب است. امکان دارد بسیاری از برنامه‌های مخرب برای جمع‌آوری داده‌ها و سوءاستفاده از آنها توسعه یافته باشند و در آینده هزینه‌هایی را برایتان به وجود بیاورند.

2. به طور کلی، توسعه‌دهندگان برنامه‌های معتبر معمولا فقط مجوزهایی را درخواست می‌کنند که برنامه آنها نیاز دارد؛ پس اگر یک برنامه‌ای مجوز اضافی از شما خواستار شد، بهتر است که قبل از هر چیز ببینید که آیا این برنامه واقعا به این مجوز نیاز دارد یا خیر، چون در غیر این صورت، احتمالا جاسوسان از اطلاعاتتان استفاده کنند.

3. سعی کنید که قبل از نصب برنامه، میزان امنیت آن را در فروشگاه‌ها بررسی کنید و مطمئن شوید که توسط یک توسعه‌دهنده معتبر ارائه شده باشد!

4. برنامه‌های پیام‌رسان مطمئنا برای تماس‌های ویدیویی به مخاطبین، پیامک‌ها و احتمالا دوربین و میکروفون شما نیز نیاز دارند. ولی تایید دسترسی به اطلاعات سلامتی شما ضرورت ندارد، پس حواستان را جمع کنید.

دسترسی روبیکا

5. اگر تایید دسترسی که به یک برنامه می‌دهید، ضروری نباشد، چه خطراتی برایتان دارد؟ ما آنها را در ادامه به صورت جداگانه ذکر کردیم:

  • سنسورهای بدن (Body sensors): یک بدافزار می‌تواند از داده‌های سلامتی شما جاسوسی کند.
  • تقویم (Calendar): برنامه تقویم که برای ایجاد رویدادهای مختلف کاربرد دارد، ممکن است برنامه شخصی، زمان‌های ملاقات و رویدادهای شما را تغییر داده و از اطلاعات آن بر ضد شما استفاده کند.

  • دوربین (Camera): یک برنامه مخرب می‌تواند مخفیانه دوربین شما را روشن کرده و از اتفاقات اطراف شما فیلمی تهیه کنید و حریم خصوصی‌تان را زیر سوال ببرد.
  • مخاطبین (Contacts): برنامه‌ها به تایید دسترسی به مخاطبین نیاز دارند تا به لیست مخاطبین شما دسترسی داشته باشند، آنها را ایجاد یا ویرایش کنند، یا پیامک ارسال کنند. اما یک برنامه بد می‌تواند آسیب زیادی به همراه داشته و پیامک کلاهبرداری را برای اطرافیان شما بفرستد.
  • موقعیت مکانی (GPS location): امکان دارد که یک برنامه آسیب‌زا به طور مخفیانه موقعیت مکانی شما را ردیابی کرده و یا آن را تغییر دهد.
  • میکروفون (Microphone): مجوز دسترسی به میکروفون از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چرا که برای ضبط صدا استفاده می‌شود. ولی ممکن است در جهت ضبط صدای اطراف، گفتگوهای خصوصی، روابط محرمانه کاری و غیره نیز به کار گرفته شود.
  • تماس (Calling): امکان دارد یک بدافزار بدون رضایت شما با افراد مختلف تماس بگیرد یا مکالمات شما را شنود کند.
  • پیام (Texting): ردیابی پیامک‌ها، کلاهبرداری و ایجاد هزینه‌های اضافی جزو خطرات تایید این دسترسی هستند.
  • حافظه دستگاه (Storage): امکان دارد یک برنامه مخفیانه از هر یک از اسناد، موسیقی، عکس‌ها و سایر فایل‌های شما سوءاستفاده کند.

دسترسی روبیکا

دسترسی روبیکا

روبیکا یک اپلیکیشن ایرانی است که مانند تلگرام به امکانات فراوانی از جمله تماشای برنامه‌های ورزشی تلویزیون، تماشای فیلم و سریال، پرداخت قبض، برقراری ارتباط با دوستان و افراد دیگر و سایر موارد مجهز شده است.

ولی قبل از هر چیزی باید بدانیم که گزینه‌های دسترسی روبیکا چه چیزهایی هستند! ما آنها را در بخش پایین ارائه کرده‌ایم:

  • دوربین (Camera): اگر این اجازه را صادر کنید، برنامه‌ می‌تواند در آن لحظه از دوربین شما استفاده کند.
  • مخاطبین (Contacts): با تایید دسترسی روبیکا به مخاطبین، برنامه‌ قادر است به لیست مخاطبین شما دسترسی داشته باشند.
  • فایل‌ها و رسانه (Files and media): برنامه می‌تواند به اطلاعات شما در فایل‌ها و سایر رسانه‌ها دسترسی داشته باشد.
  • میکروفون (Microphone): پیام‌رسان‌ها از این قابلیت برای ارسال پیام صوتی استفاده می‌کنند.

برای اینکه بفهمید یک برنامه چقدر معتبر است و از چه دسترسی‌هایی باید برای آن استفاده کنید، به مسیر زیر بروید:

  1. در ابتدا به فروشگاه گوگل رفته و اسم برنامه موردنظر را در بخش سرچ جستجو کنید.
  2. در بخش پایین، روی گزینه About this App یا درباره‌ این برنامه بزنید.
  3. در صفحه جدید، گزینه App permissions را انتخاب کنید.
  4. حالا می‌توانید تمام دسترسی‌‌های مجاز برنامه را بینید.

البته نکته مهم این است که روبیکا در فروشگاه گوگل پلی استور وجود ندارد ولی شما می‌توانید با مراجعه به مسیر پایین، این مجوزها را تغییر دهید:

  1. وارد تنظیمات شوید و برنامه‌ها (Apps) را از لیست انتخاب کنید.
  2. روبیکا را از بین برنامه‌ها پیدا کنید و روی آن بزنید.
  3. حالا کمی اسکرول کنید و روی گزینه دسترسی‌ها یا همان Permissions بزنید.
  4. سپس روی سه نقطه بالا سمت چپ ضربه زده و گزینه All Permissions را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید تمام دسترسی های روبیکا را مشاهده کرده و در صورت نیاز آنها را تغییر دهید.

جدول مقایسه دسترسی روبیکا با تلگرام و واتساپ

دسترسی‌ها

روبیکا

واتساپ

تلگرام

دوربین (Camera)
بله
بله
بله
مخاطبین (Contacts)
بله
بله
بله
فایل‌ها و رسانه (Files and media)
بله
بله
بله
موقعیت مکانی (location)
بله
بله
بله
میکروفون (Microphone)
بله
بله
بله
تماس (Calling)
بله
بله
بله
سنسورهای بدن (Body sensors)
خیر
خیر
خیر
پیامک (Texting)
خیر
بله
خیر
گزارش تماس (call logs)
خیر
بله
بله
دستگاه‌های اطراف (Nearby devices)
خیر
خیر
خیر

جمع‌بندی

ما در این مقاله تمام نکاتی را که درباره دسترسی روبیکا به آنها نیاز دارید را بیان کردیم. کاربران زیادی هستند که بدون توجه به نیاز برنامه، به مجوزهای مختلف، اجازه دسترسی می‌دهند. همین امر منجر به افزایش جاسوسان و سوءاستفاده از اطلاعاتتان خواهد شد.

روبیکا نیز یکی از برنامه‌های ایرانی است که برای ارسال پیام، تماشای فیلم و سریال، برقراری تماس و غیره کاربرد دارد. ولی این برنامه نیز مانند سایر اپلیکیشن‌ها به مجوزهایی نیاز دارد.

ما در بخش بالا، تمام مجوزهای روبیکا را ارائه کردیم تا بتوانید بدون هیچ دغدغه‌ای برای این دسترسی‌ها تایید ارسال کنید. همچنین در آخر آن را با دسترسی‌های تلگرام و واتساپ مقایسه کردیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله توجه کنید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم که توانسته باشیم پاسخ تمام پرسش‌های شما را در حیطه دسترسی روبیکا ارائه کرده باشیم. اگر باز هم در این زمینه سوالاتی دارید و یا اینکه نظر خاصی درباره این موضوع دارید، می‌توانید آنها را در بخش کامنت‌ها با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH