نگاه اولیه به خودرو رنو سنیک در نمایشگاه خودرو IAA 2023 مونیخ – اختصاصی آی‌تی‌رسان

پنجمین نسل رنو سنیک به‌عنوان یک خودرو کاملا برقی معرفی شد. این خودرو دارای نشان E-Tech بوده و همانند خودروهای کامپکت برقی اروپایی نظیر رنو مگان E-Tech و نیسان آریا بر پایه پلتفرم CMF-EV طراحی شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها خودرو کاملا جدید سنیک E-Tech در کارخانه Douai ElectricCity Factory شرکت رنو تولید خواهد شد. این خودرو در ابتدای سال آینده میلادی با دو پیشرانه بدون آلایندگی که هر 2 با باتری‌های نیکل- منگنز – کبالت (NMC) ساخت شرکت ال‌جی فعالیت می‌کنند؛ در نمایندگی‌های قاره آسیا عرضه خواهد شد.

نسخه استاندارد دارای یک موتور الکتریکی در قسمت جلویی بوده که 125 کیلووات (معادل 170 اسب بخار) قدرت داشته و گشتاور 206 پوند فوتی (280 نیوتن متری) را تولید می‌کند. این مدل، انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری 60 کیلووات ساعتی دریافت نموده و با یک چرخه شارژ کامل باتری از برد پیمایشی بیش از 260 مایل (420 کیلومتر) پشتیبانی می‌کند.

شارژ سریع DC با حداکثر توان 130 کیلووات انجام می‌شود. شتاب 0 تا 62 مایل بر ساعت ظرف مدت 9.3 ثانیه به‌دست می‌آید. همچنین حداکثر سرعت برای این مدل برابر با 93 مایل بر ساعت (150 کیلومتر بر ساعت) است.

مدل بلندبرد سنیک E-Tech با موتور قوی‌تری عرضه شده و 160 کیلووات (220 اسب بخار) قدرت و 221 پوند فوت (300 نیوتن متر) گشتاور را تولید می‌کند. این خودرو انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری بزرگ‌تر 87 کیلووات ساعتی دریافت می‌کند. این باتری امکان دستیابی به برد پیمایشی بیش از 385 مایل (620 کیلومتر) در هر چرخه شارژ کامل را فراهم می‌کند.

تصاویر خودرو برقی رنو سنیک E-Tech 2024

این مدل از شارژ سریع DC با حداکثر توان 150 کیلووات پشتیبانی می‌کند. سرعت خودرو ظرف مدت 8.4 ثانیه از 0 به 62 مایل بر ساعت خواهد رسید؛ در حالی‌که حداکثر سرعت این مدل برابر با 105 مایل بر ساعت (170 کیلومتر بر ساعت) است. با این اوصاف هر 2 مدل از قابلیت شارژ با برق AC و حداکثر توان 22 کیلووات برخوردار هستند.

موضوع جالب توجه اینکه بر اساس اعلام رنو، هر 2 پک باتری از ماژول‌های مجزا تشکیل شده و به‌راحتی می‌توان آنها را به‌صورت جداگانه تغییر داده یا تعمیر کرد. بعلاوه خودروساز فرانسوی ادعا می‌کند که در بخش‌های الکترونیکی، باتری و موتور خودرو جدید سنیک از هیچ عنصر خاکی کمیابی استفاده نشده است؛ موضوعی که پیش‌تر در خصوص خودروهای Zoe و مگان E-Tech نیز مدنظر قرار گرفته است.

از جنبه مسائل زیست‌محیطی نیز پنجمین نسل رنو سنیک بسیار عالی ظاهر شده و برای ساخت داشبورد، کابین راننده، فرش‌ها و هدلاین‌ها به‌ترتیب از 80 درصد، 26 درصد، 97 درصد و 99.5 درصد مواد اولیه یا بطری‌های پلاستیکی بازیافتی استفاده شده است. بدین‌ترتیب در هیچ یک از قسمت‌ها از چرم استفاده نشده است.

سقف شیشه‌ای پانوراما مات‌کننده Solarbay نیز از 50 درصد مواد زائد تولید شده است؛ در حالی‌که 37 درصد از کل اجزای آهنی خودرو از مواد بازیافتی ساخته شده است. در ساخت کاپوت و درب‌ها از حداکثر 40 درصد آلومینیوم بازیافتی استفاده شده است. رنو از یک سیستم حلقه بسته استفاده می‌کند که در آن مواد زائد دسته‌بندی و فشرده‌سازی شده و برای تامین‌کننده ارسال می‌شوند تا آنها را به خط تولید خود بازگرداند.

در بخش داخلی نیز خودرو برقی جدید رنو سنیک E-Tech دارای صندلی برای 5 سرنشین، کفی کاملا صاف و همچنین فضای ذخیره‌سازی پراکنده حداکثر 38.7 لیتری در سراسر کابین است. تکیه‌گاه عقب به تنهایی دارای فضای ذخیره‌سازی 3.6 لیتری بوده و شامل پایه‌های تاشو برای گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها، 2 جای نوشیدنی و 2 خروجی USB-C است.

رنو سنیک جدید به‌ترتیب دارای طول، عرض و ارتفاع 175.9 اینچ (4470 میلی‌متر)، 73.3 اینچ (1864 میلی‌متر) و 61.8 اینچ (1571 میلی‌متر) است. همچنین ورژن 87 کیلووات ساعتی این خودرو دارای صندوق عقب با ظرفیت 545 لیتر و وزن 4060 پوند (1842 کیلوگرم) است.

کابین دیجیتال موسوم به OpenR Link در قسمت جلویی از 2 صفحه‌نمایش تشکیل شده است. صفحه‌نمایش افقی 12.3 اینچی TFT در پشت فرمان قرار گرفته و نمایشگر لمسی عمودی 12 اینچی در قسمت میانی کنسول مستقر شده است. این نمایشگر محتوای بیش از 50 برنامه از جمله گوگل مپس را نمایش می‌دهد. همچنین این نمایشگر از سرویس‌های Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی نموده و با اتصالات سیمی و بی‌سیم سازگاری دارد.

از جنبه ایمنی نیز خودرو برقی خانواده جدید دارای بیش از 30 سیستم کمک راننده بوده و از ویژگی‌های امنیتی از جمله کروز کنترل تطبیقی، Stop & Go و مرکزیابی خطوط پشتیبانی می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH